گروه جامعه  / محمد رضایی - آقا پولشو می‌دم، مگر دزدی کردم؟ چرا نباید با شیلنگ آب، ماشینمو بشورم؟ مال خودمه به کسی ربطی نداره! تازه آب رو گرون هم کردن ...

نه آب داریم نه فرهنگ مصرف!

«مصرف آب برای شستن خودرو، پیاده رو و حیاط منزل به دلیل اسراف کردن مایه حیات، فعل حرام است.» این عبارت نقل به مضمون فتوای بسیاری از مراجع تقلید است که در پاسخ به استفتای خبرنگار ما درباره شستوشوی خودرو و حیاط و پیادهرو با آب آشامیدنی بیان شده است.

 

  اسراف آب آشامیدنی حرام است

آنها با تأکید بر اینکه شستوشوی خودرو در حالی که شیلنگ به آب آشامیدنی متصل باشد مصداق انجام کار حرام است بیان داشتهاند « مؤمنان باید از این فعل حرام خودداری کنند و دولت را برای تأمین آب آشامیدنی مناطق کم آب، یاری دهند.»

کشور ما در دو دهه اخیر به دلیل خشکسالی به کشوری کم آب تبدیل شده و به اذعان کارشناسان، اسراف منابع آبی موجب بحرانی شدن شرایط شده است. از سویی پایین بودن قیمت آب آشامیدنی در کشور سبب شده کارشناسان با انتقاد از اسراف آب، دولت را برای ایجاد اهرم فشار به واقعی شدن فروش آب و گرانتر کردن این مایه حیاتی تشویق کنند، چون هم اکنون موضوع کمآبی به بالاتر از حد بحران رسیده و باید با آن برخورد اورژانسی صورت گیرد.

 

  حل بحران با برنامههای اسلام

آیت ا... مکارم شیرازی، در پاسخ به استفتای «گروه جامعه» بیان کرد: اسراف و تبذیر در همه امور بویژه مصرف آب، حرام است و متاسفانه وضعیت بهگونهای شده است که برخی از مردم بدون توجه به این معضل آب را هدر میدهند. امیدواریم با پیروی از برنامههای اسلام، مشکل آب را در کشور حل کنیم.

 آیتا... نوری همدانی هم در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم، با اشاره به بحران کمآبی، از مردم خواست با پرهیز از اسراف، در مصرف آب صرفهجویی کنند.

چند هفته پیش نیز آیتا... سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی در دیدار رئیس سازمان محیط زیست، با اشاره به مصرف بیرویه آب، خواستار صرفهجویی و مصرف بهینه این نعمت الهی شد و هدردادن و آلوده کردن آن را حرام برشمرد.

 

  الگوی مناسب آب نداریم

دکتر مریم علاسوند، استاد دانشگاه و محقق مرکز تحقیقات سبد مصرفی خانواده در گفتوگو با خبرنگار ما میگوید: متأسفانه الگوی مصرف آب در بین مردم الگوی نامناسبی است و خانوادهها به این دلیل که الگوی کاملی از مصرف آب ندارند فقط به این دلیل که پول آب را پرداخت میکنند، آن را هدر داده و اسراف میکنند. وی با اشاره به دیدارش همراه وزیر نیرو با مراجع تقلید درباره الگوی مصرف آب یادآور میشود: در نشست با آیت ا... محمد یزدی، رئیس شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت ا... صافی گلپایگانی، آیت ا... سیدمحمد سعیدی، آیت ا... جعفر سبحانی و آیت ا... شاهرودی همگی بر ضرورت رعایت الگوی مصرف آب در کشور تاکید کرده و اسراف در شرایط کنونی را حرام خواندهاند، اما متاسفانه کمتر کسی به این فتاوا عمل میکند که دلیل اصلی آن نبود الگو است.

به گفته وی، الگوی مصرف بهینه برای صرفه جویی در مصرف آب بدین شرح اعلام شده است: جدول استاندارد مصرف آب آشامیدنی برای یک خانواده؛ استحمام ۴۳ لیتر، نظافت خانه و آبیاری باغچه 5/8 لیتر، دستشویی ۲۶ لیتر، کولر و تهویه ۵/۴ لیتر، لباسشویی ۵/۱۷ لیتر، آشامیدنی و غیره ۵/۴ لیتر، پخت و پز و ظرفشویی ۲۶ لیتر که جمع این موارد۱۳۰ لیتر در روز می شود. اما اغلب خانوارهای پرمصرف چند برابر این الگو مصرف میکنند که دلیل اصلی آن ناآگاهی و نیز ارزان بودن بهای آب آشامیدنی است.

  کشاورزی، بزرگترین اسراف کننده آب

مهندس سید علی مرعشی، استادیار دانشگاه تهران و کارشناس منابع آبی در این باره به خبرنگار ما میگوید: باید اعتراف کنیم اهمیت اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی نیز مورد بیتوجهی قرار گرفته، زیرا هم اکنون بیش از ۸۰ درصد اتلاف منابع آب در بخش کشاورزی صورت میگیرد.  وی با بیان اینکه الگوی مصرف آب آشامیدنی بر اساس اعلام بانک جهانی برای یک نفر در سال، یک متر مکعب و برای بهداشت در زندگی به ازای هر نفر، ۱۰۰ متر مکعب در سال است، میافزاید: متاسفانه چیزی به نام آبیاری در ایران نداریم و در واقع این عمل کشاورزی در کشور ما به معنای واقعی کلمه، پخش آب روی زمین برای نفوذ در خاک است.

به باور مرعشی، بخش کشاورزی با ۹۲ درصد بزرگترین و مهمترین مصرف کننده آب در کشور به شمار میرود. بیش از ۸۰ درصد اتلاف منابع آب به دلیل نبود استفاده از فناوریهای پیشرفته آبیاری در این بخش هدر میرود که این درصد در ایران بیشتر و سخاوتمندانهتر(!) است.

 

  مصرف ما ۷۰ درصد بیشتر از مصرف جهانی

در همین حال دکتر محمود فاتحیزاده، محقق منابع آب و مولف کتاب «پایان تلخ مایه حیات» از دانشگاه علامه طباطبایی نیز به خبرنگار ما میگوید: گرچه نیمی از تولیدات کشاورزی و غذایی مردم جهان از زمینهای آبی حاصل میشود-که این خود نشان دهنده اهمیت و نقش آبیاری در بخش کشاورزی است- اما به دلیل مدیریت نامناسب آبی، ما ۷۰ درصد بیشتر از الگوی جهانی، آب مصرف میکنیم!

این کارشناس مدیریت آب معتقد است، نبود مدیریت علمی و شایسته سالاری در حوزه آب و مدیریت منابع آب کشور در شرایط کنونی موجب شده در سالهای اخیر شاهد کاهش منابع آبهای زیرزمینی، کاهش سطح زیرکشت کشاورزی و بحرانی شدن تامین آب در بیشتر مناطق کشور باشیم که تداوم آن سبب بیابانی شدن و نابودی بیشتر محصولات داخلی خواهد شد.

دکتر فاتحیزاده، تصریح میکند: براساس آمار اعلام شده، میانگین آب مصرفی سرانه جهان (صنعتی، کشاورزی و آشامیدنی) حدود ۵۰۰ مترمکعب برای هر نفر در سال است که این رقم در ایران حدود ۱۳۰۰ مترمکعب در سال است. این امر بیانگر اتلاف منابع آب و اسراف بیش از حد منابع حیاتی است. مثلا مصرف سرانه آب لوله کشی آشامیدنی در ایران حدود ۱۴۲ متر مکعب در سال است که از مصرف سرانه برخی کشورهای مرفه اروپایی پرآب، مانند اتریش و بلژیک نیز بیشتر است!

  رابطه اسراف آب با سبک زندگی

 حجت الاسلام دکتر محمد ابراهیم علیلو، مشاور خانواده و روانشناس نیز در این باره میگوید: اسراف آب با سبک زندگی اهل بیت(ع) بسیار تعارض دارد و اگر بخواهیم در این باره به سیره آن عزیزان عمل کنیم حتما باید در مصرف بیرویه آب تجدید نظر کنیم.

 وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) با یک لیوان آب وضو میگرفت و در حمام کردن با حداقل آب به نظافت خود میپرداخت این نمونه را از مصادیق سبک زندگی اسلامی دانسته، میگوید: متاسفانه این الگوها فراموش شدهاند. برای همین به بزرگترین مصرف کننده آب تبدیل شدهایم و یکی از دلایل این امر آن است که در ایران از آب آشامیدنی تصفیه شده برای شستوشوی اتومبیل، حیاط، آبیاری باغچهها، استحمام، شستن لباس و ظروف استفاده میشود. همه خانوادهها میدانند که هدردادن و آلوده کردن آب حرام شرعی است، اما به دلیل نبود فرهنگسازی رسانهای هنوز در این باره برای کسی دغدغه ایجاد نشده و این یک فاجعه است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک بنده خدا IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    خواهش میکنم انهایی که اب رااسراف می کنند اب راقطع کنیدوبرای کسانی که اب رادرست مصرف می کنندجایزه بفرستید یا انهارا تشویق کنید
  • بهادری IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    با سلام متآسفانه بیشتر مردم عزیز ایران هنوز متوجه شرایط حاد وبحرانی منابع آبی کشور خصوصآ آب شرب نیستند وجای بسی تآسف داردکه بیشتر مسولین وزارت نیرو وجهاد کشاورزی وکشور وسایر وزارتخانه های مرتبط با موضوع آب که نسبت به وضعیت بحرانی منابع آبی آگاهی کامل دارند نیز اقدام شایسته ولازم وضروری درخصوص اطلاع رسانی وآگاهی دادن به مردم وضرورت اصلاح الگوی مصرف آب وخاصه آب شرب انجام نداده اند.به امید روزی که همه جامعه ایرانی به اهمیت آب وضرورت استفاده صحیح و نگهداری ازآن برای نسل های آیندهکوشا باشیم.