قدس آنلاین_ لعل شاطری : مراسم گرامی داشت روز اسناد ملی با تکیه و معرفی و بررسی اسناد موجود در مشهد صبح امروز با حضور مقامات استانی اساتید و پژوهشگران در دانشگاه فردوسی مشهد به همت مرکز اسناد آستان قدس رضوی و انجمن ایرانی تاریخ شعبه خراسان برگذار شد.

حفظ هویت ملی نیازمند حمایت از مرزبانان اسناد و میراث مکتوب است

 

به گزارش قدس آنلاین رییس مرکز اسناد ملی خراسان رضوی ضمن اشاره به تقارن این روز با  سالروز درگذشت شیخ کلینی گرد آورنده کتاب ارزشمند الکافی و اشاره به جایگاه بلند پایه این محقق برجسته در جهان اسلام در باره برنامه های مرکز اسناد ملی در مشهد گفت : وضعیت اصلی این مرکز شناسای , حفظ , ثبت و ضبط اسناد و آثار مکتوب برای دسترسی آسان محقین و پژوهشگران می باشد.

وی افزود : از فعالیت های این مرکز بررسی اسناد تمام ارگانها و ادارات خراسان رضوی و انتقال آنها از مراکز گوناگون به سازمان ملی اسناد خراسان بوده است .

وی خاطر نشان کرد : از آنجا که حجم گسترده ای از اسناد در تهران قرار دارد مرکز بر آن است تا بتواند در مشهد با ایجاد مرکزی غنی به خدمت رسانی بهتر به علاقمندان و پژوهشگران حوزه اسناد در شرق کشور بپردازد.

او همچنین ضمن بیان کارهای در حال انجام مرکز ملی اسناد خراسان رضوی گفت: یکی از اقدامات مرکز کتابخانه ویژه نابینایان و ناشنوایان است که کار بی نظیر و قابل توجه در راستای خدمت رسانی به این فشر از جامعه انجام می دهد .

در ادامه دکتر سوزن چی ضمن اشاره به  اهمیت اسناد و میراث مکتوب در راه شناسایی هویت ملی بیان داشت : امروزه مراکز اسنادی به عنوان مرز بانان تاریخ و فرهنگ ایران زمین محسوب می شوند و در عین حال ماموریت خطیری بر عهده آنان واگذار شده است . چرا که با بهره گیری از آثار مکتوب بر جای مانده می توان به هویت و فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی دست یافت.

این عضو هیات مدیره خانه تاریخ مشهد افزود: البته این امر حاصل نمی گردد مگر با بستر سازی و حمایت های شایسته از این مراکز که  می توان  بدین صورت به تهاجم های فرهنگی تبلیغاتی غرب که در حال خدشه وارد کردن به هویت اصیل ایرانی و اسلامی می باشد پاسخ قانع و جامع داد.

در ادامه دکتر امیر خانی معاون کتابخانه ملی با اشاره به جایگاه ارزشمند اسناد گفت: از لحظه ای که یک نامه دولتی شماره گذاری و امضا می شود  سند نامیده شده و با این دیدگاه وظیفه اسناد ملی  نگهداری از این نامه است که بعد از 40 سال تمامی مراکز موظفند  اسناد خود را در اختیار مرکز اسناد ملی قرار دهند تا جلوی از بین رفتن حجم گسترده ای از آنها بخاطر نگهداری درشرایطی بسیار غیر استاندارد را گرفت .

وی خاطر نشان کرد: با وجود آن که حجم بسیاری از اسناد مفقود شده  در دسترس نمی باشد, تمامی مراکز و مدیران دولتی نیازمند استفاده از آن هستند تا با بررسی دقیق و موشکافانه , از تجدید اشتباهات گذشته جلوگیری گردد.

در ادامه این نشست تخصصی خوش افتخار عضو هیات مدیره خانه تاریخ مشهد ضمن  نیز اشاره به  عدم توجه مسوولین به بحث اسناد بیان داشت: امروزه حجم گسترده ای از اسناد ملی ایران و به ویژه مشهد در شرایط بسیار نامطلوب و غیر استاندارد است , در حالی  که اسناد موجود در کشور هلند از دوره صفویه چندین برابر اسناد موجود و قابل استفاده و دسترسی در ایران و مشهد است .

دکتر حسن آبادی مدیر مرکز اسناد آستان قدس رضوی عنوان کرد : خراسان دارای ویژگی های خاص خود در بُعد اسنادی است . چنانکه در مشهد هم  دو مرکز آرشیوی _ مرکز اسناد ملی و مرکز اسناد آستان قدس _  موجود می باشد که این خود مزیتی برای مستند سازی تاریخ خراسان است .

در پایان این مراسم همچنین از مدیران برجسته استانی از جمله دکتر مهرابی بهار رییس دانشگاه علوم پزشکی , دکتر سید جواد حسینی مدیر کل آموزش و پرورش مشهد , سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دیگر فعالان عرصه اسناد و میر اث مکتوب با اهدای لوح افتخار تقدیر و تشکر گردید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.