وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که در جهانی که به رغم همه پیشرفت ها و نوآوری ها؛ تروریسم، خشنوت و دیکتاتوری مردم را می آزارد، گفت: سینمای دردآشنا و منتقد وجدان بشری مورد پسند همه آزادیخواهان و حق طلبان جهان است.

جنتی: سینمای دردآشنا و منتقد وجدان بشری مورد پسند آزادگان و حق طلبان جهان است
 

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، علی جنتی عصر شنبه در آیین اختتامیه بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر که در تالار وحدت برگزاری شد با تبریک ولادت حضرت امام علی(ع) افزود: برگزاری این رخداد بین المللی نمونه بارز دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که می تواند ارتباط تنگاتنگی با ملت های جهان برقرار کند.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان در جشنواره بین المللی فیلم فجر در زمینی پای نهادند که میراث دار فرهنگ و تمدن چندهزار ساله و مهد فرهنگ و تمدن در جهان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: تعالی دانش، فرهنگ و هنر جز با تعامل فکر و اندیشه با سایر ملت ها امکان پذیر نیست و در این بین صنعت سینما با توجه به نقش غیرقابل انکار در عرصه فرهنگ از پدیده هایی است که آثار ژرفی در خصوص تحقق این مهم از خود به یادگار می گذارد.

جنتی، ویژگی بارز سینمای ایران را باورها و تلاش برای رسیدن به سعادت دانست و گفت: سعادتی که یکی از آرمان های فکری بشر است و از این رو توانسته جایگاهی جهانی یابد.

وی با تاکید بر این نکته که جشنواره فیلم فجر تلاش می کند از پنجره هنر به نیازهای روحی بشر گرفتار در بحران هویت کمک کند، یادآور شد: سینمای ایران در این بین پرچمدار تفکر ناب اسلامی برای رهایی از بحران هویتی جهان معاصر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد با توافق نهایی ایران با گروه 1 + 5، روند و جهش مطلوب تری در فعالیت های بین المللی رخ دهد و به تبع آن جشنواره فیلم فجر شاهد استقبالی شگرف تر از حال باشد.



**مشارکت سینماگران از پنج قاره جهان بیانگر جایگاه سینمای ایران است

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: در این دوره از جشنواره، فیلم های متنوعی از فرهنگ های مختلف ارایه شد، آنها برای تحقق یک هدف مشترک در این میدان حاضر بودند.

وی ادامه داد: مشارکت سینماگران از پنج قاره جهان بیانگر تنوع و تکثر ایده ها و جایگاه سینمای ایران و گونه خاص سینمایی آن است.

وی تصریح کرد: این ویژگی بارز سینمای ایران سبب شده فیلم هایی از تمامی فرهنگ ها را بپذیرد؛ بدون آنکه از فیلم های کشورهای ثروتمند و صاحب سینما ذوق زده شود یا به حضور سینماگران کمتر شناخته شده بی رغبتی نشان دهد.



** جشنوره فیلم فجر دوره شکوفایی سینمای آینده نگر ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این مساله که در این جشنواره امکان مشارکت و حضور سینماگران فعال و خلاق از گوشه و کنار دنیا بهتر فراهم شد، یادآور شد: طراحی و هدفمندی موضوعی در سه بخش سینمای سعادت، جلوه گاه شرق و هنر و تجربه امکان هوشمندانه و دقیقی بود که رقابت فیلمسازان از فرهنگ ها و گرایش های مختلف را به بهترین وجه تسهیل کرد و از این منظر باید به برگزار کنندگان و صاحبان این ایده تبریک گفت.

جنتی افزود: امسال بازار فروش فیلم با تغییرات پیش بینی شده از رونق خوبی برخوردار بود و بدون تردید در آینده با بهره گیری از این تجربه استقبال از این بخش بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: این جشنواره را دوران شکوفایی سینما آینده نگر و حقیقت گرا می دانم که سینماگران آن دغدغه صلح و سعادت بشری دارند و به عاقبت وعافیت انسان می اندیشند.



** لزوم توجه به اخلاق، صلح، دوستی، تحکیم خانواده

عضو دولت یازدهم در ادامه با ارایه پییشنهادهایی برای ارتقای جشنواره فیلم فجر در دوره های آتی، گفت: هر چند سه بخش سینمای سعادت، جلوه گاه شرق و هنر و تجربه تا اندازه ای بیانگر رویکرد جشنواره است اما به نظر می رسد این جشنواره باید طرفدار و حامی ذائقه و مضمون مشخص باشد و همه علاقه مندان مرتبط با این مضمون را به سوی خود جلب کند.

جنتی افزود: ویژگی های سینمای ایران از جمله گرایش به اخلاق، صلح، دوستی، تحکیم خانواده و موارد دیگری که سینمای کشور ما را در جهان معرفی می کند باید در دایره چنین سینمایی باشد.

وی با بیان این که حضور عوامل اصلی فیلم های خارجی و منتقدان صاحب نام جذابیت این رویداد تاریخی را دو چندان کرده است، خاطرنشان کرد: از این رو انتظار می رود در سال های آینده این شیوه برگزاری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: چرا که این حضور باید برنامه محور بوده و برنامه ها نیز از پیش اعلام شود تا جشنواره بین المللی فیلم فجر تنها یک رویداد هنری نباشد و بتواند یکی از مظاهر دیپلماسی فرهنگی و نمونه فرهنگ و هنر ایرانیان در برابر سینمای جهان باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: گاهی دیده می شود که به اصطلاح آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم؛ سینماگران شناخته شده ایرانی در عرصه بین الملل پرشمار هستند، سینماگرانی که دل در گرو عظمت و سربلندی ایران داشته و برای همکاری آمادگی دارند.

جنتی تصریح کرد: باید از ظرفیت چنین هنرمندانی به نحو مناسب استفاده شود چرا که در این دوره جای بسیاری از هنرمندان ایرانی حتی به عنوان میهمان خالی بود، همانگونه که جای خالی دانشجویان رشته سینما و هنرجویان سینمای جوان احساس می شد.



** بار بزرگ اهالی رسانه در بازتاب رسالت فیلم فجر

وزیر ارشاد همچنین با قدردانی از تلاش های اهالی رسانه در پوشش سی و سومین جشنواره بین الملی فیلم فجر اظهار کرد: آنها رکن اساسی هر رویدادی هستند و ضمن تشکر از اصحاب رسانه و عکاسان داخلی و خارجی تاکید می کنم دعوت از خبرنگاران و رسانه های مطرح جهان برای حضور در جشنواره ضروری است چرا که حضور این افراد و شخصیت حقیقی و حقوقی آنها به اعتبار جشنواره خواهد افزود.

جنتی افزود: اگر می خواهیم جشنواره در دوره جدید خود به جایگاهی شایسته تر برسد رعایت استاندارهای تعریف شده در برگزاری این رویداد هنری الزامی بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای مثال آماده سازی زیرنویس انگلیسی، اطلاع رسانی و راهنمایی دقیق به مخاطبان و اعلام برنامه های منتقدان و عوامل فیلم های خارجی باید پیش از آغاز جشنواره به دقت برنامه ریزی و کنترل شود.

وی، برخی کاستی های جشنواره امسال را ناشی از زمان اندک برای برنامه ریزی آن عنوان کرد و گفت: از دبیر این رخداد خواهم از فردا تمامی تلاش خود را برای تنظیم تقویم دقیق برنامه سال آینده به کار گیرد چرا که توجه به بخش ملی نباید ما را از بخش بین الملل غافل کند.

جنتی در پایان سخنان خود از شرکت کنندگان داخلی و خارجی در بخش بین الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر قدردانی کرد.

مراسم اختتامیه بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر عصر امروز با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت کنندگان هجدهمین بازار جهانی فیلم تهران، داوران بخش بین الملل، مسوولان وزارت ارشاد و بنیاد فارابی، شماری از سفیران کشورهای خارجی، رایزنان فرهنگی، عوامل فیلم های شرکت کننده در بخش مسابقه های رقابتی و شبکه های مختلف تلویزیونی داخلی و خارجی و اهالی رسانه ها برگزار شد.

امسال برای نخستین بار بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر از بخش ملی آن در گام سی سوم با هدف استقلال بخش ملی از بین الملل و هدفگذاری بر توسعه دیپلماسی فرهنگی در عرصه سینما تفکیک شد.

در این جشنواره 42 فیلم در سه بخش سینمای سعادت (فیلم های سینمایی جهان)، جلوه گاه شرق (فیلم های کشورهای اسلامی و منطقه) و هنر و تجربه با یکدیگر رقابت کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.