عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از ابهامات و نگرانی های نمایندگان ملت از روند مذاکرات هسته ای با حضور وزیر خارجه و معاون وی در بهارستان رفع شد.

 بسیاری از ابهامات مذاکرات هسته ای با حضور وزیر خارجه در مجلس رفع شد

به گزارش قدس آنلاین، احمد شوهانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نمایندگان مجلس دیروز یکشنبه در یک نشست خوب و طولانی با محمدجواد ظریف و سید عباس عراقچی مهمترین مسایل و دغدغه های مربوط به مذاکرات ایران با گروه 1+5 را مورد بررسی قرار دادند که منجر به رفع بخش عمده ای از ابهامات و دل مشغولی های نمایندگات ملت از روند مذاکرات شد.

وی افزود: دغدغه ها و نگرانی های جدیدی نیز در این دیدار به ویژه در خصوص درخواست بازدید از مراکز نظامی و همچنین مصاحبه با دانشمندان هسته ای مطرح شد که اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای در این نشست تاکید کردند این موارد تنها در چارچوب پروتکل الحاقی صورت می گیرد و جمهوری اسلامی تعهدی را اضافه بر قوانین بین المللی نخواهد پذیرفت.

شوهانی ادامه داد: 124 کشور در جهان هم اکنون در حال اجرای پروتکل الحاقی هستند و در صورتی که این موضوع بخواهد در ایران اجرا شود، باید به تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.

نماینده ایلام، مهران، سیروان، ایوان، چرداول و ملکشاهی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آقایان ظریف و عراقچی به نمایندگان مجلس قول دادند دغدغه های رهبر معظم انقلاب و نمایندگان ملت درباره بازرسی ها به خصوص بازرسی از مراکز نظامی هسته ای در مذاکرات مد نظر قرار می گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بازدید از مراکز مورد نظر در چارچوب پروتکل الحاقی و کاملا مدیریت شده و از قبل تعریف شده خواهد بود.

وی در خصوص ارزیابی خود از روند مذاکرات پس از بیانیه سوییس گفت: جمهوری اسلامی تاکنون به خوبی به تعهدات خود عمل کرده و زیاده خواهی های طرف مقابل و ورود کنگره آمریکا به موضوع مذاکرات موانعی را پیش روی گفت و گوهای هسته ای ایران با گروه 1+5 قرار داده ضمن اینکه کارشکنی هایی نیز از سوی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مشاهده می شود که این توافق را به مصلحت خود نمی دانند.

شوهانی اضافه کرد: روند مذاکرات با وجود این مسایل رو به پیشرفت است و امیدواریم با یک توافق جامع که در عین حفظ مصالح ملی و حقوق ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای حاصل می شود، ایران اسلامی بیش از پیش در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیرد.

 ایران و کشورهای 1+5 سیزدهم فروردین 94 با صدور بیانیه مشترک، چارچوب توافقی را پی ریزی کردند که ضمن لغو کامل تحریم های آمریکا، اروپا و سازمان ملل فعالیت های هسته ای ایران بویژه حق غنی سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه فعالیت های صلح آمیز هسته ای به رسمیت شناخته شد و این می تواند پایانی بر بیش از یک دهه اختلاف بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.