معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: تدریس زبان‌های خارجی در کشور با چالش‌های مختلفی مواجه شده است.

تدریس زبان‌های خارجی در کشور با چالش مواجه شده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری فارس، علی زرافشان ظهر امروز در نخستین همایش ملی آسیب‌شناسی زبان‌های خارجی با بیان اینکه امروز تدریس زبان خارجی در کشور با چالش‌های مختلفی مواجه شده است، اظهار کرد: برگزاری این همایش‌ها می‌تواند در ارتقاء زبان‌های خارجی موثر باشد.

وی با بیان اینکه امروز یکی از چالش‌های مهم زبان خارجی در کشورهای اسلامی این است که آیا می‌توان با این زبان صحبت کرد یا خیر؟ تصریح کرد: براساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش زبان انگلیسی در کنار زبان‌های فرانسه، آلمانی، اسپانیایی و ایتالیایی قرار گرفته که متاسفانه امروز در کشورهای اسلامی و کشور ما فقط زبان انگلیسی تدریس شده و دارای جایگاه است.

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز در کشور ما زبان انگلیسی برابر با زبان دوم است، یادآور شد: تلاش‌های زیادی برای تدریس زبان‌های خارجی دیگر چون فرانسه صورت گرفت که در همین راستا 60 آموزگار این رشته برای یادگیری و نحوه تدریس این زبان به کشور فرانسه اعزام شدند اما متاسفانه از این ظرفیت نیز به خوبی بهره‌برداری نشد.

وی با بیان اینکه در دوره اول متوسطه در سال‌های تحصیلی 91 و 92 تعداد یک‌هزار و 200 دانش‌آموز در مدارس به یادگیری زبان‌های خارجی به غیر از انگلیسی مشغول بودند، ادامه داد: توجه نداشتن به گسترش آموزش‌های لازم برای یادگیری زبان‌های آلمانی، فرانسه و ایتالیایی و توسعه آموزش زبان انگلیسی سبب شد تا به این زبان‌ها دیگر توجه نشود.

زرافشان با بیان اینکه در مراکز چند استان مانند اصفهان، تهران و ... مدارسی وجود داشت که زبان‌هایی غیر از زبان انگلیسی را تدریس می‌کردند، افزود: متاسفانه این مدارس نیز به دلیل نبود امکانات آموزشی مورد نیاز، نبود اساتید برای تدریس این زبان‌ها تدریسشان از این مدارس حذف شد.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم تدریس زبان‌های خارجی انتقال فرهنگ و هویت از طریق آن است، خاطرنشان کرد: در این حوزه باید به مسئله تغییر فرهنگ‌ها به واسطه یادگیری زبان‌ها توجه جدی داشت و باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که اصل هویت اسلامی و ایرانی مورد خدشه قرار نگیرد که این مسئله در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد اشاره واقع شده است.

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از چالش‌های امروز کشور این است که به زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم نگاه می‌شود، عنوان کرد: هدف ما از تدریس این زبان در حقیقت یادگیری آن و توانایی پاسخگویی دانش‌آموزان به اهداف مشخص شده در نظام تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان در پایان دوره متوسطه دوم باید توانایی خواندن، درک مطلب، متون ساده و تخصصی و مقالات به زبان انگلیسی را داشته باشند، افزود: اما متاسفانه این اتفاق هیچگاه رخ نمی‌دهد و دانش‌آموزان نمی‌توانند در این حوزه به خوبی اهداف تعریف شده را اجرایی کنند.

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فقدان محیط حمایت کننده، شروع دیر هنگام برای یادگیری و کافی نبودن ساعات درسی از چالش‌های دیگر یادگیری زبان خارجه است، افزود: امروز هدف ما در آموزش و پرورش فقط یادگیری زبان‌های خارجی شامل انگلیسی و غیر انگلیسی است و در این زمینه باید زمان کافی برای یادگیری و محقق شدن اهداف تعیین شده گذاشته شود تا انتظارات ما نیز از دانش‌آموزان برآورده شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.