بر اساس آخرین آماری که چندی پیش ارایه شد، میزان تلفات جاده‌ای از 28 هزار نفر در سال 85 به حدود 17هزار نفر در سال 93 رسیده که کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. 

کاهش تلفات جاده‌ای؛  موفقیت بزرگ ملی

امسال سرعت متوسط خودروها در سفرهای نوروزی چهار کیلومتر، تخلفات 21 درصد و تصادفات 13 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین واژگونی از 46 درصد به 38 درصد کاهش یافته، این در حالی است که در برخی استانهای حادثه‌خیز مانند آذربایجان شرقی و کرمانشاه، شاهد کاهش 65 درصدی تلفات جاده‌ای بوده‌ایم. این موفقیت را باید دستاورد چند محور مهم دانست؛ نخست تلاشهای قابل توجه و قابل تقدیر پلیس راهور نیروی انتظامی در سه سال گذشته که خود دارای زوایای گوناگونی است. حضور مؤثر پلیس در جاده‌ها و نظارت بیشتر، در کنار به کارگیری تجهیزات جدید برای کنترل ترافیک جاده‌ها و ثبت تخلفات یکی از این موارد است. از سویی تغییرات و به روز رسانی قوانین بخصوص جریمه‌های رانندگی و در کنار آن در نظر گرفتن نمره منفی برای تخلفات خطرناک و حادثه ساز، نقش بزرگی در بازدارندگی رانندگان از تخلفهای رانندگی داشته است. تلاشهای جهادی پلیس راهور بخصوص در روزهای پرسفر مانند تعطیلات نوروزی، براستی قابل تقدیر است.

از سوی دیگر تلاشهای انجام شده برای اصلاح جاده‌ها، ساخت بزرگراه‌ها و دو بانده کردن مسیر‌ها اگرچه کافی نبوده، اما نقش زیادی در کاهش سوانح مرگبار جاده‌ای داشته است. البته هم اینک نیز بخش زیادی از راه‌های کشور دوطرفه و خطرناک است که امید می‌رود با ادامه تلاشها در جهت ساخت راه‌های یکطرفه و بزرگراه‌ها شاهد کاهش حوادث در این جاده‌ها باشیم. موضوع دیگر، بالا رفتن فرهنگ رانندگی در مردم است که خود آمار حوادث را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. پرهیز از سبقتهای خطرناک و غیرمجاز، پرهیز از سرعتهای غیرمجاز و رانندگی‌های طولانی و بسیاری نمونه‌های دیگر، مواردی است که به کمک رسانه‌ها تبلیغ و آموزش‌دهی شده و اکنون به روشنی در جاده‌ها دیده می‌شود. این در حالی است که در تمام این سالها رشد شتابناک آمار وسایل نقلیه ادامه داشته و صد‌ها هزار خودروی جدید وارد چرخه استفاده شده است و بدون شک اگر این موفقیت‌ها نبود، باید شاهد افزایش آمار سالانه تلفات جاده‌ای به مرز ۳5 هزار تَن می‌بودیم.

بر اساس آمار، نخستین عامل مؤثر در سوانح رانندگی، عامل انسانی است که خوشبختانه در سالیان گذشته با فرهنگسازی و تلاشهایی که در رسانه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی انجام شده فرهنگ رانندگی، بهبود چشمگیر داشته است. ضروری است این تلاشهای آموزشی در دیگر نهاد‌ها مانند آموزش و پرورش و دیگر نهادهای آموزشی نیز ادامه یابد تا با نهادینه شدن هرچه بیشتر فرهنگ رانندگی در نسلهای آینده، شاهد کاهش خسارتهای هزاران میلیاردی سوانح رانندگی و مهمتر از آن، از دست رفتن سرمایه‌های ارزشمند انسانی کشور باشیم.  در این راه الزام جدی خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودرو به در نظر گرفتن استانداردهای روز ایمنی خودرو نیز نباید از نظر دور بماند. آمار بالای تلفات ناشی از نقص خودروهایی مانند اتوبوس اسکانیا که به «ارابه مرگ» شهرت یافته، یا خودروهای سواری مانند پراید، ضرورت نظارت و فشار بیشتر بر خودروسازان از سوی سازمان استاندارد و پلیس راهور و نیز تصویب قوانین سختگیرانه‌تر از سوی دولت و مجلس را گوشزد می‌کند. فراموش نکنیم تلفات نیروی انسانی، بزرگترین خسارتی است که می‌تواند به کشور وارد شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.