مهناز خجسته نیا: جلسه هم اندیشی مسایل معماری و شهرسازی خراسان رضوی با حضور شهرداران، شهرسازان و معاونان شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور برگزار شد.

 تخریب منازل تاریخی مشهد یک جبر تاریخی است

به گزارش خبرنگار ما، در این جلسه استاندار خراسان رضوی برضرورت توسعه متوازن و عدالت محورانه فضای شهری در راستای ایجاد آرامش و امنیت بین شهروندان تأکید کرد.

رشیدیان با اشاره به جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری حاشیه نشین شهر مشهد که با جمعیت چند شهر کوچک کشور برابر است، گفت: باید از ظرفیتهای موجود برای گسترش ایجاد فضای رضایتمندی اجتماعی بیش از گذشته استفاده شود.

وی با بیان اینکه توسعه شهرستانهای کوچک و مناطق روستایی مانع مهاجرت بی رویه به شهرهای بزرگ و مقابله با پدیده حاشینه نشینی می شود، افزود: تخریب منازل در اثر مرور زمان نیز یک جبر تاریخی است که متأسفانه هویت شهر را خدشه دار کرده است.

وی با تأکید بر گسترش فضای شهری منطبق بر تفکر برنامه ریزی شده و منطقی اظهار داشت: در راستای تحقق این امر باید با فعالیت غیرقانونی کمیسیونهای غیرتخصصی برخورد کرد و توسعه فضای شهری بر پایه مشارکت مردم و بهره گیری از توانمندی بخش خصوصی و نخبگان امر در کنار منتخبان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا دنبال شود.

استاندار خراسان رضوی به وجود بیش از 28 هزار مهندس در حوزه عمران و ساختمان و تعداد قابل توجه شرکتهای معتبر پیمانکاری اشاره کرد و افزود: این مهم می تواند به یکی از نقاط قوت و منابع کسب درآمد استان در رابطه با کشورهای همسایه تبدیل شود.

رشیدیان با اشاره به اینکه ما ایرانیان در سرزمینی باستانی، کهن و با سابقه تاریخی زندگی می کنیم، اظهار داشت: توجه به این تاریخ و عدالت به عنوان عنصر اصلی حیات طیبه اجتماعی باید در مباحث توسعه شهری مورد توجه قرار گیرد.

وی نیاز به بازنگری در معماری مشهد بویژه منازلی را که در حال ریزش هستند، مهم دانست و اضافه کرد: عدالت‌محوری در توسعه شهری نباید از یاد برود و بهتر است با برنامه‌ریزی انجام شود.

* تهیه لایحه تأمین در آمدهای پایدار مدیریت شهری در دولت

 معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزارت کشور نیز در این جلسه یکی از اصلی ترین مشکلات حوزه شهرسازی را توزیع نامتناسب جمعیت در شهرهای مختلف دانست و گفت: تنها با آسیب شناسی دقیق این معضل و مدیریت مناسب شهری این مشکل رفع می شود.

خندان دل  با بیان اینکه امسال ۵۵ هزار میلیارد تومان در حوزه های شهری هزینه شده است، افزود: بیش از نیمی از این رقم تنها به شهرهای بزرگ اختصاص یافته و بقیه شهرهایی در وضعیت بدی قرار دارند، اختصاص می‌یابد.

به گفته وی، هم اکنون سرانه های اختصاص یافته در شهر های بزرگ پنج تا 6 برابر سرانه شهرهای کوچک است.

وی از تهیه لایحه ای با موضوع تأمین در آمدهای پایدار مدیریت شهری در دولت خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد درآمد شهرداری ها از محل دریافت عوارض از ساخت و سازهای ساختمانی تأمین می شود.

وی با اشاره به توزیع نامتجانس جمعیت شهری گفت: بخش بزرگی از جمعیت کشور در تعداد انگشت شماری از شهرها متمرکز شده اند  که ریشه اصلی این معضل در مشکلات اقتصادی است.

به گفته وی، این افراد با جابه جایی جغرافیایی به فرهنگ بومی و روابط اجتماعی خود پشت می کنند و حاشیه نشینی و در نتیجه مشکلات اقتصادی و فرهنگی و امنیتی را در پی دارند.

معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی نیز در این هم اندیشی برنامه ریزی های مناسب در حوزه شهرسازی را نیازمند سند چشم انداز و نگاه راهبردی دانست.

حناچی با بیان اینکه برای حرکت در این مسیر به استفاده از خرد جمعی و برنامه های عملیاتی نیاز داریم، گفت: تنها تکیه صرف به طرحهای جامع مدیریت شهری نمی تواند پاسخگوی نیازها باشد.

وی افزود: امروزه  کشور های موفق خاور میانه در حوزه شهرسازی به جای تخریب و بازسازی، به بهسازی روی آورده اند و اتصال به عقبه فرهنگی به عنوان منبع اصلی ثروت شناخته شده است.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی دارای ظرفیتهای تاریخی بسیار در حوزه معماری سنتی است، اظهار داشت: برای استفاده از این ظرفیتها ابتدا باید آنچه از معماری ایرانی اسلامی در اختیار داریم، حفظ کنیم.

* جای خالی سند راهبردی و آینده پژوهی

مقدوری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی هم با بیان اینکه تدوین سند راهبردی و آینده پژوهی در مدل توسعه شهری ضروری است، گفت: متأسفانه جای این مؤلفه‌ها در طرح جامع مدیریت شهری خالی است.

حسین نژاد، معاون شهرسازی شهرداری مشهد نیز گفت: در مباحث شهر سازی، قوانین قدیمی دیگر پاسخگوی نیاز های مردم نیست و ایجاد سازو کارها و طرحهای نو برای تطبیق با این نیازها ضروری است.

در ادامه شریعتمدار، رئیس دانشکده شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد نیز افزود: توسعه پایدار دارای سه مولفه اجتماعی فرهنگی، اقتصادی و فنی است که برنامه های مدیریت شهری و شهر سازی باید منطبق با این معیارها باشد، در غیر این صورت با چالشهای جدی مواجه خواهیم شد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد هم با انتقاد از مغفول ماندن حفظ سه عنصر آب، خاک و هوا در تهیه طرحهای جامع و تفصیلی، بر ضرورت نگاه زیست محیطی و ارایه طرحهای نو در شهرسازی تأکید کرد.

شهردار قوچان نیز با اظهار تأسف از اینکه طرحهای تفصیلی و جامع 30 سال است که در دنیا منسوخ شده، اما ما هنوز بر اجرای آنها اصرار داریم، گفت: این در حالی است که ما اصلاً در تهیه اسناد راهبردی ورود جدی نداشته ایم.

* در حاشیه

- دبیر شورای عالی شهرسازی کشور در پایان این جلسه و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که وزارت راه و شهرسازی چه برنامه‌هایی برای تخلفات اراضی دارد، گفت: در کمیسیون ماده پنج در زمینه تخلفات اراضی اقدامهایی صورت گرفته که در صورت انجام تخلف، قطعاً با آن برخورد می‌‌کنیم.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع انضباط شهری و تأکید مقام معظم رهبری برای اجرای آن، این موضوع در دستور کار قرار گرفته است و البته اگر طرحی در ارتباط با این موضوع قابل دفاع نباشد، قطعاً در مسیر بازنگری قرار می‌‌گیرد و در صورت تصویب نشدن، از اجرای آن جلوگیری می‌شود.

حناچی همچنین از قرار گرفتن طرح انضباط شهری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

- معاون عمرانی وزیر کشور هم در گفت و گو با خبرنگاران، از تشکیل سازمان اجرایی با هدف توسعه شهر و شهرداری و با مدیریت شورای عمومی در وزارت کشور خبر داد و اظهار داشت: ما می‌دانیم که حاشیه‌نشینی مشهد از مشکلات بسیاری برخوردار است، اما این امر در همه شهرهای کشور مشترک است.

خندان دل درباره لغو  آغازعملیات خط سه قطار شهری مشهد از برنامه های سفر معاون اول رئیس جمهور نیز گفت: ساخت خط سه قطار شهری مشهد در وزارت کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین تصمیم داریم این پروژه را با فراهم شدن شرایط مناسب هر چه زودتر آغاز کنیم تا به حمل و نقل عمومی شهروندان، در کنار حفظ مسایل زیست محیطی کمک شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.