دادستان کل کشور گفت که در حادثه مهاباد چند نفر باید تحت تعقیب قرار گیرند.

در حادثه مهاباد چند نفر باید تحت تعقیب قرار گیرند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از  (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی در همایش سراسری قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران در رابطه با حادثه مرگ مهاباد گفت: طبق روایات حادثه‌ای اتفاق افتاده و به دنبال آن دشمنان در ماهواره و فضای مجازی به این موضوع پرداختند.

وی ادامه داد: این حادثه دارای یک متهم است و چند نفر نیز باید تحت تعقیب قرار گیرند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه این حادثه به بحران شهری تبدیل شد، خاطرنشان کرد: وضعیت مطلوب آن است که شاهد اقدامات پیشگیرانه باشیم؛ چراکه پیشگیری مهم‌تر از درمان است.

رئیسی در ادامه ضمن تبریک ایام ماه رجب گفت: در مفاهیم اسلامی و فرهنگ دینی ما هیچ مفهومی بعد از توحید فراگیرتر از عدالت وجود ندارد؛ در واقع سخن ما از عدالت اثباتی است.

وی ادامه داد: دادستانی خط مقدم مقابله با ناهنجاری اجتماعی،‌ اقتصادی و فرهنگی است. ما باید با ناهنجاری‌های پولی و بانکی برخورد کنیم. درست است که شما مسئولیت مستقیم ندارد ولی در اقدام به موقع و زمان شناسانه می توانید نقش حائز اهمیتی ایفا کنید.

دادستان کل کشو ر با بیان اینکه در دادسراها امر معوق معنا ندارد، گفت: شاید گاهی به دلیل کمبود نیرو پرونده ها در نوبت رسیدگی قرار گیرند، اما با تعویق انجام نمی شود بلکه زمان شناسانه است.

وی با بیان اینکه واژه فهم شجاعانه از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد گفت:‌ فهم شجاعانه برای قضات ما در تصمیم و رایی که می خواهند صادر کنند بسیار تعیین کننده و حائز اهمیت است. در واقع اگر به دور از هرگونه نفوذ و روابط ناسالم پرونده‌ها شناسایی و اقدام به موقع صورت گیرد شاهد اقدامات موثر هستیم.

وی دررابطه با نظام پولی و بانکی گفت: نظام پولی و بانکی ما باید ساماندهی شود زیرا اگر این امر صورت گیرد شاهد کاهش تخلفات خواهیم بود و پرونده کاهش خواهد یافت؛ بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است. همچنین در نظام تربیتی و آموزش و پرورش در مسیر فقرزایی و رفع بیکاری هر گامی برداشته شود باعث کاهش پرونده ها می شود؛ زیرا این امر در گروی اقدام پیشگیرانه است؛ بنابراین تمام دستگاه ها نباید به این موضوع بی تفاوت باشند.

رئیسی ادامه داد: در واقع هیچ دستگاهی نمی تواند بگوید که ماموریت پیشگیرانه در خصوص وقوع جرم را ندارد در واقع همه دستگاه ها مسئولیت اقدام پیشگیرانه را داشته و قوه قضاییه به عنوان آخرین راهکار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی ها باید توام با تخصص باشد خاطرنشان کرد: در حقیقت پرونده ها اگر با تخصص رسیدگی شوند خوب از آب در می آید. افراد در دادسراها باید نگاهی تخصصی همراه با صبر و حوصله داشته باشند.

رئیسی اظهار کرد: کشف برخی باندها نیاز به صبر و حوصله دارد بنابراین افراد با این امر می توانند باندهای بزرگ را کشف کنند اما مهمتر از آن جرائم سازمان یافته است که باید بر مصادیق و جرائم موردی اولویت داشته باشد.

وی افزود:‌ رسیدگی به پرونده های کلان نباید افراد را از رسیدگی به جرائم خرد بازدارد؛ برای مثال در خصوص مواد مخدر برخورد با قاچاقچیان باید اولویت داشته باشد اما نباید از خرده فروشان غافل شد زیرا بی توجهی به آن‌ها می تواند چهره شهرها را مخدوش کند لذا رسیدگی و برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر کار بسیار نفس گیری برای حوزه امنیت، قضایی و انتظامی است.

وی گفت: با سارقان نیز باید برخورد جدی صورت گیرد و برای آن‌ها قرار تامین صادر شود. بسیاری از سارقان مسلح، سابقه دار هستند. بدون تردید سهم جدی قضات در دادسراها در خصوص امنیت جامعه بسیار چشم گیر است.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: گاهی در رسیدگی‌ها با بخش هایی خارج از نظام قضایی در ارتباط هستیم؛ بنابراین وکیل ناسالم و کارشناس ناسالم برای قوه قضاییه یک تهدید محسوب می‌شود و رسیدگی ناعادلانه خواهد بود. وکیل ناسالم تهدیدی برای دادسراهاست و قضات باید نظارت جدی داشته باشند.

وی با اشاره به گردش قضات اظهار کرد: خوشبختانه گردش قضات صورت گرفته است زیرا در گذشته این گونه نبود اما این مسئله نیز حل شده است.

رئیسی ادامه داد: برخی از پرونده ها از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و در این جا خطاب به قضات می گویم که آنها باید اطلاعات و آموزش به هنگام در رابطه با چنین پرونده هایی را داشته باشند.

وی در پایان یادآور شد: کثرت مشغله در دادسراها نباید باعث شود که شما از خانواده‌هایتان غفلت کنید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.