وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزرات ارشاد تمام تلاشش را برای بزرگداشت شخصیت‌های ملی نیشابور به کار می‌گیرد.

وزرات ارشاد تمام تلاشش را برای بزرگداشت شخصیت‌های ملی نیشابور به کار می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی جنتی صبح امروز در مراسم بزرگداشت خیام نیشابوری در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور اظهار داشت: نیشابور از دیرباز مهد فرهنگ، هنر و تمدن بوده است و امروز نیز به عنوان روز ملی خیام یکی از مفاخر این شهرستان نامگذاری شده که دارای جایگاهی رفیع در فرهنگ و تاریخ ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید تمام اطلاعات، اسناد و مدارک مربوط به این مفاخر جمع‌‌آوری، تحلیل و در قالب‌های مختلف منتشر شود.

وی با اشاره به آمادگی‌اش برای تشکیل این بنیادها، خاطرنشان کرد: ابتدا باید اساسنامه جامعی برای این  بنیادها نوشته و ثبت شود، همانطور که پیش از این برای برخی از شخصیت‌های بزرگ چون ابن‌سینا این قدم‌ها برداشته شده است. وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به سهم خود تمام تلاشش را برای بزرگداشت شخصیت‌های ملی نیشابور به کار می‌گیرد.

جنتی اظهار امیدواری ‌کرد: نیشابور با این پیشینه فرهنگی و تمدن و شخصیت‌های برجسته و جهانی بتواند در این دوره، دین خود را به این شخصیت‌ها ادا کند.

وی با اشاره به برخی اشعار حکیم خیام، درباره تفکرات وی اظهار داشت: او بارها تذکر می‌دهد هر روز از عمر می‌گذرد، بازگشتی در کار نیست، خیام بارها از گذشت روزگار و سرنوشت حاکمان حرف می‌زند و تاکید می‌کند عبرت بگیرید و قدر وقت و عمر خود را بدانید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اندیشه خیامی درسی ارزشمند برای جوانان است که وقت را غنیمت بشمرند و تاریخ را خوب مطالعه کنند و تجربه‌های ذی‌قیمت آن را به کار گیرند.

جنتی در ادامه با اشاره به تدوین تقویم خیامی پس از 18 سال تحقیق در رصدخانه اصفهان، یادآور شد: خیام نخستین دانشمندی است که به تحقیق منظم علمی از معادلات ریاضی پرداخت، رساله او در جبر، معرف فکر منظم خیام در عرصه علم ریاضی است. خیام حکیم است و حکمت بالاترین مرتبه دانایی بوده و از مجموعه دانش‌های روزگار به نسبت‌های مختلف آگاه است.

وی با بیان اینکه دانشمندانی چون خیام پیشروان بخش‌هایی از علم بشری بوده‌اند، خاطرنشان کرد: خیام از جمله کسانی است که دانش را برای ذهن کنجکاو خویش فرا می‌گرفتند و با وجود کمبود منابع مالی به جایگاه رفیع علمی دست یافتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این درحالی است که الآن تمام منابع علمی در کمترین زمان در دسترس همگان است اما گاهی دانش ما سطحی است و عده‌ای دانش را با انگیزه گرفتن مدرک، ارتقای شغلی، افزایش درآمد و فخرفروشی فرا گرفته و برای دستیابی به آن به خریدن مدارک علمی تقلبی متوصل می‌شوند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.