در پی اظهار نظر معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر درباره مغفول ماندن تولی گری بخش توانبخشی کشور، معاون امور توان بخشی سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی کشور خدمات کاملاً رایگان به معلولین ارائه داده و بر وظایف خود اشراف کامل دارد و سایر سازمان‌ها نظیرهلال احمر نیز بهتر است به وظایف اصلی خود بپردازند.

انتقاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از هلال احمر

یحیی سخنگویی در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن بیان اینکه ارائه خدمات توان پزشکی(مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی و...) آن هم با دریافت وجه توسط جمعیت هلال احمر و در چند مرکز محدود، تنها جزئی از خدمات توانبخشی محسوب می‌‏شود، افزود: خدمات ارائه شده از سوی سازمان هلال احمر تنها بخشی از خدمات توانبخشی ارائه شده از سوی بهزیستی است، درحالیکه در بهزیستی علاوه بر خدمات توان پزشکی،خدمات توان بخشی حرفه ای،اجتماعی ،آموزشی و... نیز ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: خدمات ارائه شده در بهزیستی و هلال احمر در حوزه تو انبخشی با یکدیگر قابل مقایسه نیست زیرا نه امکانات و نه تخصص لازم در این حوزه، در هلال احمر وجود ندارد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین با بیان اینکه در حال حاضر 2200 مرکز توانبخشی بهزیستی با بیش از 102 هزار معلول به صورت روزانه و شبانه روزی در حال فعالیت هستند و بیش از 20 هزار دانشجوی معلول نیز از خدمات کمک آموزشی و تامین شهریه بهزیستی برخوردارند، ادامه داد: چه طور می‌توان ادعا کرد که حوزه توانبخشی متولی ندارد، در حالی که در حال حاضر پوشش صد درصدی در این حوزه با اجرای طرح‌های مختلف از جمله طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR ) صورت گرفته و یا درحوزه کاشت حلزون پشت نوبتی‌ها به صفر رسیده است و همچنین تمام افراد ضایعه نخاعی تحت پوشش حق پرستاری قرار گرفته اند.

سخنگویی در ادامه گفت: هلال احمر تاکنون چه تجهیزات توانبخشی نظیر ویلچر،سمعک و... را به معلولان داده است که درحال حاضر مدعی ارائه خدمات توانبخشی است؟ در حالیکه براساس دستور رییس جمهوری در 6 ماهه اول سال جاری کلیه تجهیزات توانبخشی مورد نیاز معلولان در سراسر کشور تامین خواهد شد و اکنون نیز در 5 استان خراسان شمالی،جنوبی،اردبیل،ایلام و کهکیلویه و بویر احمد ارائه 100 درصدی تجهیزات توانبخشی صورت گرفته است.

وی در ادامه به مستندات قانونی در این خصوص اشاره کرد و گفت: در سال 1359 با تصویب لایحۀ قانونی تشکیل بهزیستی و تأکید بر ارائه خدمات مختلف ،تدارک امکانات توانبخشی به ویژه توانبخشی حرفه‌ای و اجتماعی معلولین جسمی و روانی، آموزش نیروی انسانی خدمات بهزیستی و توانبخشی و ادغام سازمان‏های مختلف از جمله انجمن توانبخشی ، سازمان بهزیستی کشور تشکیل و حوزۀ معاونت امور توانبخشی ایجاد شد؛ به این ترتیب حوزۀ معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از سال 1359 تاکنون به عنوان متولی امر توانبخشی معلولان انجام وظیفه نموده و دارای تخصص و تجربه‌‏ای 35 ساله در این زمینه است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در ادامه تصریح کرد: به موجب این قانون هم آموزش و هم ارائه خدمات توانبخشی برعهده سازمان بهزیستی است.

وی ادامه داد: همچنین براساس تبصره 16 ماده 7 قانون اصلاح لایحه تشکیل بهزیستی،مجوز تاسیس مراکز توان پزشکی درچارچوب تشکیلات سازمانی به بهزیستی داده شده و براساس آن نیز کلینیک های توان پزشکی بهزیستی در جهت پیشگیری ،تشخیص و جلوگیری از شدت معلولیت در سراسر کشور راه اندازی شده است.

سخنگویی همچنین به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: درماده سه این قانون تامین خدمات توانبخشی،حمایتی و آموزشی به افراد معلول،گسترش مراکز نگهداری توانبخشی و حمایتی معلولان و همچنین تامین و تسهیل خدمات توانبخشی افراد معلول به عهده سازمان بهزیستی است.

وی در پایان عنوان کرد: مستندات قانونی زیادی بر متولی بودن سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی اشاره داشته و درعمل نیز سازمان بهزیستی دارای تخصص و تجربه‌‏ای 35 ساله در این زمینه بوده و به این ترتیب سازمان هلال احمر نیز بهتر است به وظایف ذاتی خود بپردازد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.