۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 281402

وزیر خارجه قطر گفت که 6 کشور جنوب خلیج فارس خواهان روابط عادی با ایران هستند.

پیام مهم 6 کشور حوزه خلیج فارس به ایران
خالد العطیه وزیر خارجه قطر در پایان نشست سران 6 کشور جنوب خلیج فارس در ریاض گفت:  خواهان حسن همجواری با ایران هستیم.

6 کشور کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات و عمان عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند. سران این کشورها نشست مشورتی را در ریاض برگزار کردند. موضوع هسته ای ایران در کنار موضوعات یمن و سوریه در راس مسائل مورد بحث این نشست بود.

وزیر خارجه قطر ادامه داد: سران کشورهای جنوب خلیج فارس بر اهمیت دست یابی به توافق نهایی و جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 تاکید کرده اند؛ توافقی که ضامن صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و حق کشورهای منطقه در استفاده صلح آمیز از برنامه هسته ای براساس معیارهای آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.

العطیه افزود: سران کشورهای عضو شورای تمایل خود را به ایجاد روابط طبیعی با ایران برپایه احترام به مبانی و اصول حسن همجواری و احترام به حاکمیت کشورها اعلام کرده اند.

وی همچنین گفت در نشست روزهای 13 و 14 ماه می جاری میان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و سران 6 کشور جنوب خلیج فارس در کمپ دیوید درباره سه موضوع هسته ای، بحران سوریه و مسئله فلسطین گفتگو خواهند کرد.

او گفت که به زودی مخالفان بشار اسد (رئیس جمهوری سوریه)  نشستی را در ریاض برگزار خواهند کرد. موضوع این دیدار برنامه ریزی برای اداره سوریه بعد از بشار اسد است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ققنوس IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    16 4
    مشکلی که بین ایران وکشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد این است که سران این کشور ها به توهم ایران هراسی دچار شده اند. واین توهم توسط امریکا وکشور های اروپایی به آن ها تلقین شده است. واین توهم باعث شد که اقتصاد امریکا واروپا با فروش تسلیحات به اعراب از ورشکستگی اقتصادی رها شوند ودر مقابل منطقه دچار تنش بشود. بهتر است تا دیر نشده این کشور ها روابط صمیمی خود را با ایران از سر بگیرند وفریب غربی ها نخورند. ایران بهترین دوست اعراب است وبهترین همسایه برای آن ها . تاریخ این ادعارا گواهی می کند.روابط خوب اعراب با ایران سبب می شود که منابع مالی مسلمانان بی جهت به جیب امریکا ,اروپا ,روسیه وچین سرازیر نشود واین منابع در خود منطقه برای رفاه مردم منطقه صرف شود.
  • عبدالحسین مازنی IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    12 0
    با سلام خدمت اقاو سروران عزیز.شتر در خواب بیند پنبه دانه....
  • میرزا IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    18 1
    زرشک
  • پویا IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    با عربستان هرگززززززززززرزررررررر
  • حمیدرضا IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    انشاء ا... زمانی فرا خواهد رسید که اجلاسی برگذار شود برای تغییر حکومتهای عربستان - و....
  • جواد IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    اول حسن همجواري را تعريف كنند بعد شعار بدهند . معني حسن همجواري با اين ها را بايد از عراق و يمن و لبنان و سوريه پرسيد . فقط ما قول مي دهيم كه اگر مثل بچه آدم باشند .تنبيه شان نكنيم