قدس آنلاین-کاشمر: طبق اعلام مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت یک و 58 دقیقه و 12 ثانیه چهارشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه زلزله ای به قدرت 5 و 2 دهم ریشتر شهرستان کاشمر و نواحی مجاورش را لرزاند. عمق این زلزله 10 کیلومتری زمین اعلام ده است.

زلزله‏ کاشمر از بیداری مردم تا هشداری برای مسئولان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از کاشمر،فرماندار کاشمر در این رابطه متذکر شد:« این زلزله تلفات جانی به همراه نداشت. بررسی در زمینه خسارت های احتمالی این زمین لرزه توسط کارشناسان ذیربط ادامه دارد. برای پیشگیری از حوادث احتمالی تمامی دهیاران و اعضای شورای هماهنگی بحران شهرستان کاشمر در آمادگی کامل به سر می برند. فقط ۲۰ نفر به خاطر شتابزدگی برای خروج از واحدهای مسکونی و محل اقامت خود دچار آسیب دیدگی شدند که همگی آنها سرپایی مداوا شدند.»

 مهدی فروزان تاکید کرد: « درعرض جغرافیایی ۳۵.۳۲۴ و طول جغرافیایی ۵۸.۴۰۳ به وقوع پیوست. با گذشت ۲۱ دقیقه از وقوع نخستین زلزله زمین لرزه دیگری به مقیاس بزرگی یک و دو دهم برای دومین بار شهرستان کاشمر را لرزاند.دومین زمین لرزه درعرض ۳۵.۳۱۶ شمالی وهمچنین طول جغرافیایی ۵۸.۴۳۸ و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.» این زلزله در کاشمر و نقاط مجاور باعث خروج بسیاری از اهالی از منازل مسکونی و ازدحام در میادین، خیابان‏ها و پارک‏ها و بلوارها شد.

شهرستان‏های سه‏گانه کاشمر و خلیل‏آباد و بردسکن بر روی بزرگ‏ترین گسل کشور موسوم به گسل بزرگ کویر ایران و مشهور به گسل درونه  قرار دارد. ما از این گسل به عنوان اژدهای خفته درونه یاد می‏کنیم. گسلی که از تربت حیدریه تا آن سوی درونه را در بر گرفته است. اگر این اژدها به یکباره از خواب بیدار شود چه اتفاقی می افتد؟ بیگمان خانه های مردم این دیار از خانه های مردم بم محکم‏تر نیست. یکی از مناطق در معرض خطر بالای زلزله می باشد.

 این گسل به طول هفتصد کیلومتر از شمال نایین به طرف شرق تا مرز افغانستان امتداد دارد . این گسل به همه هشدار می‏دهد که برای جنبش احتمالی آن و وقوع زمین لرزه ای بزرگ، همواره آماده باشند و علاج واقعه را قبل از وقوع بکنند. ظاهرا آخرین زمین لرزه بزرگی که در منطقه روی داده مربوط به حدود ۱10 سال پیش است ولی این بدان معنا نیست که گمان شود، این خطر منطقه را تهدید نمی کند. باید به این فکر بود که اگر روزی این اژدها بیدار شد و تکانی به خود داد، تا چه اندازه آماده رویارویی با تبعات آن هستیم.

زلزله شانزدهم اردیبهشت تلنگری برای بیداری مسئولان برای مدیریت بحران است. بهانه‏ ای برای توجه به ساخت و سازها و به‏سازی بناهاست. اگر این اژدها بخود تکانی بدهد، چه  بلایی بر سر خانه‏ های کاهگلی ، کهنه و قدیمی صدها روستای منطقه می آید؟ کمبود زیرساخت های لازم برای مواجهه با شرایط بحرانی آزار دهنده است. این منطقه هنوز به فرودگاه یا راه آهن دسترسی ندارد.

 اگر بناها و ساختمان هاي مقاوم داشته باشيم، زلزله شايد خطري کمتر از سيل هم داشته باشد. در مناطقي از دنيا که کار مقاوم سازي را به خوبي انجام داده اند، زلزله براي شان يک تفريح و تنوع است. تنها راه مقابله با خسارات زلزله مقاوم سازي و رعايت اصول استاندارد در ساخت و سازهاست. بايد مراکز درماني منطقه تقويت شوند. باید مجتمعي از انبارهاي امدادي احداث گردد. منطقه نیازمند اردوگاه اسکان اضطراري افراد خاص در مواقع ضروري، مانند زنان بي سرپرست و کودکان که نياز به مراقبت هاي ويژه اي دارند، می‏باشد، باید محلی براي فرود بالگرد پیش بینی شود.

در این منطقه متاسفانه برخي افراد غير متخصص و بساز و بفروش که فقط به فکر منافع مادي خود هستند، در سال هاي گذشته استانداردهاي لازم براي مقاوم سازي را رعايت نکرده و خانه هاي آسيب پذيري را به مردم فروخته اند باید این موارد ساماندهی و بهینه سازی شوند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سالاری IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    0 0
    س.باعرض سلام وخسته نباشید .سوالی که خدمت شما داشتم این است که ایا درست است که خانه های مسکن مهر پست دادگستری بر روی گسل زلزله بنا شده اند؟ مچکرم