وزیر جهاد کشاورزی در جریان بازدید از چند طرح کشاورزی در شهرستان آستانه اشرفیه در شرق گیلان گفت: توسعه بخش کشاورزی در این استان از برنامه های اولویت دار این وزارتخانه است.

توسعه بخش کشاورزی گیلان در اولویت برنامه هاست

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمود حجتی روز چهارشنبه در جریان پانزدهمین سفر استانی رییس جمهوری و هیئت دولت به گیلان در جمع خبرنگاران این شهرستان از اجرای طرح تجهیز و نوسازی 50 هزار هکتار از اراضی این استان خبر داد.

وی اضافه کرد: هر ساله 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان تحت پوشش اجرای این طرح قرار می گیرد.

حجتی افزود: اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی در این استان موجب صرفه جویی آب زراعی و همچنین بهبود مدیریت در ارقام برنج می شود.

استان گیلان 434هزار هکتار اراضی کشاورزی و 120هزار هکتار اراضی باغی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به توسعه زیتون در استان نیز گفت: با توجه به اینکه زیتون یکی از محصولات مهم کشاورزی این استان به شمار می رود اقدامات خوبی در زمینه توسعه این بخش در حال انجام است.

حجتی یادآور شد: به این منظور با توجه به کارهای تحقیقاتی از سوی بخش خصوصی ارقام جدیدی از این محصول تکثیر و برای بهره برداری در اختیار زیتون کاران قرار می گیرد.

هم اکنون 14 هزار باغدار زیتون در شش هزار هکتار باغ بارده زیتون شهرستان رودبار در جنوب گیلان فعالیت می کنند.

*گام های موثر دولت در خصوص چایکاران

حجتی در ادامه با اشاره به مشکلات چایکاران نیز گفت: امسال با توجه به اعتباراتی که در بخش چای منظور شده در زمینه بهزراعی چای و حمایت از چایکاران گام های موثری برداشته شده است.

وی با اشاره به فعالیت صندوق توسعه چای کشور نیز گفت: این صندوق با اعتبار اولیه 110 میلیارد ریال فعالیت دارد که از این میزان 51 درصد آن مربوط به بخش خصوصی و چایکاران و مابقی نیز به دولت تعلق دارد.

وی یادآور شد: هم اکنون نیز در بیش از سه و نیم هکتار از باغ های چای کشور عملیات کف بر و کمربر انجام شده است.

شایان ذکر است، هیات وزیران در راستای سیاست های حمایتی دولت بمنظور حفظ ظرفیت تولید و اقتصادی کردن فعالیت های کشاورزی چای، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و دو برای سال زراعی 94 -1393 را به تصویب رساند.

بر این اساس، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی پیش رو با افزایش 21 درصدی نسبت به سال زراعی گذشته برای برگ سبز درجه یک 21 هزار و 800 ریال و درجه دو 12 هزار و یکصد ریال تعیین شد و قیمت فروش آنها به خریداران برگ سبز چای، معادل 33 درصد قیمت خرید تضمینی خواهد بود.

استان های گیلان و مازندران بیش از 30 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغ ها در گیلان قرار دارند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت نوغانداران و توسعه توتستان های گیلان نیز گفت: حمایت از نوغانداران و توسعه توتستان ها همواره در دستور کار دولت قرار دارد.

گیلان 60 درصد پیله تر کشور و خراسان رضوی 60 درصد نخ ابریشم کشور را تولید می کنند و بیش از 60 درصد معاملات بازرگانی نخ ابریشم در استان اصفهان و در شهر کاشان انجام می شود.

پرورش کرم ابریشم در استان های گیلان ، مازندران ، گلستان ، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی ، آذربایجان شرقی ، اصفهان، فارس، یزد و خوزستان انجام می شود.

هم اکنون 11 هزار هکتار مساحت توتستان های کشور است که هشت هزار هکتار آن در گیلان وجود دارد و 30 هزار نوغاندار در این عرصه فعالیت می کنند.

خرید پیله تر ابریشم در کشور بصورت توافقی بالاتر از نرخ بازار با رویکرد حذف واسطه ها انجام می شود و این اقدام، ارتباطی مستقیم بین صنعت نوغانداری و کشاورزی ایجاد می کند.

پیله ابریشم تولید نوغانداران ایران در یک هزار و 200 کارگاه سنتی ابریشم کشی تربت حیدریه و چهار کارخانه صنعتی استان های گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از دیگر طرح های کشاورزی شهرستان آستانه اشرفیه همچون مجتمع گلها و یک نهالستان توت بازدید کرد.

در این بازدیدها مدیر کل جهاد کشاورزی استان و جمعی از مدیران استانی ، شهرستانی وزیر کشاورزی را همراهی کردند.

شهرستان آستانه اشرفیه در شرق مرکز گیلان قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.