دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از بررسی سیاست‌های کلی برنامه ششم در دستور کار این شورا خبر داد.

بررسی سیاست‌های کلی برنامه ششم در مجمع تشخیص/ جز انتقال تجربه‌ام به سپاه٬ چیز دیگری مطرح نیست

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن رضایی در پایان جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در جمع خبرنگاران گفت: مجمع تشخیص بحث‌های مهمی را دنبال می‌کند. ما جلسات فوق‌العاده مجمع را به شکل هفتگی از اسفند ماه شروع کرده‌ایم و این جلسات فوق‌العاده٬ احتمالا تا پایان خردادماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ما بحث سیاست‌های کلی برنامه ششم را در دستور کار داریم، اظهار داشت: بخشی از سیاست‌های کلی انتخابات نیز باقی مانده، علاوه‌ بر این اختلاف‌نظرهایی بین مجلس و شورای نگهبان در مورد رسیدگی به دارایی مسئولان و پیشگیری از وقوع جرایم در نوبت رسیدگی است که به دلیل فوریت سیاست‌های کلی برنامه ششم قدری به عقب افتاده است. برای همین تا پایان خرداد جلسات فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در مورد سیاست‌های کلی برنامه ششم امروز اختلاف نظری بین کارشناسان بود. مسئولان دولت معتقدند که نباید در این سیاست‌های کلی اعداد گذاشته شود٬ اما مجلس و برخی کارشناسان می‌گویند اگر برنامه ارقام و اهداف نداشته باشد٬ قابل نظارت و پیگیری نیست.

وی افزود: ما در مجمع تشخیص به نقطه‌نظر متعادلی رسیدیم که اعداد کلیدی مثل رشد اقتصادی را حتما بیاوریم٬ تا برنامه هدف داشته باشد. اما اعدادی که باید بین دولت و مجلس تهیه شود را بگذاریم تا دولت و مجلس٬ خودشان در برنامه ششم قید کنند.

رضایی با اشاره به مباحث مهم داخل و خارج ایران گفت: کاری که عربستان نسبت به یمن انجام داد٬ نه تنها یک اقدام اسلامی و عربی نیست؛ بلکه یک اقدام صهیونیستی است. عربستان باید هر چه سریع‌تر و فورا از یمن بیرون برود و به تجاوزات خود پایان بدهد و در یمن دخالت نکند. 

وی با بیان اینکه عربستان نباید دیگر مشکل ناامنی ایجاد کند٬ گفت: دولت عربستان عامل اصلی جنگ صدام و حزب بعث علیه ایران بود. بعد از آمریکا و اسرائیل به تحریک عربستان صدام به ۵ استان ایران حمله کرد و ۱۰۰ میلیارد دلار خسارات برای ما به جای گذاشت. این خسارت‌ها بر عهده حکام سعودی است از آن به بعد نیز دولت عربستان همچنان در منطقه ناامنی به وجود می‌آورد٬ اما حکام قبلی دست خود را رو نمی‌کردند حکام جدید به شکل علنی و غیرانسانی و بدون رعایت استانداردهای بین‌المللی در سوریه عراق و بحرین دخالت کردند و امروز نیز به شکل آشکار و علنی با نیروی هوایی خود به یمن حمله کردند و جنایاتی را شبیه حمله اسرائیل به غزه به وجود آوردند. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ارتش عربستان در این حملات از سلاح‌های ممنوعه استفاده کرده٬ گفت: استفاده از بمب‌های ناتال و آتش‌زا توسط دولت عربستان و استفاده از بمب‌های خوشه‌ای این موضوع را تایید می‌کند چرا که استفاده از این بمب‌ها پس از جنگ ویتنام ممنوعه اعلام شد. حتی آمریکایی‌ها و حتی اسرائیل نیز در غزه به کار نگرفتند٬ اما عربستان در یمن این کار را کرد. 

وی افزود: اگر برخی مجروحان یمن را مشاهده کنید می‌بینیم که عده‌ای از آن‌ها حالت سوختگی دارند؛ تمام این‌ها ناشی از سلاح‌های ممنوعه‌ای است که عربستان علیه یمن به کار گرفته است. 

رضایی گفت: از طرف دیگر دولت عربستان شکاف عمیقی بین کشورهای اسلامی و مذاهب اسلامی به وجود می‌آورد و علنا با مردم‌سالاری در منطقه و دموکراسی و آزادی‌خواهی ملت‌ها مقابله می‌کند و اجازه نمی‌دهد دولت یمن و مردم آن کشور برای خود تصمیم بگیرد. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: گروه‌های یمنی دور هم جمع شدند تا بحران این کشور را حل کنند٬ اما عربستان دخالت کرد و سیستم اداره مردمی یمن را بر هم زد. دولت عربستان با دخالت در کشور بحرین مانع این شده که هر نفر یک رای داشته باشد. در مناطق مختلف نیز دولت عربستان هم همین کار را می‌کند. بنابراین جرم سوم حکام سعودی این است که در برابر مردم منطقه ایستاده است. 

رضایی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که عربستان هر چه سریع‌تر با قطع حملات خود٬ کشور یمن را ترک کند تا مردم این کشور و گروه‌های آن دور هم بنشینند و دولتشان را تشکیل داده و سرنوشتشان را رقم بزنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اخیر یادآور شد: در این موضوع٬ رهبری چارچوب‌ها را دقیقا مشخص کرده و موافقان و مخالفان می‌توانند در شرایط دوستانه و برادرانه‌ روی منافع ملی با یکدیگر صحبت کنند٬ ولی مساله پایان نیافته است. باید دید چه کسی هیزم دودی را که روشن شده٬ فراهم می‌کند. آیا فقط ایران باید این کار را انجام دهد٬ یا دیگران نیز باید هیزم این آش را تهیه کنند. دوم اینکه باید دید از آشی که می‌خواهد پخته شود٬ چه چیزی گیر ایران می‌آید. اینکه این مذاکرات سرآغاز یک مسئله است٬ کاملاً درست است. دنیا غنی‌سازی ایران را پذیرفته و این خوب است. اما اینکه نهایتاً از مذاکراتی چه چیزی حاصل می شود٬ باید همه تلاش و همکاری کنند.

وی افزود: دیگر از این به بعد مسائل نمی‌تواند محرمانه باشد. مسائل همه باید خیلی علنی و واضح با مردم مطرح شود. نظر مخالفان هم باید گرفته شود٬ امروز مخالفان می‌توانند در پیشبرد مذاکرات موثر باشند. اگر مخالفان یا موافقان مذاکرات حرف نزنند٬ چهره واقعی کشور درست نمی‌شود و طرف مقابل ما علامت غلطی می‌گیرد و واقعیت جامعه ایران و افکار و عقاید ما به خوبی منعکس نمی‌شود. بنابراین بهتر است همه گروه‌ها دور هم بنشینند و با یکدیگر تعامل کنند تا مسائل را پیش ببرند.

رضایی در مورد بحث‌های به وجود آمده پیرامون پیوستنش به سپاه پاسداران گفت: من خود را سرباز انقلاب و رهبری می‌دانم و هر تصمیمی که رهبری بگیرند٬ عمل خواهم کرد. در شرایط ۲۰ساله گذشته٬ ایران اولویت اول کشور اقتصاد بود. برای همین بنده و دوستانم تلاش کردیم تا جایی که می‌توانیم به تدوین سیاست‌های کلان اقتصادی کشور کمک کنیم. خوشبختانه هم‌اکنون مجموعه‌ای با نظر رهبری تهیه شده است. برخی معتقدند تا ۵۰ سال آینده ما دارای سیاست‌های کلان اقتصادی خواهیم بود و باید به دنبال اجرای آن‌ها برویم. 

وی افزود: برای ۱۰ سال آینده کشور٬ دو اولویت قائلم؛ اول اقتدار و امنیت ملی و دیگری اقتصاد؛ چرا که معتقدم در ۱۰ سال آینده همچنان اقتصاد مهم خواهد بود. اما امنیت و اقتدار را نیز نباید فراموش کرد. در همین یک هفته اخیر در سیستان و بلوچستان ۸ نفر شهید داشتیم؛ علاوه بر این اهانت و تحقیر دولت عربستان به زوار ما را نیز شاهد بودیم که غیرت هر ایرانی را به جوش می‌آورد. 

رضایی گفت: امروز دیگر امنیت ملی ایران در منطقه تعریف می‌شود. اگر جغرافیای منطقه و ژئوپولیک آن به هم بخورد٬ این حوادث وارد ایران هم می‌شود. شخصاً معتقدیم که اقتصاد و اقتدار باید پابه‌پای هم در سال‌های آینده دنبال شوند. افرادی مثل من که زندگی خود را برای اعتلای ایران اسلامی و سربازی ملت و انقلاب گذاشته٬ آمادگی ایران را داریم که در خط مقدم هم حضور پیدا کنیم. این بستگی به نظر مقام معظم رهبری دارد٬ فعلاً مقرر شده تجاربم را به نسل‌های آینده سپاه منتقل کنم و چیزی بیشتر از این هم فعلاً مطرح نیست. تلاش می‌کنم که به نسل‌های آینده مشورت بدهم. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در خصوص اهانت دولت عربستان به زوار ایرانی و احتمال متوقف شدن حج عمره گفت: در این رابطه نظر خاصی ندارم٬ چراکه این موضوعی است که جنبه دینی دارد و مراجع باید نظر بدهند. درباره مسائل دیگر هم٬ مسئولان کشور باید تصمیم بگیرند٬ بنابراین بنده در این رابطه نظری ندارم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از امضای توافق نهایی امکان رفع همه تحریم‌ها وجود دارد، گفت: بحث تحریم‌های اقتصادی‌‌ همان آسی است که باید ببینیم قرار است چقدر از آن به ایران داده می‌شود. آنها باید تحریم‌های اقتصادی را آناً برندارند. اگر این مسئله در یک برنامه ۳ساله یا پنج ساله بیفتد٬ شیرینی توافق تقریباً از ما گرفته می‌شود. 

رضایی تاکید کرد: تحریم‌های اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل کاملاً قابل برداشته شدن است؛ تنها یک مصوبه می‌خواهد. تحریم‌های رئیس جمهور آمریکا نیز قابل برداشته شدن است. تصمیم‌های کنگره هم همین‌طور است٬ وقتی در سطح جهانی چارچوبی برای مسئله هسته‌ای پذیرفته می‌شود و شورای امنیت هم مصوبه بدهد٬ کنگره آمریکا نمی‌تواند مقابل همه دنیا بایستد. 

وی گفت: صداقت آن‌ها در همین است که آن‌ها هم با یک مصوبه کل تحریم‌ها را لغو کنند. به نظر من کمتر از دو یا سه هفته کل تحریم‌ها قابل برداشتن است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.