آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: در حوزه علمیه باید یک تحول جدی و مهم در حوزه صورت پذیرد و این تحول باید برای پاسخ‌گویی به نیازهای زمان با قدرت هرچه بیشتر انجام شود.

طرح «آیت‌الله مکارم» برای تحول حوزه‌های علمیه
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در مراسم افتتاحیه مؤسسه تخصصی فقهی امام کاظم(ع) در جمع طلاب و فضلای مدرسه امام کاظم (ع)و اساتید حاضر در این جلسه، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با افتتاح این واحد تحصیلی، مقدمات تحولاتی مهم را در حوزه علمیه به وجود بیاوریم.

وی با یادآوری حدیثی از امام صادق(ع) در فضیلت علم، عنوان کرد: در این حدیث امام صادق(ع) در باب علم می‌فرماید که اگر تمام خون شهدای تاریخ را در یک کفه ترازو و مرکّب قلم علما را در کفه دیگر ترازو قرار دهیم مرکّب و ابزار علم علماء سنگین‌تر خواهد بود.

وی افزود: در اسلام مقام شهدا بسیار بزرگ و پراهمیت است ولی سؤال اساسی و مهم این است که چرا مرکّب علماء از اهمیت بیشتری در برابر مقام شهادت برخوردار است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به این‌که «به نظر می‌آید که این موضوع سه دلیل اساسی و مهم دارد» گفت: اولین دلیلی که برای برجستگی مرکّب علماء بر خون شهدا می‌توان نام برد حفظ حریم و جاودانگی خون شهدا توسط قلم علما است.

وی با بیان این‌که «اگر علما داستان کربلا را ننوشته و منتشر نکرده بودند اسلام زنده نمی‌ماند» عنوان کرد: همین مرکّب قلم علماء بود که زیارت عظیم عاشورا و اربعین که سند مظلومیت امام حسین(ع) به حساب می‌آید برای تاریخ بماند.

این مرجع تقلید افزود: دومین دلیلی که برای این موضوع می‌توان فرض کرد این است که شهدا با جسم دشمنان در ارتباط هستند و شمشیرهای آن‌ها در مقابل دشمنان عمل می‌کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به این‌که «علما در مقابل دشمنان با گروه‌ها و تفکرات آنان سر و کار دارند و قلم علما است که فتنه این تفکرات را خنثی می‌کند» گفت: علماء با قلم خود افکار دشمن را در هم می‌کوبند و اساس فتنه دشمن را خنثی و بی‌اثر می‌کنند.

وی ادامه داد: سومین دلیلی که برای این مهم می‌توان متصور بود این است که شهدا تکیه‌ بر قدرت جسمانی خود داشته و عرصه معرکه در مقابل چشمان‌شان به ‌وضوح قابل ‌رؤیت بوده است؛ در حالی‌که علماء باید با تکیه‌ بر مقام روحانی خود از فتنه‌های دشمن آگاه شده و در مقابل آن به جهاد برخیزند.

وی افزود: ملائک و فرشتگان در مقابل انسان سجده نکردند مگر به خاطر علمی که خداوند در انسان داده بود و برتری انسان بر ملائک به خاطر همین علم و دانش است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: در حوزه علمیه باید یک تحول جدی و مهم در حوزه صورت پذیرد و این تحول باید برای پاسخ‌گویی به نیازهای زمان با قدرت هرچه بیشتر انجام شود.

وی ادامه داد: همه‌کسانی که در حوزه علمیه هستند مخاطب این گردهمایی نیستند چراکه افرادی هستند که با سن بالا در درس‌ها حاضر می‌شوند و تمام عمر در حقیقت محصل و شاگرد خواهند ماند بنابراین بهتر است این عزیزان حداقل با تبلیغ، زکات علم خود را بپردازند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «در درون این حوزه بزرگ باید یک حوزه کوچک ایجاد کنیم که در آن مجتهدین مطلق پرورش یابند» عنوان کرد: من این طرح را برنامه حوزه در حوزه نام‌گذاری می‌کنم.

وی افزود: بنابراین اگر از 50 هزار طلبه 5 هزار طلبه را به خوبی پرورش دهیم، خواهیم توانست علمای بزرگی همچون شیخ انصاری پرورش بدهیم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به این‌که «استعدادها مخصوص علمای گذشته همچون شیخ طوسی و شیخ انصاری‌ها نبوده و این استعدادها در زمان حاضر نیز در بین طلاب وجود دارد» گفت: مهم این است که این استعدادها کشف و بعد حمایت و پرورش داده شود تا در نتیجه علمای با سواد تربیت کنیم.

وی ادامه داد: برنامه ما این است که در حد تخصص در حد مجتهد پروری برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم تا بتوانیم مجتهد مطلق پرورش دهیم نه مجتهد متجزی بلکه مجتهدی که بتواند تمام مسائل فقهی را حل‌وفصل کند تا در اختیار جامعه هدف قرار دهد.

وی با بیان این‌که «در زمان ما مسائل مستحدثه زیادی است که باید بررسی شود و این مسائل جواب می‌خواهد چراکه اسلام هیچ سؤالی را بدون جواب نگذاشته است» عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در حجةالوداع فرمود تمام اموری که شما را از خدا دور کند یا تمام اموری که شما را به خدا برساند را به شما آموزش داده‌ام، بنابراین پاسخ هرگونه سؤال در بیانات پیغمبر و اهل بیت علیهم السلام در اصول کلی و جزئی احکام اسلام آمده است.

وی افزود: حوزه‌های علمیه شهرستان‌های ما برای استاد لایق دستشان به‌سوی حوزه علمیه قم دراز است، بنابراین باید حوزه‌های علمیه ما بپا خیزند و کاری اساسی انجام دهند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به این‌که «امروز ما تصمیم بر این داریم که از عدد کمی شروع کنیم و آنها را به مرحله اجتهاد برسانیم و سپس گسترش دهیم» گفت: در این مدرسه ما به دنبال آن هستیم که تمام هزینه‌های این طلاب را بپردازیم و اساتید قوی و بزرگی را برای آموزش آن‌ها انتخاب کنیم تا بتوانیم این مجتهدین را به جامعه فقه و اصول تحویل دهیم.

وی طلاب حاضر در جلسه را به منظم بودن در امور، پشتکار و خلوص نیت که از مهم‌ترین رموز موفقیت است، توصیه کرد.

این مرجع تقلید افزود: ما قصد داریم در این مؤسسه فقهی زبان‌های خارجی را نیز آموزش دهیم تا زمینه تبلیغ‌های بین‌المللی را برای جهان اسلام فراهم کنیم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با محکوم کردن حمله تروریستی به مردم نمازگزار در مسجد قطیف عربستان سعودی، گفت: جالب برای ما این است که علمای وهابی این حادثه را محکوم می‌کنند درحالی‌که در آموزش‌های مدارس عمومی خود آورده‌اند آنان که اهل قبور (مرقد بزرگان اسلام) را زیارت می‌کنند کافر و مهدور الدم و جان و مال آنها مباح است خواه شیعه باشند یا سنی.

وی ادامه داد: این منطق علمای وهابی یک منطق متضاد و پریشان است؛ آنان اگر در مواضع خود راست می‌گویند باید به منطق اسلامی برگردند و مدارس خود را که این گونه تعلیمات غیر اسلامی و ضد انسانی در آن می‌دهد، اصلاح کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • asad IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    خداوند این مرجع تقلید شریف راطول عمر، عزت عطا نماید و در برنامه هایش موفق بدارد.