آیت‎الله جوادی‌آملی با بیان این‌که «فرشته‌خو شدن هدف ارسال وحی است» گفت: توبه برخی افراد پذیرفته نمی‌شود، زیرا باید راه‌هایی که بر روی هدایت مردم بسته‌اند باز کنند.

چرا توبه برخی افراد پذیرفته نمی‌شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در درس تفسیر خود در مسجد اعظم، گفت: هم اصل وحی بین انبیاء مشترک است و هم خطوط کلی وحی که توحید و نبوت و معاد و اخلاق و...است و آنچه مخصوص هر پیامبری است، مرتبط با دین پیامبران در دوران‎های خاص است.

وی افزود: فروع دین به دلیل اوضاع و احوال مردم و زمان و مکان عوض شدنی است، ولی اصول کلی دین تاثیرناپذیر است و عناصر کلی و محوری وحی یک عامل مشترک بین انبیای الهی است.

این مرجع تقلید بیان کرد: منشاء این مسئله عزت و حکمت خدای سبحان است زیرا خداوند خالق و رب انسان‎هاست و غذای انسان معارف الهی است که باید توسط فرشتگان و پیامبران ابلاغ شود.

این مفسر قرآن گفت: پرورش انسان از ناحیه رب و دین است و پرورش هم با عقیده و اخلاق و صورت می‌گیرد، لذا چون ما فی السماوات و الارض برای او است همه عالم در آن داخل است.

وی اظهار کرد: قرآن فرمود که ما سماوات سبع را خلق کردیم و سپس فرمودند که ستاره‌ها را در آسمان اول قرار دادیم. در گذشته می‌گفتند که ستاره‌های سیار در آسمان است و اطلس آسمان نهم است که ستاره‎ای ندارد.

درهای معنوی آسمان به روی کفار باز نمی‌شود

آیت‌الله جوادی‌آملی اظهار کرد: آسمان‎هایی که خداوند بیان می‌کند از آن آسمان رزق فرو می‌ریزد که برای همه است اما رزق ویژه ناشی از رحیمیت الهی به روی کفار باز نمی‌شود. امام علی(ع) فرمودند که دعای شما به آسمان می‌رود و آه مظلوم به آسمان می‌رسد که مشخص می‌شود این آسمان آسمان سپهری نیست و آن آسمان مقر ملائکة ‌الله است.

وی گفت: هیچ جایی در آسمان خالی از فرشته نیست. زمانی که از سوی این‌ها وحی می‌آید یا این‌ها اسکورت کنندگان وحی و یا ناظران وحی هستند و از جلالت وحی می‌هراسند.

وی افزود: این هراس از این جهت است که شاید وحی سنگین است و اینها امین وحی هستند و یا اینکه اینها از دو طرف رصد می‌کنند که مبادا شیاطین راهی پیدا و خطایی ایجاد کنند.

عالم، عالم تصادف نیست

این مرجع تقلید بیان کرد: اگر کسی در این عالم قائل به تصادفات بود راه عقل را بر خود بسته است زیرا انسان با این روش دیگر نیازی به نتیجه‌گیری عقلی نخواهد داشت.

وی گفت: در بحث‎های ریاضی و منطقی این چنین یقین می‎کنیم که صغری و کبرای ضروری باعث نتیجه حتمی می‌شود. این ربط ضروری یک پیوند ضروری بین مقدمتین و نتیجه است و اگر چیزی به ذهن می‌آید حساب شده است و اگر از ذهن انسان هم می‎رود حساب شده است.

وی بیان کرد: انبیای الهی برای مصون ماندن از خطا و نسیان اسکورت‏‌هایی می‎خواهند که همان فرشتگان الهی هستند و خداوند سبحان این‌ها را اسکورت می‎کند که به دست مردم به درستی برسد و شیاطین مردم را به فراموشی مبتلا نکنند.

محل عبور وحی از آسمان معمولی نیست

آیت‌الله جوادی‌آملی اظهارکرد: مشخص می‎شود که این وحی از این آسمان معمولی نجومی رایج عبور نمی‌کند؛ این وحی از آن آسمانی که کفار به این آسمان راهی ندارند. در آن آسمان‌ها فرشتگانی هستند که درباره انسان‌ها اظهار نظر، نفرین و دعا می‏‌کنند.

وی گفت: کافران در ارضی که فرشتگان می‎شناسند، قابل شناخت نیستند و به همین دلیل استغفار فرشتگان به کفار در زمین نمی‎رسد.

وی اظهار کرد: ملائکه در همه موارد درهای رحمت را باز می‎کنند؛ دسته‌ای از فرشتگان نیز هستند که نفرین می‎کنند که این گروه در سوره بقره و آل عمران بیان شده‌اند. خداوند بیان می‎کند که راه توبه برای همیشه باز است و کسانی را که توبه کردند خداوند می‎آمرزد.

افرادی که توبه آنان پذیرفته نمی‌شود

صاحب تفسیر تسنیم تصریح کرد: برخی از افراد هستند که با توبه هم بخشیده نمی‌شوند زیرا باید راه‎هایی که بر روی مردم بستند را باز کنند. وظیفه ما برای استغفار این است که برای هدایت آنها دعا کنیم و کتاب بنویسیم و تبلیغ کنیم تا راه برای آنها باز شود.

وی عنوان کرد: انبیای الهی اسوه هستند و قصص انبیای گذشته این مسایل را برای عبرت ما نقل کرده است و این مسئله نیز کاملا حقیقت است ولی برنامه‌های فرشتگان را چرا خداوند برای ما نقل می‌کند؟ این کار برای این است که خوی فرشتگان را پیدا کنیم.

فرشته‌خویی؛ هدفی که همه باید دنبال کنند

این مفسر قرآن بیان کرد: خداوند فرمودند که فرشتگان در موقع درس و بحث شما، پرهای خود را پهن می‎کنند. آنها پر دارند، ما هم باید پر در بیاوریم و باید مثل آنها پرواز کنیم. آنها به ما یاد دادند که از ماده فرار کرده و با آنها همراه شویم.

وی افزود: قرآن کریم رابطه فرشتگان را با ما نقل می‌کنند زیرا این کار برای آن است که ما نیز فرشته‌خو شویم. پیامبر شدن و امام شدن ما محال است ولی طرح ارتباط فرشتگان با طالبان الهی خصوصا و با عموم مردم این است که مردم خوی فرشتگان را پیدا کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به وحی عملی، تصریح کرد: وحی فعلی وحیی است که یک تصمیم در وجود انسان ایجاد شده است که خودش نمی‌داند این عزم از کجا در دل او ایجاد شد. خداوند فرمودند که ما گاهی فعلی را به دل کسی وحی می‌کنیم و وحی علمی نیز وجود دارد که در پایان این سوره بیان شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.