سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تعهد آمریکا برای ما مهم است و مسئولیت هر توافق احتمالی بر عهده آمریکا است، گفت: گفتگوهایی پیرامون بازگشایی سفارت انگلیس در حال انجام است.


دولت‌ها مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی هستند/ گفت‌وگوهایی پیرامون بازگشایی سفارت انگلیس در حال انجام است/ شخصی یا سیستماتیک بودن حادثه جده در پیگیری ما فرقی ندارد
به گزارش  باشگاه خبرنگاران، اولین نشست خبری "مرضیه افخم"سخنگوی وزارت امور خارجه در سال 94 برگزار شد.
 
افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اولین نشست سال 1394 در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مبنی براینکه مصوبه کمیته روابط خارجی سنا مبنی براینکه توافق هسته‌ای باید ظرف 30روز به تصویب سنا برسد چه تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت گفت: ما در حال انجام مذاکره با دولت‌ها هستیم و دولت‌ها مجری تعهدات هستند و در هر گونه توافق احتمالی دولت‌ها مسئول اجرای تعهدات می‌باشند لذا این موارد مسائل داخلی آمریکاست و ما با دولت آمریکا روبه رو هستیم و در عین حال مباحث کارشناسی در حال انجام و بررسی است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران، پیرامون حضور خبرنگاری صهیونیستی که در ایران حضور پیدا کرده بود و پس از سفر گزارش‌هایی علیه کشورمان منتشر کرده بود اظهار داشت: این فرد توریسم بوده و درخواست وی براساس مقررات صورت گرفته است و با گذرنامه آمریکایی وارد کشور شده و کار خبری هم انجام نداده اما سواستفاده از یک فرد بحث دیگری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون روند بازگشایی سفارت‌های تهران و لندن بیان کرد: گفتگوها در حال انجام است در همین راستا کاردارهای ترددی در حال رفت و آمد هستند، نمایندگی‌ ما امور مربوط به صدور روادید را انجام می‌دهند لذا مذاکرات پیرامون این مسئله در جریان است از همین رو مذاکرات کارشناسی برای بررسی زمینه‌ها و رفع موانع در حال انجام است.

افخم پیرامون انتشار برخی خبرها در مورد سفیرشدنش گفت: این خبرها را بنده هم دیده‌ام اما باید بگویم این گونه خبرها باید منابع موثق داشته باشد ما در مورد هر انتخابی مراحلی را طی می‌کنیم ولی حتما باید منابع موثق باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر بازرسان آژانس به تهران اظهار داشت: همکاری‌های بین ایران و آژانس در مسیر خوبی قرار دارد و طی تفاهم که آبان ماه 92 صورت گرفت.

افخم با اشاره به این که روز گذشته سفیر دائم کشورمان در سازمان ملل متحد نامه‌ای مبتنی بر دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسئله یمن به شورای امنیت فرستاده شد گفت: که باید در اساسنامه شورای امنیت لحاظ شود، کمک‌های استان دوستانه باید بیشتر شود و شرایط ارسال این کمک‌ها فراهم شود.

افخم اظهار داشت: تمامی کشورها نسبت به بحرانی که در یمن وجود دارد و حادتر می‌شود باید توجه ویژه‌ای نشان دهند. 

افخم در مورد قضیه تعرض به دو نوجوان ایرانی گفت: آنچه که برای ما مهم است دولت عربستان باید به این مسئله رسیدگی کند و عاملان این جنایت ناخوشایند را براساس قوانین خود مجازات کند، پیگیری‌های سیاسی برای این موضوع انجام شده و این خواسته از طریق سفارت عربستان در تهران و سفارت ایران در عربستان اعلام شده است.

وی افزود: موضوع در حال پیگیری است بحث سفرهای عمره تعلیق شده و افکار عمومی و همه کسانی که به سفر حج می‌روند به این مسئله حساس هستند پگیریی‌هایی را انجام دادیم روز گذشته یک بیانیه از طرف وزارت کشور سعوی دیدیم؛در این بیانیه بر پیگیری موضوع و اشد مجازات خاطیان تاکید کردند و امیدوار هستیم پیگیری‌ها سریعتر باشد عربستان با فوریت این مسئله را پیگیری کند و صدور حکمی متناسب با این جرم را تصمیم بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ماجرای فرودگاه جده گفت: اقدام ماموران سعودی شخصی بوده یا سیستماتیک در پیگیری‌ها برای ما فرقی نمی‌کند.

افخم با تاکید براینکه براساس قوانین بین المللی دولت‌ها پاسخگوی تعهدات خود هستند افزود: ساز و کارهایی که در دولت‌ها رخ می‌دهد باید مجلس‌ها آن‌ها را حل و فصل کنند.

وی بیان کرد: برای ما این موضوع اهمیت دارد که دولت آمریکا تعهداتی را که می‌پذیرد اجرایی کند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این که کارشناسان ما موضوعات را دنبال می‌کنند و ما متناسب با شرایط در مذاکره حاضر خواهیم شد گفت: در مجموع دولت‌ها هستند که باید به تعهدات خود عمل کنند.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تضمین تعهد آمریکا زیر سوال است گفت: تمامی این موضوعات و بحث‌ها در مذاکرات پیش رو مورد بحث قرار می‌گیرد و پیش از این هم چنین بوده است.

وی با اشاره به اینکه در مذاکرات داخلی تبادل نظر و هم چنین در مذاکرات در نظر گرفته می‌شود، تاکید کرد: تعهد آمریکا برای ما مهم است و مسئولیت هر توافق احتمالی بر عهده آمریکا است.

افخم گفت: آنها باید گفتگوهایشان را با سایر جناح‌ها به جمع بندی برسانند و خودشان می‌دانند ما خواستار تعهد آمریکا در توافق احتمالی هستیم. 


افخم با تأکید بر اینکه باید کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای دیگر توقف بمباران و حملات به یمن را خواستار شوند گفت: این بمباران‌ها و حملات به زیرساخت‌ها و غیرنظامیان بی‌دفاع انجام می‌شودو باید نگاه‌ها معطوف به این موضوع باشد تا به توقف این حملات کمک کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ  به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفری به یمن در دستور کارتان قرار دارد اظهار داشت: در رابطه با یمن  گفتگوهای مختلفی را انجام دادیم و وزیرخارجه کشورمان در رابطه با این موضوع به چند کشور منطقه سفرهایی را داشته‌اند.

افخم افزود: ظریف در سفر به پاکستان ضمن گسترش روابط دوجانبه به موضوع یمن پرداخت و همچنین سفر اردوغان به ایران با گسترش روابط تهران و آنکارا که منجر به انعقاد 8 سند شد، گفتگوهایی در رابطه با یمن صورت گرفت.

وی با بیان اینکه کمک به حل این بحران و توقف حملات به یمن و پیشبرد یک راه حل سیاسی همچنان ادامه دارد، گفت: سفرای ما در کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند تا ما بتوانیم فضای منطقه را به گفتگوی سیاسی سوق دهیم که این موضوع فوری و ضروری است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه  با تأکید بر اینکه راه حل سیاسی باید در اولویت قرار گیرد و راه حل دیگری وجود ندارد بیان کرد: نماینده ما در نیویورک به شورای امنیت نامه‌ای در این زمینه نوشت، همچنین "علی لاریجانی" رئیس قوه مقننه به همتایان خود نامه‌ای را فرستاد، تا شرایط برای کمک به یمن فراهم شود.

افخم با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اولویت راهکار سیاسی را به شدت دنبال می‌کند افزود: همچنین هر نوع اقدام دیگری را که به پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌انجامد، دور می‌کنیم و دیپلماسی فعالی را فراهم خواهیم کرد تا یمن به سمت شکل‌گیری وحدت ملی پیش برود.

وی با اشاره به اینکه سفر وزیر خارجه استرالیا جمعه انجام و روز شنبه گفتگوها آغاز می‌شود افزود: گفتگوهای دوجانبه انجام و به موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته می‌شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه مسئله ایرانیان مقیم استرالیا و پناه‌جویان از موضوعات این گفتگوهاست افزود: همکاری و گفتگو بین ایران و استرالیا به روند جاری همکاری‌ها کمک می‌کند.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تدابیر وزارت امورخارجه برای جلوگیری از سازوکارهای صنایع آمریکا چیست؟ گفت: تدابیر مربوط به این مرحله نیست.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.