دلارام عظیمی: یوونتوس قبل از اینکه روز 6 ژوئن مقابل مسی قرار گیرد، امشب در فینال جام حذفی ایتالیا با لاتزیو و کلوزه روبه‌رو می‌شود.

طلسم 20 ساله شکسته می‌شود؟

 بینکونری در روز شنبه هم در استادیوم یوونتوس با ناپولی ایگواین مسابقه می‌دهد؛ این دو بازی برای آماده کردن تیم آلگری پیش از فینال چمپیونزلیگ در برلین مسابقه‌های تدارکاتی خوبی محسوب می‌شوند. تیمهای پیولی و بنیتس بسیار هجومی بوده و سبک بازی مشابهی با آبی اناری ها دارند. اما فینال جام حذفی ایتالیا چیزی بیشتر از یکی از مراحل پیش از فینال برلین خواهد بود.

 برای اینکه این رقابتها یکی از اهداف اصلی این فصل یوونتوس را شکل می‌دهند. یوونتوس در روزهای اخیر هشتگ(#) تادهمین را در شبکه‌های اجتماعی راه‌انداخته که تلفیقی از شعار دیرینه هواداران یووه (تا آخرین لحظه) و اشاره‌ای به دهمین قهرمانی رئال در چمپیونزلیگ در سال گذشته است. یووه از 20 فصل پیش تا امروز نتوانسته در فینال جام حذفی پیروز شود. در این شرایط که بینکونری با اقتدار قهرمان لیگ شده است، فکر کردن به کسب دوگانه جام‌های داخلی اشتباه نیست.

 در شهر تورین، تورینو بزرگ در سال 1943 و یوونتوس سال 1960 و 1995 توانسته‌اند، چنین حماسه‌ای خلق کنند. ناپولی هم در سال 1987، لاتزیو در سال 2000 و اینتر در سال 2006 و 2010 هم به این افتخار نایل شده بودند. به عبارت دیگر، مکس آلگری در یک چشم به هم زدن، می‌تواند بار دیگر از آنتونیو کونته سبقت گیرد. کونته هرگز در فینال جام حذفی قهرمان نشده بود. آلگری می‌تواند با این قهرمانی با رکورد لیپی در فصل 1995-1994 که در اولین سال حضور او روی نیمکت بینکونری حاصل شده بود، برابری کند.

 

بهترین ترکیب مقابل لاتزیو

آلگری برای این بازی بهترین ترکیب ممکن را برای یووه برمی گزیند. او با 2-1-3-4 همیشگی و یکی دو تغییر در ترکیب تیم به مصاف بینکوچلستی می‌شتابد. پریرا و یورنته جای مارکیزیو و موراتا محروم را در فینال خواهند گرفت. دروازه بان جام حذفی یعنی استوراری هم جایگزین بوفون خواهد شد. برای اینکه بوفون در لیگ قهرمانان درون دروازه قرار خواهد گرفت.

یووه نسبت به تیم دومی که شنبه گذشته در جوزپه مه آتزا برابر اینتر قرار گرفت، کیلینی، اورا، پیرلو، ویدال و پوگبا و تبس را از ابتدا در ترکیب خود خواهد داشت. تبس درهر دو بازی قبلی که با لاتزیو روبه‌رو شده به این تیم گل زده بود. فینال جام حذفی ایتالیا طبق یک سنت دیرینه در پایتخت برگزار می‌شود، ولی این به معنی میزبانی لاتزیو نخواهد بود. یووه عصر روز سه شنبه راهی رم شد.

آلگری خیلی از بازیکنانش را در بازی با ناپولی در فاصله 2 هفته مانده به فینال لیگ قهرمانان دوباره استفاده می‌کند تا درآخرین بازی فصل در استادیوم یوونتوس لحظه‌های هیجان انگیزی برای هواداران این تیم در ورزشگاه خانگی ایجاد کند؛ سپس در هفته آخر در بازی برابر ورونا او به طور حتم و در فاصله شش روز مانده به نبرد برلین، تقریباً تیم دومش را راهی میدان خواهد کرد.

 

کابوس دهمین جام

یووه اذز 20 سال پیش تا امروز برای کسب دهمین جام قهرمانی در جام حذفی تلاش می‌کند. در فینال امشب در ورزشگاه المپیک شکستن این طلسم اولویت اصلی مردان آلگری خواهد بود. سال گذشته فینال جام حذفی ایتالیا با حوادث حاشیه‌ای عجیبی همراه بود و یکی از هواداران ناپولی پیش از شروع مسابقه بیرون ورزشگاه جانش را از دست داد. یوونتوس معمولاً در فینال هایی که در سال‌های اخیر حاضر بوده، نتایج خوبی کسب نکرده است. آخرین قهرمانی چمپیونزلیگ این تیم مربوط به دوران لیپی است. در جام حذفی هم شرایط به همین گونه است. بعد از قهرمانی سال 1995 با برتری مقابل پارما در فینال، این تیم در فینال 2002 از همین تیم شکست خورده و در سال 2004 از لاتزیوی اریکسون باخته و سال 2012 هم مقابل ناپولی کاوانی و همسیک شکست خورده است، اما این بار شرایط روحی یووه متفاوت است. آنها قهرمان ایتالیا شده‌اند و با عبور از سد رئال مادرید در فینال لیگ قهرمانان حضور دارند و می‌توانند با قهرمانی در برلین سه گانه اینترمورینیو در سال 2010 را تکرار کنند. آلگری می‌داند که در فینال جام حذفی با لاتزیو به لطف ستاره هایش می‌تواند جام حذفی را هم فتح کند. البته فینال کوپاایتالیا شگفتی‌های زیادی در گذشته داشته و خیلی از تیمهای دسته دومی حتی در آن شرکت داشته‌اند، اما خیلی ها از چند روز پیش یووه را فاتح فینال جام حذفی معرفی کرده‌اند.

 

رویارویی قبلی

آخرین باری که یوونتوس و لاتزیو در فینال کوپاایتالیا با هم روبه‌رو شدند، فصل 2003-2004 بود. زمانی‌که تیم پایتخت نشین برنده فینال جام حذفی نام گرفت. در آن زمان جام حذفی به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شد. روی نیمکت لاتزیو روبرتو مانچینی حضور داشت که در بازی رفت با دو گل پیروز شد، ولی در برگشت بعد از اینکه 2-0 از یووه عقب افتاد، توانست با پیروزی برابر حریفش برای چهارمین بار قهرمان جام حذفی شود. آن لاتزیو متعلق به استفانو فیوره بود که آقای گل آن دوره از رقابتها نام گرفت. خط دفاعی لاتزیو در آن زمان فوق العاده بود و فاوالی و اودوو بازیکنان کناری آن و استام و کوتو بازیکنان میانی خط دفاع آبی پوشان بودند. یووه هم آن زمان تیم بزرگ مارچلو لیپی بود که فصل قبل قهرمان لیگ شده بود. اما لاتزیو با زنده کردن همان خاطره می‌خواهد آن پیروزی تاریخی را تکرار کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.