۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 283113

قدس آنلاین: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پيش از آنكه مبعوث شود، بيست خصلت از خصلت هاى پيامبران را دارا بود كه اگر فردى يكى از آنها را داشته باشد، دليل بر عظمت اوست.

خصلت هایی که پیامبر (ص) با آنها ختم رسل شد

به گزارش قدس آنلاین، بنابر تصریح آیات قرآن و روایات معصومان (ع) پیامبر اکرم (ص) به عنوان خاتم رسولان الهی ویژگی های خاصی داشته اند که به ایشان جایگاه ختم پیامبران و اشرف مخلوقات از ازل تا ابد اعطا شده است.

امام رضا (ع) در مباحثات خود با پيروان اديان، در اثبات نبوت پیامبر (ص) فرمود: «از جمله نشانه هاى [نبوّتش] اين است كه آن حضرت يتيم و فقير و چوپان و مزد بگير بود. نه كتابى آموخت و نه به محضر آموزگارى آمد و شد كرد. سپس قرآنى آورد كه در آن كلمه به كلمه داستان هاى پيامبران و سرگذشت آنان و اخبار گذشتگان و آيندگان تا روز قيامت، آمده است.»

در مناقب ابن شهر آشوب آمده است: «پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پيش از آنكه مبعوث شود، بيست خصلت از خصلت هاى پيامبران را دارا بود كه اگر فردى يكى از آنها را داشته باشد، دليل بر عظمت اوست، چه رسد به كسى كه همه آنها را دارا باشد! آن حضرت (ص) پيامبرى امين، راستگو، ماهر، با اصالت، شريف، والا مقام، سخنور، خردمند، با فضيلت، عبادت پيشه، بى اعتنا به دنيا، سخاوتمند، دلير و جنگاور، قانع، فروتن، بردبار، مهربان، غيرتمند، صبور، سازگار و نرمخو بود و با هيچ منجم و كاهن و پيشگويى درنياميخت.»

ساده زیستی نیز از ویژگی های ایشان است؛ پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «پنج كار است كه تا زنده هستم رهايشان نمى كنم: غذا خوردن روى زمين با بندگان، سوار شدن بر الاغ برهنه، دوشيدن بز با دست خودم، پوشيدن لباس پشمينه و سلام كردن به كودكان، تا اين كارها بعد از من سنت شود.»

نقل است که منفورترين اخلاق نزد پيامبر (ص) دروغگويى بود.

و نیز نقل شده ایشان هر گاه مى فهميد يكى از اعضاى خانواده اش دروغى گفته است، چندان از او اعراض مى فرمود تا توبه كند.»

به تصریح تاریخ و نیز آنچه در سخن بزرگان آمده شاجاعت از صفات بی بدیل رسول خدا (ص) است.

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «در جنگ بدر ما به پيامبر صلى الله عليه و آله پناه مى برديم و آن حضرت (ص) از همه ما به دشمن نزديكتر بود و در آن روز از همه ما شجاعت بيشترى نشان داد.»

و نیز حیا در ایشان در بالاترین درجه یافت می شد؛ نقل است از ابوسعید خدری که: رسول خدا صلى الله عليه و آله چندان با شرم و حيا بود كه هيچ چيز از او خواسته نمى شد مگر اينكه آن را عطا مى كرد.

صبر از دیگر ویژگی هایی ممتاز پیامبر (ص) است آنچنان که خود فرموده اند: «هيچ كس به اندازه من آزار و اذيت نديده است.»

و نیز بی اعتنایی به دنیا چنان که امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: «هيچ چيز نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله محبوبتر از اين نبود كه در راه خدا گرسنه و ترسان باشد.»

منابع:

طبقات الکبری

عیون اخبارالرضا (ع)

کنزالعمال

کافی

میزان الحکمه

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.