۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 282760

پس از تصویب قانون "تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس" توسط مجلس، وضعیت تعدادی از مدرسان بیشتر به بلاتکلیفی شبیه شد.

حق‌التدریسان جا مانده از استخدام...
به ایسنا، ماجرا از اینجا آغاز می‌شود که مجلس، قانونی تحت عنوان " قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش" را در تاریخ 15 / 7 / 1388 به تصویب می‌رساند که در بخشی از ماده یک آن آمده است: " دولت موظف است از تاریخ تصویب این قانون حداکثر ظرف پنج سال نیروهای حق‌التدریس، نهضت سوادآموزی، مربیان پیش دبستانی و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تا سقف 600 هزار نفر به استخدام آموزش و پرورش درآورد. " در سایر ماده‌های این قانون نیز شرایط استخدام حق‌التدریسی‌ها ذکر شده است.

مسلما مدرسان حق‌التدریس با تصویب چنین قانونی می‌بایست از خبر استخدامی‌شدنشان پس از سالها خشنود باشند؛ اما این تمام ماجرا نبود؛ زیرا در واقعیت پس از انتقال برخی مجتمع‌های فنی به زیرمجموعه آموزش عالی در تاریخ 1 / 1/ 1390 ، وضعیت استخدام این عده معلق بین آسمان و زمین ماند؛ زیرا آموزش عالی استخدام نداشته است و آن عده به قول یکی از معلمان می‌مانند «از آنجا رانده و از اینجا مانده.»

ادامه ماجرا از زبان یکی از مدرسان حق‌التدریسی که بنا به خواستش نامی از وی برده نمی‌شود، روایت می‌شود:

«گروه سه هزار نفره ای در 167 آموزشکده مختلف زیر نظر آموزشگاه فنی واقع در میدان ونک مشغول به تدریس هستند. اوایل کار این آموزشکده‌ها زیر نظر آموزش و پرورش بود و دانشجویان فنی و هنرستانی مستقیم وارد دانشگاه می‌شدند.»

وی روایت خود را اینگونه ادامه می‌دهد: چهار سال است که آموزش و پرورش نیروهای حق‌التدریس خود را زیر نظر آموزش عالی فرستاده و دیگر هیچ تعهدی نسبت به ما ندارد؛ البته قبلا هم فقط حقوقمان را از آموزش و پرورش می‌گرفتیم و بودن زیر چتر آنجا، امتیاز دیگری برایمان نداشت. تنها یک کد پرسنلی آموزش و پرورش به ما دادند و گفتند بعد از سه سال می‌توانید با داشتن کد و شرکت در اَزمون، استخدام رسمی آموزش و پرورش شوید که کدمان هم با انتقال به آموزش عالی سوخت و دیگر فایده‌ای ندارد!

به گفته وی، حق‌التدریسان دیگر نمی‌توانند در آزمون استخدامی هم شرکت کنند، چرا که دیگر زیر نظر آموزش عالی هستند و وزارت علوم هم رسمی‌شدن نداشته و تنها اعضای هیات (علمی) جذب می‌کند که آن هم شرایط خاص خودش را دارد.

داستان این حق‌التدریس‌ها روند مشخصی دارد و سراغ هریک از آنها که رفتیم همان روند مشخص را شرح دادند؛ تنها زاویه دید آنها به مساله متفاوت است.

سراغ مدرس دیگری رفتیم و از او خواستیم روایت خود را بیان کند. این مدرس حق‌التدریسی با 15 سال سابقه آمار و ارقام بیشتری دارد می گوید: آموزشکده‌های فنی آن زمان در قالب مجتمع فنی پیامبر اعظم (ص) و زیرمجموعه آموزش و پرورش بودند، بنابراین معلمان آنها جزو معلمان حق‌التدریس محسوب می‌شدند.

طبق ماده 9 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی، معلمان مورد نیاز آموزش و پرورش از طریق مراکز و دانشگاه‌های تربیت معلم، دانشگاه شهید رجایی و مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) به استخدام پیمانی درمی‌آیند. فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور نیز از طریق آزمون ورودی و گذراندن دوره‌های لازم، حسب نیاز وزارت آموزش و پرورش می‌توانند استخدام شوند.

این مدرس به تشریح روند پیگیری مطالباتشان از مجاری قانونی نیز می‌پردازد و می‌گوید: « از ابتدای سال 90 به وزیر آموزش و پرورش وقت جهت اینکه مانند سایرین باید تعیین تکلیف شویم، مراجعه کردیم و رئیس مجتمع فنی پیامبر اعظم(ص) نیز به ما گفت که 5000 ردیف استخدامی برای مدرسین حق التدریسی گرفته است. پس از سال 90 آموزش و پرورش مسئولیت مدرسین را به عهده نگرفت و ادعا کرد که که تمام دارایی‌های منقول و غیرمنقول (مجمتع) به همراه نیروهای انسانی به وزارت علوم منتقل شده است.»

وی ادامه می دهد: «مرداد ماه 90 چند تجمع روبروی مجلس انجام شد و رئیس وقت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جریان امور قرار گرفت. ایشان ما را محق دانستند که باید تعیین تکلیف شویم. پس از آن جلسه‌ای بین آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تشکیل شد که در بند دوم صورتجلسه آن نوشته شد باید ما را با نظارت دستگاه‌های ذیربط استخدام می‌کردند. در آذر ماه 92 نیز نمایندگان مجلس طرحی نوشتند که امضای 52 نماینده پایین آن است که به طرح تامین نیروی انسانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای مربوط می‌شود.»

این مدرس هم‌چنین می‌گوید: «پس از آن مرکز پژوهش‌های مجلس نظر کارشناسی خود را روی طرح اعمال کرد که حق‌التدریس‌ها نیز در آن به «حق‌التدریسان جا مانده از استخدام» و « حق‌التدریسان مدعو» تقسیم بندی شدند. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، 3240 نفر بازمانده از قانون استخدامی و حدود 14 هزار مدعو آزاد شناسایی شدند که برای مدعوین چون بعد از سال 90 وارد سیستم شده‌اند قانونی در نظر گرفته نشده است.»

این مدرس آمار مرکز پژوهش‌ها را از تحصیلات حق‌التدریسی‌ها شرح می‌دهد و می‌افزاید:« 38نفر از حق‌التدریسی‌های جامانده از تدریس در مقطع دکترا، نزدیک به 1200 نفر فوق لیسانس، 1500نفر لیسانس، حدود 1000 نفر فوق دیپلم، 14 دیپلم و 8هم چنین نفر زیر دیپلم هستند. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات کنونی مجلس گفته است که حق‌التدریسان به کارشان با شرایط فعلی ادامه دهند تا راهی پیدا کنیم یا گردش کاری در دولت اتفاق افتد و آنها نیز به مرور استخدام شوند؛ اما تا کنون هیچ اقدامی انجام و هیچ کس تعیین تکلیف نشده است.

با تمام این اوصاف این معلمان به کارشان که تعلیم و تربیت است با همه سختی‌هایش ادامه می‌دهند و یافتن اینکه کدام یک از راه حل‌ها برای بیرون آمدن از وضع موجود عملیاتی‌تر است وظیفه مسئولین مرتبط است.

مسعود شفیعی رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این باره به ایسنا گفت: این افراد که تعداد آنها حدود 3000 نفر است، در دولت گذشته پس از تشکیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای براساس مصوبه‌ای با تجمیع مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش به این دانشگاه منتقل شدند.

نبود ردیف بودجه و همچنین نداشتن مجوز استخدامی دو مشکلی بود که شفیعی برای استخدام این حق‌التدریسی‌ها عنوان کرد و گفت: البته قانون، دانشگاه را ملزم به استخدام این افراد نکرده است بلکه تنها توصیه کرده از این افراد استفاده کنیم.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به مدارک تحصیلی این افراد گفت: مدارک شماری از این افراد ، فوق دیپلم و لیسانس است که استخدام آنها به عنوان هیات علمی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ممکن و میسر نیست. 1200 نفر هم دارای مدرک فوق‌لیسانس و دکتری هستند که دانشگاه تلاش می‌کند از میان آنها کسانی که رشته‌هایشان مورد نیاز و در جهت ماموریت‌های دانشگاه است استفاده کند. البته جذب آنها منوط به تامین بودجه و صدور مجوز از سوی دولت است.

وی با اشاره به تلاش‌های دانشگاه جهت جذب این افراد گفت: در سال 1391 فراخوان جذب هیات علمی منتشر و برای استخدام این نیروهای حق‌التدریسی در صورت کسب امتیاز اولویت در نظر گرفته شد تا در صورت احراز شرایط و قبولی در آزمون‌های شفاهی و پاسخ مثبت استعلام وزارت علوم، این افراد جذب دانشگاه شوند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین گفت: در نظر داریم برای تامین کادر آزمایشگاه و سرپرستان آزمایشگاه در صورت کسب مجوز از سازمان مدیریت، شماری از این افراد که واجد شرایط باشند را جذب کنیم.

شفیعی با اشاره به نیاز مبرم دانشگاه به جذب هیات علمی گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حال حاضر با 200 هزار دانشجو تنها 60 هیات علمی و 1000 مدرس دارد به بیان دیگر دانشگاه نیاز به جذب هیات علمی دارد و ما تلاش داریم در حل این نیازها از نیروهای حق‌التدریسی واجدشرایط استفاده کنیم. البته اگر مجوز لازم کسب شود.

وی در راهکار دیگری برای حل مشکل این نیروهای حق‌التدریسی به آنها پیشنهاد کرد در فراخوان شهریورماه شرکت کرده تا در صورت کسب امتیازات لازم و معرفی از سوی وزارت به دانشگاه در اولویت استخدام قرار گیرند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در عین حال از آمادگی برای تشکیل جلسه با نمایندگان این نیروهای حق‌التدریسی خبر داد و گفت: می‌توان با تشکیل جلسه‌ای با این نمایندگان راهکارهای احتمالی موجود را بررسی و به نظر مشترک رسید البته آنچه مشخص است این است که برگزاری تجمع، جمع‌آوری نامه و امضا راهکار حل مشکل نیست.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.