رگبار بی‌سابقه یکدهه اخیر در خراسان رضوی و مشهد، 471 آبگرفتگی در استان را رقم زد؛ 329 منزل و 142خیابان‌ مشهد دچار آبگرفتگی شدند و 539 شکستگی و سقوط درخت،2 مصدوم و 11 نجات یافته در مشهد داشت.

آخرین آمارها از آبگرفتگی و سیل شدید مشهد
 خلیل الله کاظمی. معاون خدمات و محیط زیست شهری صبح امروز در پاسخ تلفنی به مجری برنامه صبحگاهی سیمای خراسان رضوی اطلاعیه هواشناسی را درباره هوای مشهد از جنس اخطار و نه هشدار ! توصیف کرد که بعضی موارد در آن پیش‌بینی نشده بوده است.
باد و بارانی که از مرز هشدار گذشته بود

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد با اشاره به بارندگی پنجشنبه‌شب مشهد گفت: بارندگی مشهد در پنجشنبه‌شب یکی از بارندگی‌های قابل توجه بود؛ چراکه در مدت یک‌ساعت‌و‌نیم و به استناد آمار هواشناسی خراسان‌رضوی بیش از ١٥ میلی‌متر باران بارید.
خلیل‌ا... کاظمی ادامه داد: سرعت وزش باد در مشهد در برخی ساعات شب به ٩٠ کیلومتر در ساعت هم رسید که به نوعی باید از این سرعت باد در مشهد به‌عنوان طوفان پنجشنبه یاد کرد.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد در ادامه به‌شدت بارش باران پنجشنبه‌شب اشاره کرد و گفت: جدا از وزش باد شدید در مشهد، بارندگی‌ای که در پنجشنبه‌شب در مشهد صورت گرفت از شدت قابل توجهی برخوردار بود.
وی در ادامه نگاهی نیز به اطلاعیه سازمان هواشناسی برای بارندگی‌های پنجشنبه‌شب مشهد کرد و افزود: پیش‌بینی سازمان هواشناسی خراسان‌رضوی صرفاً به اطلاعیه بسنده کرده بود و اخطاریه‌ای باتوجه به این میزان بارش و وزش شدید باد ارائه نشده بود.
به گفته معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد اطلاعیه‌های که صادر می‌شود هشدار یا اخطاریه است که در مرحله هشدار وضعیت طوفان و بارندگی‌های شدید اعلام می‌شود.

١٤٢ آب‌افتادگی خیابان‌ها و ٣٢٩ آب‌افتادگی منازل
کاظمی با اشاره به آمار آب‌افتادگی پنجشنبه‌شب، گفت: باتوجه به حجم قابل توجه باران آن هم در عرض یک‌ساعت‌ونیم، ١٤٢ آب‌افتادگی در سطح خیابان‌ها و تقاطع‌های مشهد داشتیم. همچنین باران پنجشنبه‌سبب آب‌افتادگی ٣٢٩ منزل از منازل مشهدی‌ها شد.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد در ادامه به شش سقوط داربست و ٣ سقوط آوار در مشهد به‌دلیل شدت باران و وزش باد نیز اشاره کرد و افزود: درباره آب‌افتادگی منازل، تعداد ١١ منزل به‌دلیل خطر نشست تخلیه شد که اغلب این منازل مربوط به منازل شخصی حاشیه شهر است.

٥٣٩ شکستگی و سقوط درخت
وی افزود: علاوه بر آب‌افتادگی منازل و خیابان‌ها، بارش باران و وزش شدید باد در پنجشنبه‌شب سبب شکسته‌شدن و سقوط ٥٣٩ درخت در سطح خیابان‌های مشهد شد که از این تعداد، ٧١ درخت بر روی دیوار منازل و خودروهای شخصی سقوط و آسیب‌هایی را وارد کرده است.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد با تاکید بر آنکه خوشبختانه باران پنجشنبه‌شب گذشته خسارت جانی درپی نداشته است، افزود: البته در حاشیه مشهد این باد و باران خسارت‌ و تلفاتی به دام‌های ساکنان این مناطق وارد کرده است.
کاظمی در گفتگو با ارگان شهرداری مشهد با اشاره به آنکه پس از پایان بارش باران تا ساعت ٤ صبح جمعه عملیات شهری برای رفع آب‌گرفتگی مناطق شهری مشهد ادامه داشت، افزود: در این راستا و با همکاری بیش از هزار نفر از نیروهای شهرداری مشهد رفع آب‌گرفتگی خیابان‌ها با ١١٦ دستگاه ویژه آب‌گرفتگی و ٢٣٠ پمپ لجن‌کش صورت گرفت.

آب‌افتادگی به پروژه‌های بزرگ مشهد آسیب وارد نکرد
وی در پاسخ به این سوال که آیا آب‌گرفتگی‌ها پنجشنبه‌شب به پروژ‌ه‌های بزرگ مشهد آسیب وارد کرد یا نه، گفت: باتوجه به حجم قابل توجه باران، پروژه‌های بزرگ و درحال ساخت مشهد نیز گرفتار آب‌گرفتگی شد؛ اما خوشبختانه آسیبی به پروژه‌های مهم مشهد ازجمله قطار شهری مشهد وارد نشد. البته در ایستگاه چهارراه برق و چهارراه گاز خط۲ قطار شهری مشهد آب‌افتادگی داشتیم.

آب و برق مشهد رکورددار بیشترین بارندگی
همچنین به گفته مدیرکل هواشناسی خراسان‌رضوی و براساس آماری که باران‌سنج‌های سطح شهر مشهد در پنجشنبه گذشته ثبت کردند، باران‌سنج محدوده آب‌وبرق، با ثبت بارندگی ٣٦ میلی‌متری در این منطقه شهری، رکوردار بارش باران شد.
مجید حبیبی نوخندان با اشاره به آمار دیگر باران‌سنج‌های سطح شهر مشهد، آمار دیگر رکودداران بارندگی پنجشنبه گذشته مناطق شهری مشهد را این‌گونه داد: پس از آب‌وبرق با بارش ٣٦ میلی‌متری، خیابان قائم و احمدآباد با ٣٠ میلی‌متر، پنجتن با ٥/١٩ میلی‌متر بیشترین ثبت بارش در ایستگاه‌های باران سنج مشهد را به خود اختصاص دادند.
مدیرکل هواشناسی خراسان‌رضوی ادامه داد: همچنین باران‌سنج‌های قاسم‌آباد و شهرک امام علی(ع) به ترتیب ٥/١٧ و ١٧ میلی‌متر باران در پنجشنبه گذشته ثبت کردند.

باران پنجشنبه رکورد ١٠ سال قبل را شکست
مدیرکل هواشناسی خراسان‌رضوی در ادامه گفت: اگر نگاهی به آمارهای بارندگی در این تاریخ (١٧ اردیبهشت‌ماه) بیندازیم، باید بگوییم که در سال ٨٤ و در همین تاریخ ٢٦ میلی‌متر باران در طی بیست‌وچهار ساعت ثبت شد؛ البته باید به این نکته اذعان کرد که حجم باران مشهد درحالی ٨/١٥ میلی‌متر در مشهد ثبت شد که درصد قابل توجهی از این باران مربوط به بارش باران در مدت یک‌ساعت‌و‌نیم است.

باران دیشب، بارندگی اردیبهشتی را ٢٢ میلی‌متری کرد
حبیبی نوخندان درباره میزان بارندگی‌هایی که از ابتدای اردیبهشت‌ماه در مشهد ثبت شده است، گفت: با ثبت ٨/١٥ میلی‌متری باران در پنجشنبه گذشته، حجم باران ثبت‌شده در مشهد از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا روز گذشته، به ٢٢ میلی‌متر رسید.
وی درباره میزان بارندگی در دیگر شهرستان‌های استان، گفت: در میان شهرستان‌های استان کلات نادری با ٩/٢٤ میلی‌متر باران، بیشترین بارش را داشت و پس از آن به ترتیب مشهد با ٨/١٥ و درگز با ٤/١٥ میلی‌متر بارندگی قرار گرفتند.
مدیرکل هواشناسی خراسان‌رضوی متوسط بارش باران استان در پنجشنبه را ١/٦ ذکر کرد و افزود: از ابتدای مهرماه سال گذشته که سال آبی ٩٣-٩٤ آغاز می‌شود تا روز گذشته، در مجموع در مشهد ٢٢٠ میلی‌متر باران بارید که در مقایسه با سال آبی گذشته با ثبت بارندگی ١٧٩ میلی‌متر رشد قابل توجهی کرده است.
حبیبی نوخندان همچنین به خبرنگار شهرآرا افزود: همچنین در سطح استان خراسان‌رضوی و از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته ١٩٠ میلی‌متر باران بارید.

٢ مصدوم، ١١ نجات یافته
مدیرعامل سازمان آتش‌‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد نیز به خبرنگاران گفت: در پی بارندگی شدید باران و وزش باد در مشهد، تمام نیروهای مستقر در ٤٥ ایستگاه آتش‌نشانی مشهد پنجشنبه‌شب آماده باش بودند تا مانع از گستردگی حوادث احتمالی جبران‌ناپذیر شوند.
آتش‌باد دوم حسن جعفری درباره تعداد مصدومان و حادثه‌دیدگان بارندگی پنجشنبه گفت: در طی ٢٤ ساعته گذشته (پنجشنبه) دو نفر از شهروندان مصدوم و یازده نفر نیز به کمک نیروهای آتش‌نشانی نجات یافتند.
مدیرعامل سازمان آتش‌‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به آمارهای تماس مردمی به سامانه تلفنی ١٢٥ آتش‌نشانی مشهد در روز پنجشنبه، گفت: براساس گزارش آماری اخذشده از مرکز فرماندهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، پنجشنبه ٤هزار و ٧٠٠ تماس تلفنی شهروندان ثبت شد که بخش از این تماس‌ها مربوط با ابهامات شهروندان و تعدادی در حوزه گزارش حادثه بود.
مدیر عامل سازمان آتش‌‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد افزود: در نهایت از این تعداد تماس شهروندان، نجاتگران و آتش‌نشانان برای ١٨٤ عملیات اطفای حریق و نجات اعزام شدند.
به گفته جعفری ١٤٩ اعزام از عملیات‌های آتش‌نشانی در پنجشنبه مربوط به تماس‌های مردمی مرتبط با حوادث ناشی از وزش باد و باران بود.

عذرخواهیم
اما مدیر سامان‌دهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد گفت: بارندگی پنجشنبه‌شب باتوجه به‌شدت باران و نیز وزش باد، علاوه بر آب‌افتادگی برخی منازل مشهدی‌ها سبب شکسته‌شدن تعداد قابل توجهی از درختان خیابان‌های مشهد شد.
ابوالقاسم باغبان‌نژاد با نگاهی مشکلات پیش‌آمده به‌دلیل بارش باران افزود: شدت باران پنجشنبه‌شب در مناطق ٩، ٨، ٣،٤، ٢ و ٧ در قیاس با دیگر مناطق مشهد از شدت بیشتری برخوردار بود که همین مسئله خود سبب ورود آب به منازل برخی شهروندان ما در این مناطق شد.
وی با عذرخواهی از شهروندان مشهدی اذعان گفت: یکی از مواردی که در آب‌افتادی خیابان‌ها دخیل هست پل‌های منازل در ورودی پارکینگ هست که همین امر به‌نوعی سبب کوچک‌شدن جداول می‌شود البته اینکه جداول نیز باید متناسب با ظرفیت خیابان و معبر در نظر گرفته شود، نیز امری مهم و ضروری است.

رفع ٣٥٠ منطقه بحرانی آب‌گرفتگی در مشهد
مدیر سامان‌دهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد درباره تعداد مناطق بحرانی مشهد در برابر سیلاب و تدابیر شهرداری مشهد برای رفع سیلابی‌بودن این مناطق گفت: از ٨ سال قبل کار مطالعاتی درباره مسیل‌ها و نیز شناسایی مناطق بحرانی مشهد صورت گرفت.
به گفته باغبان‌نژاد جدا از این مطالعه، جلسات متعددی نیز با شهردار و شهرداران مناطق مشهد، مدیران پروژه‌های بزرگ و معاونان شهردار در زمینه جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز برگزار شد.
وی خاطر نشان کرد: با مطالعات صورت‌گرفته ٤٠٠ منطقه بحرانی در برابر سیلاب در مشهد شناسایی شد که در جلسه‌ای که با حضور شهردار مشهد برگزار شد، توافق‌نامه‌ای میان معاونت برنامه‌ریزی و معاونت عمران شهرداری مشهد برای رفع نواقص این ٤٠٠ منطقه بحرانی منعقد شد.
مدیر سامان‌دهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد ادامه داد: براساس این توافق‌نامه اقدامات لازم برای رفع مشکلات این ٤٠٠ منطقه بحرانی صورت گرفت که بر این اساس تاکنون ٣٥٠ منطقه از این مناطق بحرانی در برابر سیلاب ایمن شد.

ایمن‌شدن مشهد در برابر سیلاب با ٢٠٠میلیارد تومان
باغبان‌نژاد کمبود اعتبارات را یکی از مشکلات پیش‌ روی ادامه رفع مناطق بحرانی آب‌افتادگی در مشهد ذکر کرد و افزود: اگر اعتبار مورد نیاز تامین شود تا پایان سال آینده مشکل باقی‌مانده مناطق بحرانی در برابر سیلاب برطرف خواهد شد.
وی در پاسخ به اعتبار مورد نیاز برای رفع مشکلات این مناطق بحرانی در برابر آب‌افتادگی، به شهرآرا گفت: ‌برآورد اعتباری ما برای اتمام کار، ٢٠٠میلیارد تومان است که با تامین این اعتبار و رفع مناطق بحرانی آب‌افتادگی، مشهد نخستین شهری خواهد بود که در برابر سیلاب ایمن می‌شود.
 

6 مورد خاموشی و قطعی برق

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی البته آمار آبگرفتگی های شدید 17 و 18 ماه جاری را 471 مورد بیان کرد و افزود: بیشترین بارندگی‌ها در مشهد و کلات بوده است.
حجت علی شایانفر افزود: بر اثروزش باد و بارشهای رگباری پنجشنبه و جمعه  گذشته ، جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر خساراتی به باغها ، قناتها ، فضای سبز شهری، زمینهای کشاورزی و تاسیسات زیربنایی در بخشهای مختلف استان وارد شد که هنوز جمع بندی خسارات به انجام نرسیده است.

وی با بیان اینکه متوسط بارندگی پنجشنبه شب گذشته در مشهد 8/15 میلی‌متر و در کلات 25 میلی‌متر بوده است ، گفت: متوسط بارندگی در شهرهای قوچان ، سرخس ، فریمان ، نیشابور و گناباد نیز بین 9،7 و 2،3 متغیر بوده است.

شایانفر با اشاره به وارد آمدن خسارت به برخی راه های روستایی از جمله  روستاهای کلات ، تصریح کرد : به چند واحد مسکونی در روستای پیرکند از توابع مشهد نیز آسیب وارد شد که میزان خسارت توسط بنیاد مسکن در دست ارزیابی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در خصوص خسارات وارده به شهر مشهد نیز گفت : سقوط 539 اصله درخت ، 142 مورد آبگرفتگی در سطح شهر و 329 مورد آبگرفتگی منازل ، 6 مورد سقوط داربست ، سه مورد ریزش آوار و 11 مورد نشست منزل از جمله خسارات وارده بر اثر وزش باد و بارش رگباری در مشهد بوده است.

به گزارش ایرنا شایانفر افزود : همچنین  پنجشنبه شب گذشته 6 مورد خاموشی در بخشهای مختلف شهربه دلیل وارد آمدن خسارت به شبکه های برق رخ داد که در کمترین زمان این خاموشی ها برطرف شد.

وی افزود : خوشبختانه وزش باد و بارش رگباری پنجشنبه شب گذشته خسارت جانی در پی نداشت و فقط شماری در مسیرها و جاده ها گرفتار سیلاب شدند که با تلاش امدادگران نجات یافتند.

شایانفر با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی استان بارشهای رگباری تا اواسط این هفته ادامه دارد ، گفت: به شهروندان توصیه می‌شود از ترددهای غیرضروری در مناطق ییلاقی و حریم و بستر رودخانه ها خودداری کنند.

از امروز تا روز سه‌شنبه به تناوب شاهد بارش باران در خراسان رضوی هستیم

یحیی قاینی‌پور، رئیس اداره یش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی هم در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: بیشترین بارندگی در آخر هفته گذشته را در کلات نادر داشتیم و به میزان 24.9 میلی‌متر بارش به ثبت رسید.

وی افزود: در همین زمان بیشترین شدت بارش در مشهد مقدس به میزان 15.8 میلی‌متر ثبت شد و شدت و سرعت بارش‌ها در مرکز استان 90 کیلومتر در ساعت بود.

رئیس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از امروز تا روز سه‌شنبه به تناوب شاهد بارش باران در خراسان رضوی هستیم که شدت بارش‌ها در مناطق شمالی استان زیاد است و احتمال سیلاب وجود دارد.

قاینی‌پور تصریح کرد: بارش‌ها کماکان ادامه می‌یابد اما شدت و سرعت پنجشنبه هفته گذشته را ندارد، همچنین از امروز تا روز سه‌شنبه در کنار بارش بارات وزش باد نسبتاً شدید تا شدیدی را در سطح استان و به خصوص مشهد مقدس خواهیم داشت.

وی در رابطه اظهار نظر اخیر معاون شهردار مشهد در خصوص عدم اطلاع‌رسانی اداره کل هواشناسی درباره بارش‌های اخیر هم گفت: پیش‌بینی‌ها در خصوص تغییر وضعیت جوی استان و مشهد را از طریق رسانه‌ها و اعلام پیامک در روز 16 اردیبهشت ماه سال جاری و 24 ساعت قبل از این بارش‌های شدید داشتیم و هیچگونه کوتاهی‌ای در انجام وظیفه خود نداشتیم که معاون خدمات و محیط زیست‌شهری شهرداری مشهد خلاف آن را مطرح کرده بود.

*تابناک

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.