وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تبریز ظرفیت ایجاد بازار بین‌المللی هنر را دارد و می‌تواند به عنوان قطب اقتصاد هنر در جهان اسلام عمل کند و دولت یازدهم از این ایده حمایت می‌کند.

تبریز ظرفیت تبدیل شدن به قطب اقتصاد هنر جهان اسلام را دارا است

علی جنتی پیش از ظهر امروز  امروز در مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی اظهار داشت: روزگاری که دیگر هنرها در مهجوریت بود هنر مشاهیر این سرزمین در شعر تجلی می‌یافت و شعر فارسی و پدید آورندگان آن شهره عالم شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خلاقیت ریشه در ذات اقدس الهی دارد که شعاعی از آن در وجود هنرمند متجلی می‌شود و هنر آفریده خدا و همزاد انسان است و انسان همواره با هنر در میان زیبایی‌ها سیر می‌کند تا به آرامش برسد.

وی گفت: هنر انسان جستجوگرا با درون خویش فرا می‌خواند و اگر انسان خویشتن خویش را خوب بشناسد به خلاقیت دست میابد و این ظهور نو آوری اثر بخش است.

جنتی تصریح کرد: ایران از دیر باز سرای هنر بوده و هنرمندان آن بی‌شمار و در این میان تبریز و آذربایجان حکایتی دیگر دارد و سهم هنرمندان آذربایجانی در شکل گیری تمدن اسلامی و تبریز به عنوان کانون شکل گیری مکاتب هنری برجسته و آشکار است و برخی هنرها در این دیار شکل گرفته‌اند و بسیاری از هنرمندان این دیار آغاز گر سبک‌های نوین بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: جواهرسازی ، طراحی و چاپ و خوشنویسی و بسیاری دیگر از هنرها در این دیار جایگاه خاصی داشته و آثار درخشانی بر جای گذاشته اند و نگارگری مدیون این استان و هنرمندان آن است و دو مکتب هنری مهم در تبریز شکل گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشهورترین و ارزنده ترین هنرهای تصویرگری را می‌توان در دو دوره هنری ایلخانیان و صفویه در مکاتب هنری اول و دوم تبریز مشاهده کرد.

وی افزود: بسیاری از هنرهای دیگر نیز همجوار نگارگری رشد یافتند و از این باب لقب پایتخت نگارگری جهان اسلام زیبنده تبریز است و آذربایجان همواره در چهار راه گذر فرهنگ‌ها و هنرها بوده و شاهد ظهور مکاتب هنری بوده است.

جنتی اظهار داشت: این جشنواره با همت هنرمندان این دیار و مرکز ارسیکا و حضور هنرمندان 35 کشور شکل گرفته و به همین دلیل این رویداد می‌تواند جایگاهی مناسب برای گفت‌وگوی هنرمندان کشورهای اسلامی با هم باشد و جای تاسف است که هنرمندان اسلامی، هنرهای غربی را بیشتر می شناسند و هنوز ظرفیت‌های هنری اسلامی به خوبی شناخته نشده است.

وی گفت: تبریز مستعد برنامه‌های بین‌المللی در زمینه هنر اسلامی است و تبریز می‌تواند به کانون بین المللی تبادل اطلاعات و محل آموزش هنرمندان تبدیل شود و این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه تخصصی هنر اسلامی در کشور زمینه را برای این کار فراهم کرده است.

وی گفت: تبریز ظرفیت ایجاد بازار بین‌المللی هنر را داشته باشد و قطب اقتصاد هنر در جهان اسلام عمل کند و دولت یازدهم از این ایده حمایت می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جایزه خلاقیت و نوآوری در هنرهای اسلامی را یکی از مظاهر دیپلماسی هنر اسلامی دانسته و آن را توفیقی بزرگ می‌دانم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.