قدس انلاین – سعید کوشافر: داستان داعش و تروریستهای همراستا با این گروه از انجا آغاز میشود که صهیونیستها درچندین جنگ پیاپی با محور مقاومت وفلسطینیان شکست خوردندو این ترس درانها ریشه دواند که شاید درجنگهای بعدی علاوه برشکست مجبور شوند تن به معاهداتی دهند که آنها را مجبور کند از اشغالگری بعنوان اصولی ترین سیاستشان عقب نشینی کنند.

طالبان وداعش،دوشریک راهبردی یا دو دشمن ایدئولوژیک / جداشدگان از طالبان ،اشرار مرزی و قاچاقچیان مسلح درصف سربازان داعش/ داعش با هدف ایران وآسیای میانه به افغانستان میاید

آنها دراین راستا به این نتیجه رسیدند که باید درمیان کشورهای خاورمیانه و بویژه محور مقاومت جنگ افروزی کرده واین کشورها را به خود مشغول کنندتا از اندیشیدین به اشغالگری و سیاستهای توسعه طلبانه صهیونیستها غافل شوند ؛ البته اگر انها خود به طور مستقیم وارد گود شوند خیلی زود دستشان رو خواهد شدو کاری از پیش نخواهند برد.

صهیونیستها این بار از ابزار و التهای دست خود درکشورهایی که سران انها پنهانی با اسراییل مراوده داشتند بهره بردند و با ساختن گروه های تروریستی تحت عنوان اسلامی درشیپور جنگ دمیدند و دم خروس سیاست صهیونیستها جایی بیرون میزند که  این گروههایی که درظاهر فریاد اسلامخواهی میزنند ، درحالی شیعیان راکافر میدانند وحتی علیه اهل سنت اعلام جهاد کرده اند که فریاد برادران مسلمانشان درفلسطین را هرگز نمیشنود یا به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را دشمن مسلمانان تلقی نکرده و به هیچ عنوان به مرزهای این کشور حتی نزدیک هم نمیشوند.

درعین حال سران صهیونیست که موافقت جریان همسوی خود درغرب را برای راه اندازی این خیمه شب بازی دریافت کرده بودند حتی حاضر نشدند دراین راه اندک هزینه ای کنند وتمام هزینه های این جریانهای تروریستی را به سران برخی کشورهای عربی واگذارکردند که نمیدانستند با دلارهای نفتی خود چه کنند .

تا اینجا کارخوب پیش میرفت و طبق برنامه انها باید اسد درسوریه و هواداران مقاومت درلبنان خیلی زود از بین بروندو سپس راهی عراق شوند تا کاررا به اتمام برسانند. این درحالی بود که انها هرگز محاسبه نکرده بودند که مقاومت دست انها را خوانده و مردم این کشورها درمقابل متجاوزان تروریست خواهند ایستاد ؛ پس هنوز کار درسوریه تمام نشده بود و احتمال داده شد که گره تصرف این کشور و برکناری اسد کور شده که تروریستهای داعشی با چراغ سبز بعثی های خیانتکار راهی عراق شدند تا بیش از نیمی از این کشور را تصرف کنند.

اما طرح اشغال عراق نیز به سرانجام نرسید و نیروهای مردمی واردمیدان شده و تروریستها را از خاک عراق تا حد زیادی عقب راندند و اکنون اگرچه غربی هایی که مار دراستین پرورانده را اماده زدن نیش به خودشان میبینند با تشکیل ائتلافی صوری درصدد با حملات کور هوایی داعش را تضعیف کنند اما واقعیت این است که قصد دارند تا بر یک تلاش نافرجام برای حذف محور مقاومت و تقسیم بندی جدید خاورمیانه سرپوش بگذارند.

اکنون سران رژیم صهیونیستی و اعراب همدست با انها و صدالبته غربی ها و درراس انها امریکا بخوبی دریافته اند که تلاششان برای حذف مقاومت از منطقه ؛ تقسیم کشورهای حامی مقاومت به شکل دلخواه انهاو تغییرسیاسی حکومتهای منطقه مطابق میل خودشان واعرابی که میلیاردها دلار هزینه گروههای تروریستی با وجود جمهوری اسلامی ایران  و حمایت فکری و ارایه راهکارهای سیاسی کشورمان مقدور نیست تلاش تازه ای را شروع کرده اند و این دقیقا همان نکته ای است که مقام معظم رهبری نسبت به ان هشدارلازم را فرمودند.

جنگ نیابتی درمرزهای ایران کاری است که احتمالا دستور کار بعدی داعش و کشورهای حامی انها خواهد بود و این همه درحالی است که درپشت تمام این برنامه ها غرب و صهیونیستهایی قرار دارند که بر حاکمان کشورهای غربی نیز نفوذ دارند.

اگرچه نقد داعش و عملکرد وحشیانه انها خود مقوله ایست که نیازمند صدها صفحه بررسی است اما دراین گزارش تلاش میکنیم تا تغییر جهت حرکت داعش به سمت مرزهای کشورمان از غرب به شرق را مورد بررسی کنیم .

***یارگیری داعش درافغانستان وپاکستان

اگرچه یارگیری داعش درپاکستان وافغانستان موضوعی نیست که مربوط به امروز ودیروز باشد و نگارنده درمطالب قبلی نیز دراین خصوص گزارشهایی ارایه کرده که درمطالب مرتبط موجود است ؛ اما این روزها به این دلیل مساله مورد بررسی قرار میگیرد که داعش وارد فاز نظامی و یارگیری جدی برای ساماندهی یک جنگ یا نبرد درجبهه دیگری شده است .

این درحالی است که همچنان اختلاف نظرهای میان گروه داعش با سران طالبان پاکستان وافغانستان  و القاعده دراین کشورها برقرار است و هنوز نمیتوان به طور قطعی گفت که میان این گروهها یک وحدت جدی و قطعی پدید امده است ؛ این درحالی است که برخی گروهکها که درشمار تروریستها کوچک واشرار قلمداد شده وهیچ خط وبنیان فکری ندارند خیلی زود به داعش پاسخ مثبت داده اند که از انجمله میتوان به گروهکهای تروریستی مخالف ایران اشاره کرد که درخاک پاکستان مستقرشده اند.

فرمانده نیروهای بین‌الملل در افغانستان گفت که گروه تروریستی داعش به صورت فعال در حال جذب جنگجویان ناراضی طالبان در افغانستان و پاکستان هستند.

درعین حال خبرها حاکی از ان است  که ژنرال «جان کمپبل» فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان اعلام کرد که گروه تروریستی داعش به صورت فعال در افغانستان سربازگیری می‌کند اما هنوز عملیات در این کشور انجام نداده است.

جان کمپبل گفت: تبلیغات پیچیده رسانه‌ای گروه تروریستی داعش جنگجویان ناراضی طالبان در افغانستان و پاکستان را جذب می‌کند.

وی افزود: بسیاری از جنگجویان ناراضی طالبان نیز با گروه تروریستی داعش بیعت کرده‌اند اما ما نمی‌خواهیم نفوذ آن‌ها (داعش) در افغانستان گسترش پیدا کند و تلاش می‌کنیم که حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان مانند عراق و سوریه نشود.

فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان اظهار داشت: مردم افغانستان با ایدئولوژی گروه تروریستی داعش مخالف هستند که مهمترین دلیل عدم موفقیت این گروه تروریستی در نفوذ به افغانستان است.

کمپبل ادامه داد: این در حالی است که وی با اعلام تقابل گروه تروریستی داعش با طالبان افغانستان برای تحت کنترل درآوردن تمامیت ارضی این کشور، اظهارات گذشته خودش مبنی بر فعال نبودن گروه تروریستی داعش در جنگ افغانستان را نقض کرد.

وی اعلام کرد: طالبان افغانستان و گروه تروریستی داعش بارها با یکدیگر درگیر شده‌اند که نگرانی جدی به شمار می‌رود.

برخی مقامات افغانستان مانند اشرف‌غنی رئیس‌جمهور این کشور گفته بودند که گروه تروریستی داعش در افغانستان حضور فعال دارد. جان کمپبل نیز از گسترش حضور این گروه تروریستی داعش در افغانستان در ۶ ماه اخیر خبر داد اما از اعلام تعداد دقیق خودداری کرد.

دراین حال گاردین مدعی شد: رهبری طالبان در پاکستان است و اکنون برای پایان جنگ در افغانستان و آغاز گفت‌وگوهای صلح با دولت کابل تحت فشار قرار گرفته است.

کمپبل گفت: بسیاری از طالبان از رهبری این گروه خسته شده‌اند و گروه تروریستی داعش را به عنوان یک فرصت مناسب برای بدست آوردن منابع قلمداد می‌کنند.

اگرچه که حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان بارها توسط شخصیت‌های سیاسی، کارشناسان و مقامات این کشور مانند «حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان، سخنگوی رسمی طالبان افغانستان، امنیت ملی و وزارت کشور افغانستان تبلیغات و دور از حقیقت خوانده شد.

اما جان کمپبل در مصاحبه با «آرمی‌تایمز» اعلام کرد: گزارش‌هایی وجود دارند که تعدادی در افغانستان و پاکستان به طور آشکار به تبلیغات و پخش شب‌نامه برای گروه تروریستی داعش پرداخته و تلاش می‌کنند تا مردم را به صفوف این گروه تروریستی جذب نمایند.

دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان برای اولین بار حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان را تأیید کرد.

پس از آن «عبدالرشید دوستم» معاون اول اشرف‌غنی نیز ورود نیروهای وابسته به گروه تروریستی داعش به ولایت‌های فاریاب، جوزجان، سرپل و بدخشان خبر داده بود.

چندی بعد نیز بی‌بی‌سی در پی حمله تروریستی و خونین «جلال‌آباد» به نقل از رئیس‌جمهور افغانستان گزارش داد که گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله خونین جلال‌آباد را برعهده گرفته است.

درهمین خصوص استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه شرایط خوبی در افغانستان مشاهده نمی‌شود، گفت: در حال حاضر داعش در جنوب غرب افغانستان در حال شکل‌گیری است.

علیرضا رشیدیان با اشاره به همجواری خراسان رضوی با کشور افغانستان گفت: ما بیشترین صادرات را به افغانستان داریم و می‌توانیم در این حوزه فعالیت‌های خوبی با کشور آلمان داشته باشیم البته شرایط امنیتی این کشور نیز مورد توجه بود که امیدواریم به یک امنیت پایدار برسد چرا که در حال حاضر شرایط خوبی برای افغانستان مشاهده نمی‌شود و حرکت‌هایی در زمینه شکل‌گیری داعش در جنوب غرب افغانستان مشاهده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: دیداری با سفیر پاکستان در ایران داشتیم و من بر مسئله مبارزه با تروریسم بسیار تاکید کردم سفیر پاکستان در ایران از مبارزه گسترده در کشورشان در برابر تروریسم گفت و من بر این مسئله تاکید کردم که مبارزه نقطه‌ای با تروریسم نتیجه نمی‌دهد و باید یک همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای در این زمینه شکل بگیرد چرا که ما تروریسم خوب و بد نداریم و این خبر خوشایندی نیست که تروریسم از شمال پاکستان خارج و به سمت جنوب افغانستان راهی شده‌ است.

***به داعش مجال نمی‌دهیم

درهمین حال وزیر کشور افغانستان به گروه تروریستی داعش هشدار داد که مردم و نیروهای امنیتی افغان مجال سر بلند کردن به اعضای این گروه را در این کشور نمی‌دهند.

نورالحق علومی، وزیر کشور افغانستان با بیان این که گروه داعش در این کشور جایی ندارد، گفت: تروریست‌ها در سال جاری اهدافی برای خود گماشته‌اند که جایگایی در این کشور پیدا کنند، اینجا (افغانستان) را سنگر قرار بدهند و نه تنها در برابر مردم، بلکه کشورهای منطقه و جهان را مورد تهدید قرار دهند.

علومی تاکید کرد که مردم افغانستان همراه با نیروهای امنیتی، به دشمنانی که عقاید، خواست‌ها و تمامیت ارضی‌شان را زیر سوال می‌برند هیچگاه مجال سر بلند کردن در این کشور را نداده و نمی‌دهند.

وزیر کشور افغانستان گفت، نیروهای امنیتی با امکاناتی که در اختیار دارند، به شورشیان اجازه فعالیت نخواهند داد و آنان را سرکوب خواهند کرد.

همچنین مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان گروه تروریستی داعش را خطری جدی برای منافع امنیت ملی افغانستان خواند.

حنیف اتمر گفت که داعش را حائز یک خطر جدی و حیاتی برای منافع امنیت ملی افغانستان می‌بیند. وی تاکید کرد: درست همان‌طور که القاعده، لشکر طیبه و دیگر گروه‌های تروریستی داخلی خطر هستند، این(داعش) هم یک خطر است.

مشاور امنیت ملی اشرف غنی گفت که دولت افغانستان دو ماه پیش استراتژی مبارزه با گروه تروریستی داعش را به اجرا در آورد و بر اساس آن نخستین عملیات علیه این گروه در ولایت جنوبی هلمند اجرا شد که در اثر آن رهبر محلی این گروه در آن ولایت کشته شد.

حنیف اتمر گفت که داعش به حاکمیت ملی افغانستان و کشورهای منطقه پایبندی ندارد و این کشورها را در نقشه خلافت خود به عنوان "ولایت خراسان" می‌شناسد که یک شورشی پاکستانی در راس تشکیلات آن قرار دارد.

وی همچنان که گروه داعش را دشمنی خواند که باید با تمام قوا در برابرش ایستاد، افزود: داعش سازمان تروریستی منطقه‌ای و جهانی شده و به افغانستان علاقه‌مندی خاص دارد. نیتش تنها در مورد افغانستان نیست، بلکه در مورد تمام منطقه است.

او در مورد تمرکز داعش بر افغانستان گفت: یکی از دلایل آن این است که از افغانستان بتواند کشورهای آسیای میانه و دیگر کشورهای همسایه افغانستان را با تهدید مستقیم رو به رو بسازد. داعش به این سبب به افغانستان علاقمند است که آرزو دارد دسترسی به مواد مخدر پیدا کند و از آن منابع برای گسترش فعالیت‌های تروریستی خود استفاده کند.

اتمر در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: اینها به این دلیل به شمال کشور علاقه‌مند هستند که جنبش به اصطلاح اسلامی ترکستان شرقی، از آنجا می‌خواهد به چین داخل شود. انصارالله تاجیکستان از آنجا می‌خواهد به تاجیکستان داخل شود. جنبش به اصطلاح اسلامی ازبکستان علاقه‌مند است که از آنجا در داخل کشورهای آسیای میانه تا روسیه خود را برساند.

وی با یادآوری این موضوع که تروریست‌های داعش و این گروه‌ها می‌خواهند جای پایی در افغانستان برای خود پیدا کنند، گفت: دشمن افغانستان که در گذشته پناهگاه‌های خود را در خارج از مرزهای افغانستان نگه می‌داشت، امروز در تلاش است که این پناهگاه‌ها را به داخل افغانستان بیاورد.

***تهدید جدی داعش در افغانستان

دراین خصوص یک عضو کمیسیون امنت ملی و سیاست خارجی مجلس درگیری‌های طالبان افغانستان و داعش را دارای تاثیرگذاری جدی دانست که ایران نباید به راحتی ازکتار آن عبور کند و تصریح کرد: تروریست‌های تکفیری تلاش می کند به موازات جنگ در عراق و سوریه دامنه نفوذ خود را دز افغانستان و پاکستان نیز گسترش دهد که این تهدید را باید جدی گرفت.

سیدباقرحسینی در تحلیل درگیری‌های تروریست‌های تکفیری داعش و طالبان که منجر به کشته شدن 25 تن شد، گفت: گروه تروریستی داعش مدت‌هاست که به دنبال جذب نیرو در افغانستان و پاکستان است و تا کنون نیز حداقل در یک مورد رسما اقدام به عملیات انتحاری کرده‌اند؛ براساس برخی گزارش‌ها، داعشی‌ها برنامه‌ جدی برای حضور در این دو کشور دارند و در آینده نیز برای ابراز وجود با طالبان، دولت‌های پاکستان و افغانستان درگیر خواهد شد.

نماینده مردم زابل، زهک،هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی با بیان این که داعش نیروهای سرخورده طالبان و جنگ‌جویان قبایلی را جذب کرده است، گفت: داعش افغانستان هنوز به موفقیت بزرگی همانند آنچه که در عراق و سوریه به وقوع پیوسته، دست نیافته ‌است اما باید تهدید داعش را در افغانستان جدی گرفت.

وی در ادامه گفت: از نگاه بسیاری از مردم افغانستان اگرچه طالبان تفسیر خشنی از اسلام اجرا می‌کند اما داعش با اقداماتی که تاکنون انجام داده است قابل تحمل نیست. در همین حال نیروهای قبایلی و طالبان دارای نفوذ شدیدی هستند و علاوه بر این، قابلیت جنگ‌های چریکی دارند که این موضوع برای تروریست‌های تکفیری یک چالش بزرگ محسوب می‌شود زیرا تجربه جنگ عراق و سوریه نشان می دهد که داعش را تنها با تاکتیک های جنگ چریکی زمینی می‌توان زمین گیر کرد.

حسینی گفت: براساس برخی اطلاعات داعش در نواحی شرقی ایران نیز تلاش‌هایی برای نفوذ داشته است اما با هوشیاری جمهوری اسلامی با شکست مواجه شده است ولی گسترش نفوذ داعش در افغانستان یا پاکستان موضوعی نیست که ایران از کنار آن بی‌تفاوت عبور کند چراکه ایران این حق را برای حفظ امنیت خود قائل است که در صورت ناتوانی کشورهای شرقی ایران از مرزهای خود پیش از رسیدن تروریست‌های تکفیری از خود دفاع خواهیم کرد.

وی با طرح هشدار امنیتی به کابل گفت: با توجه به مشکلات و ضعف‌هایی که کابل با آن مواجه است، اگرچه طالبان به عنوان یک تهدید کهنه در افغانستان وجود دارد اما داعش هم موضوعی نیست که دولت افغانستان  به آسانی توانایی کنترل آن را داشته باشد؛ زیرا آنها توانایی سازگاری شدیدی با محیط دارند و همین امر قابلیت‌های آنها را برای جذب نیرو افزایش می‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:  درگیری‌های اخیر طالبان و داعش سرآغاز درگیری‌هایی است که در آینده نیز گسترش خواهد یافت؛ افغانستان و پاکستان روزهای سختی را برای مواجه با تهدیدات داعش در پیش روخواهند داشت.

***گروه‌های وفادار به داعش در افغانستان

همچنین دراین خصوص قادری، کارشناس ارشد مسائل منطقه در رابطه با حضور گروه تکفیری داعش در خاک افغانستان خاطرنشان کرد: دولت‌ افغانستان حضور گروه‌های وفادار به داعش را به نوعی تأیید کرده است و این امر با توجه به جغرافیای نسبتاً گسترده ناامنی‌های اخیر در افغانستان دور از ذهن نیست زیرا دولت افغانستان به دنبال یافتن آدرسی برای پاسخگویی به این چالش‌هاست، به همین دلیل به حضور گروه‌های تروریستی از جمله داعش در افغانستان اشاره می‌کنند.

وی ادامه داد: در هر صورت داعش گروهی است که اگر بخواهیم بر روی نام آن متمرکز شویم به یک آدرس مشخصی در شامات، عراق و... می‌رسیم ولی با مختصاتی که در رسانه‌ها ارائه می‌شود داعش یک شبکه تروریستی بین‌المللی است که با اهداف خاص که عمدتا متکی به اختلاف، تفرقه و تجزیه کشورهای اسلامی است تشکیل شده است. این گروه تروریستی در کشورهایی که با تنش و اختلافات داخلی و خلإ امنیتی روبه‌رو هستند فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهند.

قادری در رابطه با بعضی گزارش‌ها مبنی بر همکاری برخی نیروهای جدا شده از طالبان با گروه تکفیری داعش گفت: ممکن است برخی جریان‌های افراطی به سمت داعش تمایل داشته باشند. از آن جمله می‌توان به گروه‌های تبهکار اشاره کرد که به خاطر طمع‌ مالی امکان دارد به این گروه بپیوندند. هم‌چنین احتمال پیوستن گروه‌های مرتبط به شبکه بین‌المللی تروریزم به داعش نیز وجود دارد. در مجموع روحیه بیگانه ستیزی افغان‌ها مانع از رشد داعش در این کشور می‌شود.

این کارشناس ارشد مسائل افغانستان با تاکید براین که همکاری طالبان و داعش مسجل نشده است افزود: هنوز همکاری طالبان و داعش برای ما مسجل نشده است. از سوی دیگر اخباری از وجود اختلاف، رقابت و حتی نزاع بین این گروه‌ها وجود دارد و این وضعیت با شایعه ائتلاف و اتحاد بین آن‌ها هم‌خوانی ندارد. علاوه بر این ساختار قومی و بومی افغانستان بستر چندان مناسبی برای رشد و نفوذ داعش به حساب نمی‌آید. زیرا اگر داعش را نیروی وارداتی به افغانستان بدانیم بالطبع روحیه بیگانه‌ستیزی و نپذیرفتن آن‌ها از سوی ساختار قومی در این کشور با رشد این گروه مقابله خواهد کرد.

او ادامه داد: اگر در کشوری خلإ امنیتی وجود داشته باشد اشرار و گروه‌های تبهکار در جست‌وجوی جای پا به این مناطق می‌روند و این گروه‌ها نیاز به تامین مالی دارند. داعش نیز در صورتی که بخواهد در افغانستان حضور بیش‌تری داشته باشد، مواد مخدر و درآمدهایی که به وسیله آن فراهم می‌شود می‌تواند مهم‌ترین منبع تغذیه این گروه‌ها و سایر گروه‌های تروریستی حاضر در افغانستان باشد.

قادری با بیان این که متاسفانه کشت مواد مخدر در افغانستان هم‌چنان روند رو به رشد دارد، افزود: هر سال با افزایش کشت و تولید مواد مخدر در این کشور مواجه هستیم و این امر می‌تواند درآمد سرشاری را برای گروه‌های تروریستی به همراه داشته باشد. اخیراً نیز تولید مواد مخدر در افغانستان نه تنها افزایش داشته است بلکه در کشت این محصول از فن‌آوری‌های جدیدی چه در زمینه تولید بذر و کاشت و چه در زمینه تولید آن استفاده می‌شود. متاسفانه تولید مواد مخدر افغانستان هنوز جهتی فزاینده دارد و عملا می‌توان گفت که از تولید آن کاسته نشده است.

وی گفت: مواد مخدر باعث شده تا منابع مالی قابل توجهی برای گروه‌های تروریستی فراهم شود. کما این‌که امروز گفته می‌شود در برخی مقاطع که زمان برداشت مواد مخدر است از حجم فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان کاسته می‌شود و این گروه‌های تبهکار خواهان برقراری آرامش در زمان برداشت محصول مواد مخدر هستند.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به این اصل که حضور جریان‌های افراطی تروریست در منطقه بهانه‌ای برای نیروهای خارجی است، افزود: در حقیقت یک دور باطل بین حضور نیروهای خارجی و فعالیت‌های تروریستی در کشورهایی مانند افغانستان وجود دارد به این صورت که از یک طرف شاهد حضور نیروهای خارجی به بهانه مقابله با گروه‌های افراطی هستیم که به واسطه آن قوای خارجی سعی می‌کنند به حضور خود که وابسته به ناامنی‌ها است مشروعیت دهند و از سوی دیگر حضور خارجی‌ها بهانه خوبی هم برای فعالیت گروه‌های تروریستی است.

او تاکید کرد: این فرضیه هنوز قوت دارد که گروه‌های تروریستی در مناطقی از خاورمیانه که امروز ناامن هستند به وسیله کشورهای فرامنطقه‌یی مدیریت می‌شوند و رابطه غیرمستقیمی بین تروریسم و نیروهای خارجی در افغانستان و منطقه وجود دارد.

قادری در رابطه با مواضع غرب نسبت به حضور داعش در افغانستان گفت: غرب تلاش می‌کند تا وجهه خود را نزد افکار عمومی مثبت جلوه دهد، بنابراین هیچ‌گاه گروهی مانند داعش را علناً مورد حمایت قرار نمی‌دهد بلکه در ظاهر علیه گروه‌های افراطی ائتلاف تشکیل می‌دهند. با این حال این یک اصل مسلم است که گروه‌های تروریستی با حجم بالای فعالیت‌های مخرب، (مانند داعش) نمی‌توانند بدون پشتوانه خارجی ادامه بقا بدهند. بنابراین گزارش‌هایی وجود دارد که گروه‌های افراطی در خاورمیانه از سوی قوای فرا منطقه حمایت می‌شوند. تجربه نشان داده است که حاکمیت‌های نوپا، دولت‌های ضعیف و بدون پشتوانه مردمی هدف گروه‌های تروریستی هستند.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با موضع ایران در قبال حضور داعش در افغانستان، تاکید کرد: خیلی از کشورهای منطقه با توجه به تجارب جمهوری اسلامی ایران در بومی‌سازی امنیت و مقابله با جریانات افراطی علاقه‌مند هستند از تجارب و توان ایران استفاده کنند. مواضع ما نیز در خصوص جریان‌های تکفیری از جمله داعش کاملاً مشخص است و بهترین راهکار را برای حفظ امنیت منطقه، همکاری منطقه‌یی می‌دانیم. این راهبرد به مراتب از اتکا به کشورهای خارجی موثرتر است. هم‌چنین تأکید ما به کشوری مانند افغانستان این است که بر توان بومی و ظرفیت‌های محلی و مردمی خود برای غلبه به جریانات افراطی استفاده کند.

وی گفت: مهار نسبی ناامنی‌های گسترده‌ای که در افغانستان به وقوع پیوسته نشان داده است که قوای امنیتی و نظامی این کشور از توان لازم برای مقابله با جریان‌های افراطی در افغانستان برخوردار هستند و در مناطقی که جریان‌های تکفیری حضور دارند عملاً نیروهای نظامی دست برتر را دارند. در بلندمدت نیروهای نظامی افغانستان توان کنترل و حفظ مناطق ناامن پیدا خواهند کرد.

*** فریب درگیری طالبان و داعش را نخورید

اما خبرگزاری «اینوزپرس»که  از مهم‌ترین خبرگزاری‌های فعال در قرقیزستان است در گزارشی با عنوان «چرا داعش می خواهد با طالبان متحد شود» به بررسی نقاط اختلاف و درگیری و همچنین اتحاد طالبان و داعش در افغانستان پرداخته است.

در این گزارش آمده است: به‌ تازگی داعش به استان‌های هم‌مرز افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی و ایران نفوذ کرده است. با این‌حال خبرهای ضد و نقیضی از ارتباط داعش با طالبان به گوش می‌رسد.

در این گزارش آمده است: از یک‌سو مقامات امنیتی تاجیکستان به‌تازگی از پیوستن بخشی از طالبان به شبه‌نظامیان داعش در استان‌های بلخ، قندوز، تخار و بدخشان خبر دادند، از سوی دیگر رسانه‌های افغانستان و دیگر رسانه‌های خارجی بیانیه یکی از مقامات بلندپایه پلیس افغانستان مبنی بر اعلام جهاد طالبان و داعش پس از حمله لفظی داعش با ملاعمر رهبر طالبان را منتشر کردند.

این گزارش می‌افزاید: در پی این حادثه، گزارش‌هایی از حملات این دو گروه تروریستی به یکدیگر انتشار یافت. این در حالی است که برخی از تحلیلگران براین باورند که داعش همان طالبان است، اما زیر پرچم دیگری فعالیت می‌کنند، چرا که طرفداران مکتب وهابیت از مدتی پیش در جنبش طالبان فعالیت می‌کنند.

در ادامه این گزارش به نقل از «آندری سیرینکو» کارشناس مرکز مطالعات افغانستان معاصر نوشته است: «در افغانستان گروه‌های مرتبط با داعش را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد. گروه اول افراط‌گرایان شیفته داعش که آمادگی انجام وحشیانه‌ترین اقدام تروریستی را دارند و تعداد آن‌ها به‌اندازه کافی زیاد است، اما در حال حاضر مسلح نیستند.

سیرینکو افزوده است: گروه دوم به‌طور مستقیم با شاخه‌های داعش در عراق و سوریه در ارتباط هستند، آن‌ها برخلاف طالبان از لحاظ مالی و تسلیحاتی در مضیقه نیستد و فرماندهان آن‌ها اغلب عرب و یا پاکستانی هستند. مقامات امنیتی افغانستان شمار آن‌ها را 500 تا 1000 نفر اعلام کردند.

به نوشته این کارشناس مرکز مطالعات افغانستان معاصر، می افزاید: گروه سوم را شبه‌نظامیان دیگر گروه‌های تروریستی از ‌جمله جنبش اسلامی ازبکستان، لشکر طیبه و طالبان تشکیل می‌دهند که تصمیم گرفتند به داعش بپیوندند. شمار این دسته 5 هزار نفر ارزیابی‌شده است. بر اساس آمار مقامات استان قندوز فقط در سه ناحیه از این استان 2500 نفر از طرفداران داعش وجود دارد که شبه‌نظامیان سابق حرکت اسلامی ازبکستان و طالبان هستند».

در ادامه این گزارش به نقل از «گونتر کنابه» کارشناس آلمانی مسائل افغانستان آمده است: فعالیت طالبان در تبلیغ شریعت خود فراتر از مرزهای افغانستان نمی‌رود، اما داعش در گسترش خلافت خود حدومرز نمی‌شناسد. بخش اعظم طالبان را پشتون‌ها تشکیل می‌دهند، اما داعش اغلب از اهل تسنن و وهابیون ملل مختلف تشکیل‌شده است.

اینوزپرس در ادامه بقل از «لف کورولکوف» کارشناس روسی نوشته است: طالبان قصد ندارند از مرزهای منطقه پنجاب فراتر روند، اما حرکت اسلامی ازبکستان آمادگی انتقال ایدئولوژی داعش به کل منطقه آسیای مرکزی را دارد. این بدین معنی است که طالبان مثل یک راکت حمل‌کننده، حرکت اسلامی ازبکستان را حفظ کردند و در زمان عملیات ناتو در افغانستان به آسیای مرکزی برگرداندند، اما حرکت اسلامی ازبکستان در حال حاضر برای ورود به کشورهای منطقه به حمل‌کننده دیگری نیاز دارد، چراکه طالبان مدام در حال مبارزه هستند».

به گفته آندری سیرینکو، مقامات افغانستانی براین باورند که در صورت درگیری طالبان و داعش دو طرف یکدیگر را تضعیف خواهند کرد.

سیرینکو در ادامه می‌گوید: همسایه‌های افغانستان نباید فریب این حربه را بخورند، زیرا گزارش‌های درگیری طالبان و داعش زمانی منتشر شدند که جنبش طالبان بر اساس شرایط معینی آمادگی خود را برای صلح با دولت افغانستان اعلام کرد، ازاین‌رو عناصری که مخالف مذاکرات طالبان و دولت افغانستان بودند علاقه‌مند به حمله داعش به طالبان هستند. زیرا در صورت توافق کابل با طالبان، فقط سران رده‌بالای طالبان به دولت دسترسی پیدا می‌کنند، اما رده‌های پایین‌تر خود را فریب‌خورده می‌دانند و به نیروی دیگری برای پیروزی خلافت می‌پیوندند. از این رو طرفداران و متحدان آنها از ‌جمله حرکت اسلامی ازبکستان به داعش می‌پیوندند که بیشترین خطرات را برای آسیای مرکزی به همراه دارد.

***داعش به‌دنبال خرید سلاح هسته‌ای

دراین حال گروه تروریستی داعش در آخرین شماره نشریه خود اعلام کرده است که منابع مالی این گروه داعش را ظرف یک سال آینده در جایگاهی قرار خواهد داد که می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

اگرچه این سناریو بسیار دور از عمل به نظر می‌رسد اما این که شبه نظامیان داعش امکان دستیابی تسلیحات هسته‌ای پاکستان را دارند باید جدی گرفت.

با فرض آن که قصد داعش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تا یک سال آینده جدی باشد با توجه به منابع مالی عظیم آن، این گروه تروریستی می‌تواند از دیگر تروریست‌های داعش و القاعده در پاکستان بخواهد تا از طریق فروشندگان سلاح و ارتباط با مقامات فاسد پاکستان تسلیحات هسته‌ای را خریداری کرده و به عراق ارسال کنند.

البته این نخستین‌بار نیست که داعش تهدید به خرید و یا دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌کند.

سال گذشته نیز این گروه تروریستی مدعی شده بود که در جریان اشغال دانشگاه موصل توانسته است مقادیری از اورانیوم خام به دست آورد و سعی خواهد کرد تا آن را غنی‌سازی کند.

این در حالی است که این ادعاهای داعش همواره از سوی کارشناسان رد شده است که سلاح‌هایی که داعش در اختیار دارند بتواند تهدیدی علیه کشورهای اروپایی باشد یا این گروه بتواند تسلیحات حساسی را مثل سلاح هسته‌ای به داخل عراق انتقال دهند.

درعین حال ایندیپندنت گزارش داده است که گروه تروریستی داعش تا ۱۲ ماه آینده از پاکستان سلاح هسته‌ای خریداری خواهد کرد.

نشریه ایندیپندنت گزارش داد که گروه تروریستی داعش مدعی شده است که به خرید سلاح هسته‌ای از پاکستان و قاچاق آن به آمریکا نزدیک شده است.

مجله «دابیق» که نشریه رسمی گروه تروریستی داعش است با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «طوفان کامل» که توسط «جان کنتلی» عکاس خبری انگلیسی که بیش از 2 سال زندانی است منتشر شده است که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف داشت.

در این مقاله آمده است که گروه تروریستی داعش میلیاردها دلار در بانک سرمایه دارد که سعی دارد از طریق مافیای سلاح که با مقامات فاسد در پاکستان در ارتباط هستند، بمب هسته‌ای خریداری کند.

به گفته این مقاله، گروه تروریستی داعش این اقدامش را «عملیات فرضی» نامیده است.

مجله انگلیسی «ایندیپندنت» نیز مدعی شد: گروه‌های افراطی مانند «بوکوحرام» که به تازگی با گروه تروریستی داعش بیعت کرده‌اند در سراسر خاورمیانه، آفریقا و آسیا با یکدیگر متحد شدند و سعی در تشکیل یک «حرکت جهانی» دارند.

مجله دابیق نوشته است که این بیعت‌ها زمانی اتفاق افتاده است که گروه تروریستی داعش از آمریکا و ایران سلاح‌هایی مانند تانک، خمپاره انداز، سیستم‌های موشکی و سیستم‌های ضد هوایی بدست آورد.

مقاله افزود: اگرچه خرید سلاح‌ هسته‌ای توسط گروه تروریستی داعش دور از دسترس به نظر می‌رسد اما زنگ خطری برای جامعه بین‌الملل است.

دابیق در این مقاله این پرسش را مطرح می‌کند که حال اگر گروه تروریستی داعش نتواند سلاح اتمی خریداری کند اما هزاران تن مواد انفجاری «نیترات آمونیوم» بدست آورد اوضاع چگونه خواهد شد؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    حال که خطر داعش را فهمیدیم که برای ایران و مجور مقاومت تاسیس شده و در حال گسترش است ایران بایستی مرکز انتشار آن یعنی عربستان را هدف قرار دهد و با جریان سازی سعی در براندازی ال سوقود بکند چه آنکه بسترلازم برای اینکار توسط رقبای سلطنتی شاه جدید عربستان مهیا است .