عضو هیأت رئیسه اتاق تعاون ایران با تأکید بر لزوم ارزیابی کالاهای ایرانی به صورت حداکثر کیفیت و مقابله جدی با پدیده قاچاق در کشور، گفت: تعاون با ظرفیت عظیم خود جایگاه ویژه‌ای برای تقویت تولید و ایجاد اشتغال پایدار در اقتصاد دارد.

سطح کالای ایرانی از حداقل مطلوبیت به حداکثر کیفیت تغییر کند/ تقویت تولید ملی از مسیر تعاون می‌گذرد

  •  

سیدمحمد کریمی، عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه دولت و بخش خصوصی باید موضوع خروج از رکود را جدی بگیرد، اظهار داشت: در حالی تولید ملی در رکود به سر می‌برد که وزیر اقتصاد هم از میان تولید‌کنندگان در این بخش خبر می‌دهد و با وجود ظرفیت‌های مناسب و امکان ایجاد مشوق باز هم انگیزه برای تولید کاهش یافته است.

وی افزود: تولید پایدار زمانی محقق خواهد شد که حاشیه سود تولید‌کنندگان کمتر از بازارهای غیر مولد نبوده و جذابیت داشته باشد و در این زمان می‌توان انتظار داشت که اشتغال پایدار هم ایجاد شود.

کریمی با بیان اینکه ایجاد تولید و فرصت‌های جدید شغلی منجر به مهار تورم هم می‌شود، تصریح کرد: در این صورت اقتصاد فعال شده و خدمات به طور مستمر رشد خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه بازرگانان به جای واردات محصولات خارجی و انجام امور واسطه‌گری باید به مسئله تولید ملی توجه کنند، گفت: تولیدات بسیار مناسبی در داخل کشور هستند که علاوه بر امکان مصرف در داخل باید با ایجاد مزیت‌های رقابتی صادر شوند تا مشکل سرمایه در گردش و نقدینگی حل شود.

وی واردات و عدم توجه به تولید ملی را عاملی برای فقر عنوان کرد و گفت: هم اکنون واسطه‌گری و واردات قاچاق سود بسیار خوبی برای افراد دارد و در این زمینه باید طوری برنامه‌ریزی شود که بیشترین انگیزه معطوف بخش تولید جامعه شود.

*دولت لایحه خروج از رکود را اجرا کند

کریمی با اشاره به تصویب قانون لایحه خروج از رکود در مجلس و ابلاغ آن به دولت تاکید کرد: این لایحه به بخش تولید کمک کرده و منجر به تقویت بنگاه‌های داخلی می‌شود، بر این اساس ضرورت توجه به منابع و امکانات داخلی در شرایط حاضر بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی گفت:‌ یکی از مهمترین مسائل پیش روی تولید بحث کیفیت آن است و در این زمینه دستگاه‌های متولی باید بیش از گذشته توجه خود را معطوف به نظارت بر کیفیت کالاها کنند. به عبارت دیگر اگر در سازمان استاندارد حداقل مطلوبیت مبنا قرار می‌گیرد، باید جای خود را به حداکثر کیفیت بدهد.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران با بیان اینکه حداقل کیفیت در زیرپله و یا محل‌های کوچک هم به دست می‌آید، گفت: نباید موضوع کیفیت در جریان تولید مورد غفلت واقع شود، بر این اساس با وجود فرمایشات رهبری بر لزوم استفاده از تولیدات داخل باید جریانی همسویی افزایش کیفیت و رقابت‌پذیری محصولات شکل بگیرد.

رئیس کل سابق بیمه مرکزی موضوع بهره‌وری را یکی دیگر از راهکارهای خروج از رکود و افزایش انگیزه در تولید عنوان کرد و گفت: کاهش کیفیت و قیمت نامناسب محصولات رفتار مصرف‌کننده را تعیین خواهد کرد، بر همین اساس علاوه بر افزایش بهره‌وری در صنایع باید، در کاهش قیمت با بهره‌گیری از روش‌های نوین تلاش کرد.

* فرهنگ تعاون توسط دستگاه‌های متولی همچون وزارت ارشاد و آموزش و پرورش ترویج شود

وی در ادامه سخنان خود موضوع توجه به تعاونی‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: طبق قانون باید فرهنگ تعاون در سیستم آموزشی کشور ترویج شود و به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی مسئولان در دستور کار قرار گیرد.

کریمی ظرفیت‌های بخش تعاون را در ایجاد فرصت‌های جدید شغلی بسیار مناسب برشمرد و گفت: با توجه به سند چشم‌انداز توسعه ایران باید به کشوری فعال و دارای اقتصاد برتر تبدیل شود و یکی از مهمترین الزامات آن یافتن بازارهای جدید صادراتی است.

وی با بیان اینکه در نشستی مشکلات صنعت مرغ و طیور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، گفت: هم اکنون نوسان شدید در این صنعت به یک بحران شدید تبدیل شده و آن را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

وی گفت:‌ از همه فعالان بخش خصوصی و تعاونی در این نشست دعوت کردیم تا ضمن شناسایی آسیب‌های موجود هماهنگی‌ لازم را با دستگاه‌های متولی از جمله وزارت جهاد کشاورزی انجام دهیم.

کریمی با تاکید بر اینکه اتاق تعاون عصاره بخش تعاون در موضع غیر دولتی برای استمرار تولید کشور اصرار دارد، گفت: اتحادیه‌های تعاونی که کار کیفی و موفق داشته باشند، از آنان حمایت کرده و بر توسعه فعالیت آنان تاکید دارد.

وی گفت: در زمینه آموزش و توانمندی‌ بخش تعاون تلاش خواهیم کرد و با توجه به هماهنگی‌ در نظارت همراه با وزارتخانه سهیم خواهیم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.