قدس آنلاین_سیدحمیدهاشمی:رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن هفته معدن برگزارشد ضمن برشمردن نقاط ضعف وقوت وضعیت معادن استان گفت ، امروز حال معدن خوب نیست و این نیاز به یک تشریک مساعی واقدام ملی دارد.

ظرفیت معادن در استان و کشور مغفول مانده

حسین نکاحی افزودمتاسفانه معدن همواره درحاشیه امورکلان اقتصادی کشور قرارگرفته است ولازم است توجه جدی و ویژه ای دراین خصوص انجام شود.

وی با اعتقاد بر اینکه موضوع استفاده از ظرفیت معادن در استان و کشور مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محوریت فعالیت‌های اقتصادی در استان و کشور معدن نبوده است و بر درآمدهای نفتی تمرکز داشته‌ایم، از ظرفیت معادن غفلت کرده‌ایم و معادن همچنان در حاشیه بوده‌ است.

وی ادامه داد: اکنون به دلیل تحریم‌ها و التهابات بازار نفت، ناگزیر هستیم که برنامه‌هایی برای سایر قابلیت‌های کشور داشته باشیم که یکی از راه‌ها استفاده از ظرفیت‌های معدنی کشور است.

وی بااشاره به صدور 700 پروانه بهره برداری ازمعادن درسطح استان خراسان افزود: باقوت گرفتن وفعالیت این معادن اشتغالزایی 8هزارنفربصورت مستقیم و16هزارنفربصورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد.

نکاحی تعدادمعادن فعال درسطح استان را 350 مورد ذکر کرده و افزود،عمده فعالیت این معادن در سنگ آهن  میباشد که باتمهیداتی که دردست اقدام است درتلاش هستیم تا علاوه برسنگ آهن خواف به گستره ای از فعالیت درمعادن فولادسبزوار وتربت ونیزسنگ آهن نیشابور دست پیداکنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی درپاسخ به این پرسش "قدس آنلاین" که چه میزان از آمار20هزارمیلیاردتومانی که قراراست بخش خصوصی درمعادن کشورسرمایه گذاری کند به معادن موجود دراستان خراسان جلب شده است گفت،سرمایه گذاری دربخش سنگ آهن استان،بویزه نیشابور و فولاد تربت ازعمده توجه مشارکت بخش خصوصی دراین زمینه خواهدبود.

وی باتاکیدبراین نکته که صادرات معدن یک درصدتولیدناخالص ملی کشور را دربر گرفته است گفت،متاسفانه ضعف اکتشاف به عنوان حلقه اصلی گمشده درمعادن محسوب میشود واین مستلزم داشتن دانش،تجربه ونیز تجهیزات فرآوری میباشد تا بتوان از خام فروشی به خودکفایی گسترده تری  برسیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.