ترکیه توافق جدید و محرمانه با عربستان در حمایت از شبه نظامیان افراطی در سوریه به منظور سرنگونی دولت دمشق را رد کرد.

ترکیه توافق جدید با عربستان برای حمایت از مخالفان سوری را انکار کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گزارش‌ها حاکی از آن است که ریاض و آنکارا بر سر یک بسته ویژه حمایت نظامی و مالی از شبه نظامیان در سوریه و برای براندازی دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه توافق کرده‌اند.

این گزارش‌ها پس از آن مطرح شد که شبه نظامیان سوری شامل نیروهایی از جبهه النصره شهر ادلب را از دست نیروهای دولتی گرفتند و حملاتی جدید انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با رد این توافق گفت: آنچه که درباره عربستان گفته شده سخنی جدید نیست چون دیدگاه و نظر ما درباره سوریه مدت‌هاست با عربستان یکی است و من می‌توانم بگویم که این مساله جدیدی در همکاری میان ریاض و آنکارا نیست. ترکیه نه تنها با عربستان بلکه با دیگر متحدان نظیر انگلیس و آمریکا درباره سوریه همکاری می‌کند.

وی ادعاها درباره کمک آنکارا به جبهه النصره را رد کرد و گفت که این گروه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممنوعه آنکارا قرار دارد.

ترکیه و عربستان اختلافات دیرپایی درباره چگونگی رویارویی با اسد دارند و روابط این دو در چند سال اخیر بر سر مساله مصر و اخوان المسلمین به تنش کشیده شده است.

اما در چند وقت گذشته نشانه‌هایی از بهبود روابط میان آنکارا و ریاض دیده شده است پس از آنکه سلمان، پادشاه جدید عربستان روی کار آمده و در مارس 2015 با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد.

ترکیه مدت‌هاست که اعلام می‌کند تا مادامی که اسد روی کار است، راه حلی برای سوریه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه هم‌چنین ادعاهای "بی‌پایه و اساس" درباره عدم اجرای برنامه تحت رهبری آمریکا در آموزش و تجهیز مخالفان "میانه روی" سوری را در ترکیه رد کرد و گفت: این برنامه در زمان مقرر و در چند روز آینده در ترکیه اجرا می‌شود.

ترکیه و آمریکا در فوریه سال جاری میلادی موافقت کردند که به آموزش و تجهیز مخالفان میانه رو سوری در خاک ترکیه بپردازند. اما این برنامه با سطحی از مخالفت‌ها میان واشنگتن و متحدانش مواجهه شده است.

ترکیه وسایر دولت‌ها خواهان مقابله این مخالفان با دولت دمشق هستند در حالیکه واشنگتن گفته که اولویتش مقابله با داعش است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.