بر اساس آماری که گمرک جدیداً منتشر کرده است، کالاهای اساسی در سال ۹۳ بیشترین سهم واردت را از لحاظ ارزشی به خود اختصاص دادند و چهار کالا از پنج کالای اول وارداتی کشور کشاورزی است.

4محصول کشاورزی صدرنشین واردات پارسال؛ ۶.۵ میلیارد دلار ارز خارج شد

به گزارش تسنیم، بنا بر آمار منتشر شده گمرک در ارتباط با میزان صادارت و واردات کالا، در سال 93  مواد خوراکی دارای بیشترین میزان واردات هستند به طوری که دانه گندم خوراکی با واردات بیش از 2 میلیارد دلار، رتبه اول صادارت را به خود اختصاص داده است.
ذرت دامی با یک ‌میلیارد و 751میلیون دلار رتبه سوم و به ترتیب برنج نیمه‌سفیدشده یا برنج کامل سفیدشده با یک ‌میلیارد و 409میلیون دلار رتبه چهارم و کنجاله با یک‌ میلیارد و 239میلیون دلار عمده ‌ترین کالاهای وارداتی ایران بوده‌اند.
علاوه بر این که در سال جاری بخش عمده ای از گندم مورد نیاز، از طریق واردات تامین شده ، در این سال بیش از یک میلیون تن برنج به کشور درحالی وارد شده که بازار مصرف انباشته از تولیدات داخلی و وارداتی است. این میزان واردات باوجود ممنوعیت، از طریق  ثبت سفارش انجام شده در سال گذشته به کشور آمده است.
ذرت دامی و کنجاله سویا  نیز که برای تامین خوارک دام وطیور مورد استفاده قرار می‌گرد در ردیف پنج کالای اول وارداتی هستند.  در بخش طیور  حدود  85 درصد و دام 40 تا 50 درصد خوراک  مصرفی از طریق ورادات تامین شده و نوسانات نرخ ارز تاثیر زیادی بر هزینه واردات این محصولات و تولیدات صنعت طیور گذاشته است.
همچنین در این سال، سایر وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر 1500 سی‌سی تا 2500 سی‌سی به‌جز آمبولانس و هیبریدی با یک‌ میلیارد و 990میلیون دلار رتبه چهارم واردات کشور را از لحاظ ارزشی در اختیار دارند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.