کارگاه آموزشی هنر و انقلاب و نشست هنرمندان هنرهای تجسمی با حضور استاد چلیپا در تالار اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برگزار شد.

کارگاه آموزشی هنر و انقلاب با حضور استاد چلیپا برگزار شد
 در ابتدای مراسم استاد کاظم چلیپا هنرمند نقاش در کارگاه آموزشی هنر و انقلاب که در مجتمع امام رضا (ع) با حضور اساتید و هنرمندان مشهد ی برگزار شد به بیان معرفی خودپرداخت و اظهار داشت : اولین تعلیم‌های نقاشی را از مرحوم پدرم استاد حسن اسماعیل‌زاده (چلیپا) گرفتم پدرم نقاشی‌هایش را در سه دوره تحت سه عنوان حسن نقاش، حسن اسماعیلی و از حدود سال‌های ۴۰ به این سو حسن اسماعیل‌زاده امضا می‌کرد.
پیشکسوت هنر نقاشی ادامه داد : پدرم در زنجان و یتیم به دنیا آمده بود در ۸-۹ سالگی به همراه مادرش به تهران می‌آیند و مادرش او را برای فراگیری نقاشی پیش استاد محمد مدبر می‌فرستد تا هنر بیاموزد
وی ادامه داد: در واقع من در نوجوانی این فرصت را پیدا کرده بودم که نقاشی سنتی را نزد پدرم فرابگیرم که باید بگویم در حقیقت استخوان بندی اصلی و شخصیت اولیه هنری من نزد او شکل گرفت و از سوی دیگر در هنرستان با هنر کلاسیک و هنر مدرن آشنا شدم. 
عضو افتخاری انجمن نقاشان آذربایجان (باکو) ادامه داد :  بعد از کلاس نهم بود که وارد هنرستان شدم و آنجا با تعدادی از هنرجویان  مثل حسین خسروجردی، حبیب الله صادقی و احمد امین نظر آشنا شدم که بعدها از نقاشان مطرح کشور شدند.
این استاد دانشگاه افزود : استادانی که در هنرستان به ما درس می دادند هم مثل آقایان نامی، جعفری و حسینی در آن دوره از هنرمندان شاخص و چهره های مطرح هنرهای تجسمی بودند.
او درادامه سخنانش به آثاری که در زمینه هنر انقلاب خلق کرده اشاره کرد و گفت: از دوره تحصیل در هنرستان جرقه  آثار انقلابی برای ما زده شده بود اما در دانشگاه بود که به طور جدی نقاشی های اعتراضی را پی گرفتیم به هرحال جزوه ها و کتاب هایی هم از جمله نوشته های دکتر شریعتی و مسجد جماران به دستمان می رسید که منبع الهام نقاشی ها می شد و بر اساس آن ها کار می کردیم.
وی خطاب به هنرمندان  با اشاره به اینکه سیر آگاهی، معرفت و تجربه انسان مثل رودی است که جریان دارد و در روان بودن هرچه زلال‌تر بهترگفت : باید هنرمندان نگاه خود را تغییر دهند و با نگاه عمیق خود به سوی خلق اثر روند تا آثاری ماندگار را به جای بگذارند .
وی در ادامه هنر نقاشی را در ایران دارای دوسبک سبک کلاسیک  و "قهوه خانه" خواند و افزود : سبک "قهوه خانه" عامه پسند و مذهبی است که موضوعات این سبک بیشتر تصاویر پیامبران و امامان، شعائر مذهبی، جنگها و نام آوران ملی بودندکه در مشهد استاد محمد حمیدی آثار بسیار خوبی را در این شهر از خود به جای گذاشته است .
استاد چلیپا  ادامه داد : در قبل از انقلاب تعداد نگارخانه ها و گالری ها تنها به چند گالری خلاصه می شد اما هم اکنون در تهران بیش از 200 نگارخانه وجود دارد که به نمایش آثار هنرمندان می پردازد .
وی با انتقاد از اینکه باید در موزه هنرهای معاصر آثار خاص به نمایش گذاشته شود افزود : نباید آثار دانشجویان بر دیوار این موزه نقش بندد بلکه باید آثار فاخر را در آن مشاهده کرد و به نوعی نصب اثر در این مکان آرزو برای هنرمند باشد .
در پایان این کارگاه جلسه پرسش و پاسخ با حضور ناصر نبی زاده معاون هنری مدیرکل و استاد چلیپا برگزار شد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.