معتمدی:   قدس ویژه خراسان - مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی با تشریح فعالیتها و موفقیت مدارس امام رضا(ع) اظهار داشت: اولین گروه از دانش آموزان ورودی به مدارس امام رضا(ع) در سال 76 از مناطق محروم مشهد بودند .

 50 درصد مدارس امام رضا(ع) در مناطق محروم قرار دارد

فخریان افزود: از زمان تأسیس تاکنون بنیاد فرهنگی رضوی دارای 14 آموزشگاه و یک پژوهش‌سرا است که در این واحدهای آموزشی به نام  مدارس امام رضا(ع) 6 هزار و331 دانش آموز در 204 کلاس  تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به همکاری 864 نفر در این مدارس که بخشی جزو کادر اداری و تعدادی نیز معلم هستند، اضافه کرد: حدود 400 معلم به صورت تمام وقت و بقیه در قالب حق التدریس و پاره وقت با مدارس امام رضا(ع) همکاری دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه 50 درصد مدارس امام رضا(ع) در مناطق محروم مانند خواجه ربیع، قلعه ساختمان و یک واحد نیز در چناران مستقرند، گفت: در مجموع هشت واحد آموزشی وابسته به بنیاد فرهنگی رضوی با عنوان مدارس امام رضا(ع) در مناطق محروم است که از دانش آموزان این مدارس شهریه به جز موارد فوق برنامه دریافت نمی شود.

فخریان با اشاره به رایگان بودن تحصیل  برای دانش آموزان این مدارس تصریح کرد: در مدارس امام رضا(ع) مستقر در مناطق برخوردار برابر قوانین آموزش و پرورش، شهریه مدارس غیر انتفاعی دریافت می شود.

وی از افتتاح دبیرستان پسرانه  علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) در مهرماه سال گذشته به عنوان یکی از رخدادهای مهم یاد کرد و گفت: این مدرسه به لحاظ کیفیت ساختمان و تجهیزات و امکانات و نیز انتخاب معلمان و استادان منحصر به فرد است و نمونه آن در مدارس کشور با این ویژگی های ممتاز وجود ندارد.

*بازدید مدیران مدارس خارجی

وی با اشاره به بازدید میهمانان و مدیران مدارس کشورهای خارجی از این مدرسه خاطر نشان کرد: میهمانانی از مدارس اسلامی لندن، حزب ا... لبنان، شیعیان هندوستان و مدارس اسلامی مسکو بازدیدی از دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) داشتند.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی با بیان اینکه به گواه این افراد، این  دبیرستان از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است، گفت: این مدرسه در وسعت 8 هزار و600 متر مربع احداث شده و دارای امکانات و تجهیزاتی مانند کارگاه و لابراتور رایانه و زبان، کتابخانه، آزمایشگاه، رصدخانه و سالن ورزشی است.

*سهم 99 نفری در المپیاد

فخریان در ادامه در خصوص موفقیتهای کسب شده توسط دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) یادآورشد: کسب رتبه اول تا سوم در رشته های علوم و معارف قرآنی در سال گذشته و کسب رتبه اول کشوری در حوزه تئاتر از جمله این موفقیتهاست که توسط دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) به دست آمده است.

وی اضافه کرد: همچنین از 133 دانش آموز مقطع متوسطه اول استان که امسال به المپیادهای سطح استان راه یافتند، 99 نفر از مدارس امام رضا(ع) هستند .

وی ادامه داد: نفر اول کشور در بخش قرآن نیز در حال حاضر در دبیرستان علوم و  معارف اسلامی امام رضا(ع) مشغول به تحصیل است، ضمن اینکه در حوزه حفظ قرآن هم دانش آموز واحد 9 مدرسه امام رضا(ع) مشهد موفق به کسب رتبه اول استان شده است.

وی در بخش دیگری تصریح کرد: به شورای عالی آموزش و پرورش اعلام شده، مدارس امام رضا(ع) می توانند به عنوان الگوهای برتر مدارس ایرانی و اسلامی باشند، به هر حال این آمادگی وجود دارد که مدارس امام رضا(ع) به عنوان الگو چه از نظر ساختمان و نیز از بعد  کیفیت و تجهیزات و امکانات به کشور معرفی و ارایه شود.

*طرح تلاوت نور

فخریان با اشاره به طرح تلاوت نور در مدارس امام رضا(ع) گفت: در قالب این طرح دانش آموزان در مدارس امام رضا(ع) هر روز صبح یک صفحه تلاوت قرآن دارند.

وی با اشاره به استاندارد بودن فضاهای مدارس امام رضا(ع) خاطر نشان کرد: تجهیزات هوشمند سازی در تمام کلاسهای درس و استقرار فضاهای تربیتی مانند نمازخانه و کتابخانه لحاظ شده و در کنار اینکه تجهیزات آزمایشگاهی در هر یک از مدارس امام رضا(ع) وجود دارد، پژوهش سرای مستقلی نیز احداث شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد دو واحد آموزشی در مناطق محروم در سال آینده پیش بینی شده است، گفت: در هفته معلم برنامه های ویژه ای در تمامی مدارس امام رضا(ع) برای تقدیر در نظر گرفته شده است و از تمامی معلمان این مدارس تجلیل می شود.

وی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص سهم دختران از مدارس امام رضا(ع) یادآور شد: از 6 هزار و 331 دانش آموز مشغول به تحصیل در این مدارس 41 درصد دختر و بقیه پسر هستند و شش واحد از مدارس امام رضا(ع) مختص این گروه  است.

وی از تکمیل دوره آموزشی در مناطق محروم به عنوان یکی از برنامه های بنیاد فرهنگی رضوی یاد کرد و گفت: برنامه هایی نیز برای حضور دانش آموزان علاقه‌مند به شرکت در برنامه پرفیض و معنوی اعتکاف در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه تاکنون 160 نفر از دانش آموزان برای شرکت در این برنامه معنوی ثبت نام کردند.

*کمک آستان قدس به آموزش و پرورش

وی در بخش دیگر، درباره نحوه کمکهای آستان قدس در حوزه مدارس کشور اذعان داشت: آستان قدس رضوی در این خصوص به دو شکل به کمک آموزش و پروش شتافته است؛ اول اینکه مدارس را احداث و به آموزش و پرورش تحویل می دهد که در این خصوص تاکنون در خراسان رضوی حداقل 10 آموزشگاه احداث و تحویل آموزش و پرورش شده است.

وی اضافه کرد: در شیوه دوم آستان قدس ضمن  احداث و تجهیز مدرسه،  کار مدرسه داری نیز انجام می دهد که نمونه آن همین مدارس امام رضا(ع) می باشد.

وی از وجود این نمونه مدارس در استانهای دیگر مانند کرمان، خراسان جنوبی و نیز شهر طبس خبر داد و گفت: توسعه مدارس امام رضا(ع) در مراکز استانها و نیز شهرستانهای خراسان رضوی و  کشورهایی که زمینه توسعه این مدارس در آنها مهیاست، در دستور کار و برنامه بنیاد فرهنگی رضوی قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.