تصمیم های ملک سلمان بن عبدالعزیز چندان غافگیرکننده وغیرمنتظره نبود،او در ادامه کودتای خود علیه عبدالله بن عبدالعزیز شاه سابق ومتوفی که قبل از دفن جنازه او شروع شد،اکنون فرزند خام و بی تجربه خود را در جایگاه سوم ساختار حکومتی عربستان نشانده است.

بعداز مقرن، قربانی کودتای سوم ملک سلمان کیست؟

ملک سلمان درچارچوب معامله ای که نتیجه آن تحقق آمال خود و مطالبات آمریکایی ها است، تصمیم هایی را که باید منتظر پس لرزه های آن در میان خاندان سعودی بود، اتخاذ کرد و راه را بر روی دیگر فرزندان و نوادگان عبدالعزیز موسس رژیم سعودی بست.

ناظران معتقدند، تردیدی وجودندارد ملک سلمان درحال سناریو سازی است تا فرزندش محمد بن سلمان را به قهرمانی تبدیل کند که بتواند در آینده ولی عهد و سپس شاه شود.

پایگاه خبری شبکه المنار لبنان به نقل از منابع آگاه نوشت که در همین چارچوب ملک سلمان و فرزنش در مقام وزیر دفاع برای حمله نظامی علیه یمن تصمیم گرفتند حتی قبل از اینکه به واشنگتن اعلام شود.

این منابع تاکید کرده اند، مقرن بن عبدالعزیز ولی عهد برکنار شده که مادرش یمنی است با جنگ و تجاوزعلیه یمن مخالف بود و به همین دلیل بین او و محمد بن سلمان اختلاف شدیدی در این زمینه شکل گرفت که تا مرحله یک درگیری خطرناک نیز پیش رفت.

اما یمنی ها تا امروز رویای ملک سلمان را غیرقابل تعبیر ساخته اند و آرزوهای او تحقق نیافته است، توفان قاطعیت پادشاه سعودی شکست خورد و او مجبور شد پایان آن را اعلام کند تا شاید رویایش درچارچوب عملیات ' بازگشت امید» تعبیر شود.

بازگشت امید تنها یک نام جدید برای ادامه تجاوزعلیه یمن است تا سعودی ها که درحمله نظامی شکست خوردند، شاید بتوانند اهداف خود را محقق سازند و و مدعی پیروزی شوند.

سایمون هندرسون کارشناس امور کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می گوید:بعداز شکست توفان قاطعیت ، بازگشت امید هم در سایه درگیری های سخت میان آل سعود که با ماجراجویی های جوان خام و بی تجربه موافق نیستند، رویاهای ملک سلمان را محقق نخواهد ساخت.

راغده درغام روزنامه نگار لبنانی نیز در روزنامه سعودی الحیات چاپ لندن که صاحب آن شاهزاده سعودی خالد بن سلطان است در مقاله ای در باره قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل ویژه یمن،از اختلافات شدید میان شاهزاده های سعودی پرده برداشته است.

درغام انتقال از توفان قاطعیت به بازگشت امید را « راهبرد خروج» توصیف کرده و نوشته است که برای جلوگیری از فرو رفتن در باتلاق یمن تصمیمی ضروری بود به ویژه اینکه مشخص شده بود مصر وپاکستان حاضر به مشارکت درعملیات زمینی علیه یمن نیستند.

او در حقیقت اعتراض ها و انتقادهای شاهزاده های سعودی در جلسات خصوصی ازعملیات شتاب زده توفان قاطعیت را بر ملا کرده است به ویژه اینکه این عملیات شکست خورده تنها بر حملات گسترده اما بی اثرهوایی متمرکز بوده و هیچ طرح و برنامه ای برای عملیات زمینی علیه یمن نداشته است.

درغام پا را فراتر گذاشته و در نقد راهبرد نظامی سعودی ها یعنی توفان قاطعیت،مسئولیت تصمیم برای جنگ شکست خورده علیه یمن را محمد بن سلمان دانسته که نسبت به قواعد جنگ شناخت و فهم لازم را نداشته و بیش از اندازه به توانایی ائتلاف ضد یمن امیدوار بوده است.

نویسنده الحیات از اعلام شتاب زده پیوستن پاکستان به ائتلاف ضد یمن به سرکردگی سعودی ها هم که اسلام آباد آن را تکذیب کرد، انتقاد کرده است.

مقاله درغام یک روایت نظامی ازعملیات شکست خورده توفان قاطعیت است اگرنگوییم خلاصه ای از جلسات گسترده خالد بن سلطان و دیگر شاهزاده های سعودی است که با محمد بن سلمان وزیر دفاع و اکنون جانشین ولی عهد اختلاف نظرهای شدید دارند.

ملک سلمان از توفان قاطعیت برای محقق کردن اهداف داخلی و خارجی خود قطع امید کرد به ویژه اینکه موجب شد تا انتقادها از فرزند خام و بی تجربه اش عیان شود.

او که از بیماری رنج می برد و روز به روز بیماریش تشدید می شود، مجبور شد در کمتر از سه ماه کودتای دوم خود را با شتاب و عجله و در نیمه های شب اجرا کند و در همین چارچوب عزل و نصب های گسترده ای را انجام داد که یک زلزله سیاسی برای این کشور محسوب می شود.

ملک سلمان تاکنون دو بار توانسته است برای دو کودتای خود رضایت آمریکایی ها را جلب کند مشروط به اینکه دایره نفوذ واشنگتن درعربستان گسترده شود.

آمریکایی ها با کودتای اول ملک سلمان مشروط به قرار گرفتن محمد بن نایف مرد اول واشنگتن در عربستان در راس وزارت کشور موافقت کردند و با کودتای دوم هم مشروط به منصوب شدن عادل الجبیر سفیر سابق سعودی ها در واشنگتن به عنوان وزیر خارجه و ارتقای جایگاه محمد بن نایف تا سطح ولایتعهدی موافقت کرده اند.

اما ملک سلمان برای ادامه راه خود تافراهم کردن شرایط لازم و کافی برای نشستن محمد بن سلمان بر اریکه پادشاهی راه سخت و پیچیده ای را در پیش روی دارد به ویژه اینکه گفته می شود فرزندان عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق و متوفقی با عزل و نصب های او موافق نیستند و برخی از شاهزاده های سعودی هنوز حاضر نشده اند با این جوان خام و بی تجربه بیعت کنند.

مجتهد که به افشای لایه های پنهان آل سعود معروف می باشد، تاکید کرده است که فرزندان عبدالله بن عبدالعزیز و نوادگان عبدالعزیز موسس رژیم سعودی از جمله احمد، عبدالاله ، ممدوح، متعب ، طلال ، بندر ، ترکی ، عبدالرحمن ، مشعل بن سعود، ، محمد بن فهد و محمد بن سعود ، اعضای خانواده خالد بن سلطان با عزل و نصب های ملک سلمان مخالف هستند.

وی گفته است که عبدالعزیز بن عبدالله معاون وزیر امور خارجه در اعتراض به انتصاب عادل الجبیر به عنوان وزیر خارجه استعفا کرده است اما انتظار می رود این درخواست او در زمان حاضر پذیرفته نشود.

طلال بن عبدالعزیز با اعلام آشکار خود مبنی بر بیعت نکردن با منصوبان جدید ملک سلمان مهر تاییدی بر افشاگری های مجتهد زد.

برخی اطلاعات منتشر شده از درون خاندان سعودی ، حاکی است که 2000 شاهزاده سعودی از خاک عربستان خارج شده و در کشورهایی مانند عمان، مغرب و امارات زندگی می کنند.

در هر صورت سلمان بن عبدالعزیز دو کودتای سفید خود را با نادیده گرفتن توصیه های برادرش عبدالله بن عبدالعزیز در باره مقرن عملیاتی کرده است.

پادشاه سابق و متوفی عربستان به هیات بیعت تاکید کرده بود که درهر صورتی و هیچ احدی نباید مقرن بن عبدالعزیز را از ولایتعهدی عزل کند و کنار بزند.

همه منتظر هستند که ملک سلمان در چارچوب عزل و نصب های جدید متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی را برکنار کند اما ناظران معتقدند که پادشاه سعودی در این مرحله متوقف نخواهد شد و قربانی اصلی کودتای سوم محمد بن نایف است.

سایمون هندرسون می گوید که واشنگتن به محمد بن نایف ولی عهد جدید به عنوان پادشاه آینده عربستان نگاه می کند اما ارتقای شتابان و غیرطبیعی جایگاه محمد بن سلمان در ماه های اخیر تا جانشینی ولی عهد حکایت از سناریویی دیگر دارد.

وی می افزاید: البته بن نایف هم بی کار ننشسته و با حمایت های گسترده آمریکایی ها و با استفاده از سیاست های عمویش درصدد کنار زدن رقبا برای نشستن بر تخت پادشاهی است.

اما هندرسون خاطرنشان می کند، سئوال اساسی اکنون این است، کودتای سوم ملک سلمان چه زمانی رخ خواهد داد و چه کسانی قربانی است و چه کسی به تخت پادشاهی نزدیک تر می شود؟

شاید برای پاسخ دادن به این سئوال نباید منتظر زمان زیادی ماند، زیرا ملک سلمان تنها منتظر فروکش کردن تبعات پس لرزه های زلزله سیاسی دوم است تا فصل آخر سناریوی کودتای سفید را اجرا کند.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزاد IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    این پادشاهی با این جنایاتی که علیه بشریت مرتکب شده آخرین نفسهای خودش رو داره تجربه میکنه.... انشالله.