۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴
کد خبر: 275199

بازار مسکن پس از تعطیلات نوروزی فضایی مه آلود دارد و خریداران منتظر اثرگذاري پارامترهاي جديد از جمله «بيانيه لوزان» و «صعود اخير شاخص بورس» بر این بازار هستند. از سویی فعالان بازار مسکن نیز معتقد هستند نیمه دوم اردیبهشت ماه با افزایش معاملات مسکن رو به رو خواهیم بود.

فضاي «مه‌آلود» معاملات مسكن

پس از تعطیلات نوروزی بررسی فایل‌های خرید و فروش و اجاره، کاهش محسوسی را در بنگاه‌ها نشان می‌دهد. دفاتر مشاوران املاک کمتر فایل جدیدی را در این ایام ثبت کرده‌اند و به نظر می‌رسد رکود سال گذشته در ماه اول سال 94 نیز همچنان در بازار مسکن حاكم بوده است.  بررسی میدانی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد رونق نسبی که در ماه‌های پایانی سال گذشته در دفاتر مشاور املاک وجود داشت در هفته‌های ابتدایی سال جدید ادامه پیدا نکرد؛ موضوعی كه مشاوران املاك آن را طبیعی و سنت هر ساله بازار مسکن می‌دانند. به اعتقاد گروهی از مشاوران املاک هر سال تا نیمه اردیبهشت ماه وضعیت بنگاه‌های املاک به همین صورت است زیرا برخی از دفاتر مشاوران املاک تعطیلات نوروزی خود را تا نيمه بهار ادامه می‌دهند و خریداران و فروشندگان نیز منتظر مشخص شدن قیمت‌های جدید بازار مسکن هستند. کارشناسان مسکن با تایید وضعیت مبهم بازار مسکن در ماه نخست سال جاری به «دنیای اقتصاد» اعلام كردند: معمولا تعطیلات مشاوران املاک  تا 17 فروردین ماه ادامه دارد؛ چراکه خریداران و فروشندگان موقعیت مناسبی برای بازدید از ملک ندارند یا فروشنده در سفر است و موقعیت نشان دادن ملک را ندارد؛ یا خریدار در دسترس نیست بنابراین تعداد آگهي‌هاي ملكي در بخش مسکن نیازمندهای روزنامه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. از ابتدای سال تاکنون در تمام کشور فقط 700 فقره قرارداد ثبت شده است.
به گفته يك کارشناس مسکن هنوز تنور بازار مسکن گرم نشده و مردم منتظر هستند تا تاثیر مذاکرات هسته‌ای در بازار مسکن را ببینند و هنوز مشخص نیست قیمت‌ها پایین می‌آید یا برعکس یا آنکه همچنان رکود در بازار مسکن ماندنی است اما آنچه احساس می‌شود این است که با تغييرات مثبتي كه اخيرا در بازار بورس به وجود آمد، احتمال حركت نقدينگي به بازار مسكن و افزايش قيمت‌ها بعيد است و جهش قیمت ناگهانی در اين حوزه نخواهيم داشت.
كارشناسان مسكن فضای کنونی بازار معاملات را «مه آلود» توصیف مي‌كنند و مي‌گويند: از نیمه اردیبهشت ماه قیمت‌های خرید و فروش مشخص می‌شود و در حال حاضر فقط پول لازم‌ها اقدام به فروش ملک خود در بازار مسکن می‌کنند.
برخی از مشاوران املاک معتقد هستند در سال جاری بازار مسکن افزایش قیمت اندکی را تجربه خواهد کرد و بازار مسکن می‌تواند ثبات نسبی را داشته باشد اما بررسی فایل‌های فروش در نیمه نخست فروردین ماه و مقایسه  آن با موارد مشابه در اسفندماه نشان می‌دهد قیمت‌ها کاهش اندکی داشته‌اند. كارشناسان نیز با تایید این موضوع اظهار مي‌كنند: به نظر می‌رسد برای رونق بازار مسکن قیمت‌ها باید واقعی تر شود.
حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم با این دیدگاه موافق است و می گوید: رونق بازار سبب افزایش قیمت‌ها نخواهد شد به دلیل آنکه در سال‌های گذشته رشد غیرمنطقی قیمت مسکن به اندازه‌ای بوده که هنوز حباب قیمتی تخلیه نشده و شاهد رشد محسوسی در قیمت‌ها نخواهیم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    7 0
    بنگاه داران بی خود جوسازی نکنند تا چند سال اینده هم بازار مسکن رو به نزول است . یکی مردم نه نقدینگی دارند و نه توان خرید چون در زمان اقای احمدی نژاد مسکن به اندازه دو رئیس جمهور هشت ساله که در اینده بیایند گران شده
  • محمد یزدی IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    3 0
    قا اگر واقعاً نیت دارید قیمت مسکن را کنترل کنید املاک های مسکن همون بنگاه های خونخوار کثیف را کنترل کنید از هر 100بنگاه 99 تا بساز بفروشند و هرچی قیمت بالا بره خوشبحال اونها هم کمیسیون بیشتر هم ملکشون را گرانتر فروختند
  • والی IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    1 2
    قیمت مسکن طی 3 سال گذشته به اندازه 20 سال افزایش داشته و سال 94 یعنی سال کاهش قیمت ملک و مسکن .دلالان و اتحادیه املاک هم بیشتر از این بازار گرمی نکنند که راه به جائی نمیبرند