قدس انلاین – سعید کوشافر: شاید باورش سخت بود بانک مرکزی که گاهی درمقابل افزایش دومیلیونی وام مسکن مقاومت میکرد ؛ این روزها براحتی مجوز وامهای 80 و 60میلیونی برای خرید مسکن را صادر کند؛ این درحالی است که رییس کل بانک مرکزی خود قفل این معما راگشوده و اعلام کرده که برای تحریک طرف تقاضا و شکستن رکود حاکم بر بازار به بانکها برای پرداخت وامهای مسکن و خرید خودرو و لوازم خانگی مجوز داده شده است .

وام 80میلیونی مسکن نصیب کدام اقشار میشود؟/کارگری که 700هزارتومان حقوق میگیرد دربرابرقسط یک میلیونی وام مسکن!/نظر منفی کارشناسان درباره تاثیر وام 80میلیونی بر رونق خرید وفروش

درعین حال وی نگفته که چه کسانی از این وامها استفاده خواهند کرد و سود ان چقدر است و درنهایت ایا اهداف مد نظر بانک مرکزی را تامین خواهد کرد یا خود به یکی از عوامل دلالی و واسطه گری دراین بازارها تبدیل خواهد شد.این درحالی است که ناگفته پیداست که تنها برخی اقشار مرفه قادر به دریافت وام 80میلیونی مسکن و بازپرداخت اقساط بیش از یک میلیون تومانی ان خواهند بود.

***همخوانی وام مسکن با جیب اقشار مرفه

عضو کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر ضرورت شفاف سازی ساختار اعطای تسهیلات مسکن، گفت: دولت در حیطه ساماندهی به بازار مسکن و همچنین خانه دار کردن مردم با اعطای تسهیلات دچار اشتباه در شناسایی اقشار هدف شده است.

عبدالکریم حسین زاده در گفت وگو با خانه ملت، با تاکید بر ضرورت شفاف سازی ساختار اعطای تسهیلات مسکن، گفت: درحال حاضر با نامشخص بودن برنامه ثقصهای دولت در حیطه مسکن نابه سامانی بسیاری را در این حوزه شاهد هستیم.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن در کشور بیشتر اقشار متوسط و ضعیف هستند، افزود: دولت باید با سهل گیری در پرداخت تسهیلات مسکن به افراد زمینه ساماندهی به بازار آشفته مسکن را نیز فراهم کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر الگوگیری از تجارب موفق کشورهای مختلف در حیطه ساماندهی به بازار مسکن، تصریح کرد: دولت باید با بهره گیری از نقاط قوت و همچنین تجربیات مثبت کشورهای مختلف در این حوزه به خانه دار شدن مردم و کاهش رکود در این حوزه کمک کند.

وی با اشاره به رکود موجود در بازار مسکن و همچنین اوج گیری قیمت ها در این حوزه در نتیجه ضعف نظارت ها،گفت: درحال حاضر بازار مسکن  درکشور ما بیش از هر چیزی در سایه ضعف نظارت ها دچار چالش های بسیار می شود.

حسین زاده با یادآوری تشکیل جلسات مستمر در کمیسیون عمران مجلس با حضور وزیر راه و شهرسازی برای ساماندهی به بازار مسکن، افزود: ارایه برنامه ای مشخص برای آینده بازار مسکن وعده وزیر راه و شهرسازی برای بهبود شرایط این حوزه بوده است.

وی ادامه داد: بهترین راهکار در حوزه ساماندهی بازار مسکن توانمندسازی مردم با اعطای تسهیلات کارآمد به آنان برای خرید خانه است.

حسین زاده با اشاره به اظهارات اخیر دولت در زمینه اعطای وام مسکن 80 میلیون تومانی با سپرده گذاری 40 میلیونی نزد بانک ها، تصریح کرد: اعطای این نوع تسهیلات هیچ دردی از اقشار ضعیف جامعه که توان مالی کمی دارند؛،درمان نمی کند.

***نسخه فعلی به درد اقشار ضعیف نمی خورد

دراین حال یک عضو کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر اینکه در نظر گرفتن تسهیلات مسکن برای خانه دار کردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه است، گفت: وام 80 میلیونی مسکن با پیش شرط سپرده 40 میلیونی برای اقشار متقاضی کارایی ندارد.

مهرداد بائوج لاهوتی با تاکید براینکه تسهیلات مسکن برای خانه دارکردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه باید باشد، گفت: پرداخت وام مسکن به متقاضیان با پیش شرط سپرده 40 میلیون تومانی از نواقصی است که امتیاز خانه دارشدن افراد را سلب می کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت باید نسبت به ارایه برنامه جامع و عملیاتی برای خانه دار شدن افراد اقدام کند، افزود: درحال حاضر نامشخص بودن برنامه‌های دولت در حیطه مسکن یکی از معضلاتی است که به رکود در این آشفته بازار دامن زده است.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با تاکید براینکه نسخه فعلی پرداخت وام مسکن با سپرده گذاری نزد بانک ها به درد اقشار پایین جامعه نمی خورد، تصریح کرد: دولت باید بداند که متقاضیان دریافت وام مسکن در کشور اقشار متوسط و ضعیفی هستند که توانایی بازپرداخت تسهیلات با سود بالا را ندارند.

بائوج لاهوتی ادامه داد: دولت باید برای خانه دارکردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه طرحی منسجم و با در نظر گرفتن توان مالی آنان تدوین و اجرا کند.

وی با بیان اینکه اظهارنظر درخصوص پرداخت تسهیلات 80 میلیونی وام مسکن بازارخرید و فروش و اجاره بها را برای افزایش نرخ ها داغ کرده است، گفت: دولت باید با شناسایی متقاضان مسکن در کشور مطابق نیازهای آنان اقدام به پرداخت تسهیلات کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به تقاضاهای انباشته شده مسکن درسال های گذشته، افزود: در حال حاضر تقاضاهای بسیاری برای مسکن در کشور داریم که با مشخص نبودن سیاست‌های دولت در خانه دار کردن افراد به معضل اساسی جامعه منجر شده است.

دیگرعضو کمیسیون عمران مجلس نیز دراین خصوص، با انتقاد از بی توجهی دولت به تقاضاهای انباشته شده مسکن در کشور، گفت: پرداخت وام 80 میلیونی مسکن با بازپرداخت بیش از یک میلیون تومانی در هر ماه و سپرده گذاری 40 میلیونی نقطه شکست این طرح با درآمدهای پایین اقشار متوسط و ضعیف جامعه است.

حمیدرضا پشنگ درگفت وگو با خانه ملت،با انتقاد از نامشخص‌بودن سیاست های دولت در زمینه خانه دارکردن مردم،گفت: پرداخت وام 80 میلیون تومانی مسکن به متقاضیان درحالی می تواند به رفع مشکل اقشارمتوسط و ضعیف جامعه کمک کند که لازمه پرداخت،سپرده گذاری 40 میلیون تومانی نزد بانک از سوی مردم نباشد.

نماینده مردم خاش و میرجاوه درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه دولت باید تسهیلات کافی برای خانه دار شدن مردم درنظر بگیرد،افزود: درحال حاضر شرایط در نظر گرفته شده برای ارایه وام مسکن از جمله سپرده 40 میلیون تومانی نزد بانک ها و همچنین بازپرداخت بیش از یک میلیون تومانی با توان مالی اقشار آسیب پذیر جامعه همخوانی ندارد.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با تاکید بر اینکه دولت باید نسبت به ارایه برنامه جامعی در راستای خانه دار کردن مردم اقدام کند،گفت: پرداخت وام 80 میلیون تومانی با شرایط مذکور نه تنها کمکی به مردم نمی کند،بلکه به رشد کاذب تقاضا و در نتیجه افزایش نرخ اجاره بها و خرید خانه می انجامد.

وی با اشاره به ضرورت ساماندهی بازار مسکن برای پاسخگویی به تقاضاهای انباشته شده مسکن، گفت: دولت باید نسبت به تامین مسکن قشر جوان با ارایه تسهیلات کم بهره اقدام کند.

پشنگ با بیان اینکه دولت تاکنون برنامه مشخصی در راستای مسکن نداشته است، تصریح کرد: لازمه تدوین برنامه جامع برای مسکن شناسایی دقیق میزان تقاضا در این زمینه است که متاسفانه هنوز سیستم اطلاعاتی کافی در این خصوص در کشور نداریم.

وی با اشاره به حداقل حقوق مصوب سال جاری، گفت: زمانی که حداقل حقوق کارگران 709 هزار تومان در نظرگرفته می شود،نمی توان به موفق بودن آینده پرداخت وام مسکن با شرایط مذکور و بازپرداخت بیش از یک میلیون تومان امیدوار بود.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کمیسیون عمران مجلس تاکنون بارها با تشکیل جلسات مستمر با مسئولان وزارت راه و شهرسازی  خواهان ارایه برنامه جامع دولت در راستای مسکن بوده اما متاسفانه هنوز هیچ برنامه مشخصی دریافت نشده است.

*** اقساط غیرقابل پرداخت

دراین راستا همچنین یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس پرداخت اقساط یک میلیون تومانی برای وام مسکن را با حداقل حقوق کار۷۰۰ هزار تومانی و در شرایط ابتدای زندگی غیر قابل تحقق خواند و گفت:این طرح کمک به اقشار کم در آمد نیست.

حسین طلا با اشاره به اعلام جزئیات و شرایط وامهای ۸۰ میلیون تومانی مسکن گفت: اخیراً دولت اعلام کرده است که به زوج های خانه اولی به میزان ۸۰ میلیون تومان وام خرید مسکتن البته با سپرده گذاری پرداخت می کند بدین شکل که متقاضی وام باید مبلغ ۴۰ میلیون تومان را به مدت یکسال نزد بانک مسکن سپرده گذاری کند و پس از طی این مدت می تواند ۸۰ میلیون تومان وام خرید مسکن دریافت کند که با این طرح سوالات زیادی در ذهن متبادر می گردد که اینکه کدام زوج خانه اولی در ابتدای زندگی خود می توانند ماهانه ۱۱۵۰۰۰۰ تومان اقساط این وام را به مدت ۱۲ سال پرداخت کند مگر این خانواده های نوپا خورد و خوراک و پوشاک احتیاج ندارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره تناسب حداقل حقوق وزارت کار و اقساط وام مذکور گفت: کارگری که معادل حداقل حقوق وزارت کار که معادل ۷۱۲۰۰۰ تومان را به عنوان حقوق ماهانه خود دریافت می کند آیا از عهده پرداخت این وام برخواهد آمد

وی با طرح این سئوال که آیا تدبیر دولت جوانان را امیدوار به خانه دار شدن می کند تاکید کرد: با چنین شرایطی خیلی از زوجهای جوان توان پرداخت اقساط را نخواهند داشت، نمی توان انتظار داشت با اتخاذ این تصمیمات نه چندان عملی زوج های جوان به سمت فرزندآوری و یا از تک فرزندی به سمت دو فرزندی و یا بیشتر گرایش داشته باشند.

طلا پیشنهاد کرد: بهترین سند برای ارزیابی اقبال مردم به این راهکار این است که دولت ۶ ماه پس از ابلاغ آیین نامه این وام تعداد افرادی که برای اخذ آن ثبت نام کرده اند را اعلام نماید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: دولت به عدم اقبال مردم به این وام ها واقف بوده است که اعلام نموده سالانه فقط ۸۴۰۰۰ نفر می توانند از این تسهیلات استفاده کنند یعنی ۰/۱۱ درصد کل جمعیت، حال باید این پرسش را از وزیر راه و شهرسازی پرسید که آیا این وام ۸۰ میلیون تومانی پاسخگوی اقدامات انجام نشده در خصوص عدم تحقق وعده مسکن اجتماعی می باشد یا خیر؟

***وام ۸۰ میلیونی و توان خرید مردم

اما درمقابل این اظهارات مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاثیر وام ۸۰ میلیونی مسکن روی قدرت خرید مردم، گفت: افزایش وام مسکن می‌تواند مفید باشد؛ مشروط بر این‌که تمام فکرهای دیگر هم همزمان با آن صورت گیرد و به سه طرف سازنده، بانک و خریدار توجه شود.

غلامرضا سلامی در پاسخ به این پرسش که افزایش وام مسکن به ۸۰ میلیون تومان آیا توان خرید مسکن مردم را بالا می‌برد و یا این‌که یک اتفاقی در جهت رونق بازار مسکن و به دنبال آن، افزایش قیمت مسکن خواهیم بود؟ اظهار داشت: در دنیا کشورهایی که در زمینه خانه‌دار شدن مردم تلاش کردند، معمولا از پس‌اندازهای عادی‌شان استفاده کردند.

وی افزود: یعنی امکان پرداخت وام به‌وجود آمده تا آنها بتوانند از درآمدهای عادی خود خانه‌دار شوند. یعنی پول را می‌گیرند، خانه می‌خرند و به دنبال آن، اقساط وام را می‌دهند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این شیوه، مزایای خود را نشان داده است، متذکر شد: وام اصولا یک توان اضافی به خریداران می‌دهد تا بتوانند صاحب خانه شوند؛ منتها به چند نکته باید توجه کنیم که اگر به این نکات توجه نشود، نقض غرض خواهد شد.

سلامی تصریح کرد: اگر قرار باشد که یک نفر پول خود را بگذارد و یک سال و یا دو سال دیگر وام را بگیرد، در صورتی که تمهیداتی در جهت طرف عرضه نکنیم، به طور مسلم بازار با یک تقاضایی مواجه می‌شود که در مقابلش عرضه نیست.

وی عنوان کرد: در حال حاضر خانه زیاد است، اما خانه‌های ۱۰۰ متری و ۲۰۰ متری شمال شهر که به درد نمی‌خورد و این وام ۸۰ میلیون تومان برای خانه‌های نقلی و کوچک است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که جهت‌دهی این وام خیلی مهم است، گفت: در بازار مسکن، سه بازیگر اصلی سازنده یا انبوه‌ساز، بانک و خریدار را به یکدیگر متصل می‌کنند و اگر به هیچ یک از این طرف توجه نشود، نتیجه‌ای معکوس از برنامه پرداخت وام مسکن می‌بینیم. یعنی اگر فقط وام دهند، قیمت‌ها بالا می‌رود.

سلامی افزود: این‌که وام مسکن را از ۲۰ میلیون تومان بعد از سال‌ها به ۸۰ میلیون تومان در تهران افزایش دادند، می تواند مفید باشد؛ مشروط بر این‌که تمام فکرهای دیگر هم همزمان با آن صورت گیرد.

وی عنوان کرد: ما الان قانون پیش‌فروش ساختمان را داریم که باید این قانون را همزمان پیاده کنیم. بسیاری از کسانی که سازنده هستند، ممکن است از عمل بالقوه این وام بتوانند استفاده کنند و یک مقداری از منابع خود را از طریق پیش‌فروش خانه به دست آورند و یک مقداری را هم از طریق وام و بعد وام را به خریدار منتقل کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این راهکارهایی است که خیلی از کشورها دنبال کردند، تصریح کرد: حسن این کار این است که شما وقتی امروز برای خرید خانه اقدام می‌کنید، به قیمت امروز می‌خرید و یک‌سال دیگر وام‌تان را می‌گیرید، ولی الان دارید خانه می‌خرید.

سلامی متذکر شد: وام هم به سازنده داده می‌شود و بعد از یک سال سازنده به خریدار منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: در این‌جا خریدار هم از مزایای وام و هم از مزایای قیمت استفاده کردند و توانستند خانه خود را با قیمت امروز بخرد و از خطر افزایش قیمت‌ها دور بمانند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر یک چنین تمهیداتی به وجود آید، اقدام درستی خواهد بود که صورت گرفته است؛ البته وزارت راه و شهرسازی خیلی دنبال این موضوع است.

همچنین دراین راستا مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: افزایش مبلغ وام خرید مسکن به تامین مسکن گروه‌های متوسط در شهرهای میانی کمک می‌کند و می‌تواند تحرک را به بازار مسکن بازگرداند.

علی چگینی گفت : بر اساس چارچوب اولیه این طرح حداقل یکسال و حداکثر سه سال مدت انتظار دریافت این وام است.

چگینی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور در رکود به سر می‌برد و بخش مسکن نیز تحت تاثیر این رکود است، گفت: برای افزایش مبلغ وام افراد در گام اول باید سپرده‌گذاری کنند.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تا حدی نقدینگی جذب می‌شود و بعد از آن سرمایه وارد گردش می‌شود، تصریح کرد: این مبلغ چون سرمایه پرقدرتی نیست آثار منفی در بازار نخواهد داشت و فقط می‌تواند به گرم‌شدن بازار مسکن کمک کند.

چگینی تاکید کرد: اجرای این طرح می‌تواند برآیند مثبتی را در فرآیند اقتصادی کشور به وجود بیاورد و بازار مسکن را نیز دچار شوک قیمتی نخواهد کرد.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که در حال حاضر میزان تولید در بازار مسکن کاهش یافته است و این بازار در رکود به سر می‌برد، تصریح کرد: افزایش مبلغ وام می‌تواند بهبود را به این بازار برگرداند.

چگینی اظهار داشت : وام خرید مسکن به گروه‌های میان‌درآمد کمک می‌کند تا مسکن خود را تامین کنند.

***وام 80 ميليونی به نفع قشر كم درامد

درهمین راستا اما نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: وام 80 میلیون تومانی در بازار مسکن به نفع قشر کم

درآمد است و می تواند به تحرک بازار کمک کند.

فرجی گفت : اگر دولت این وام را برای جوانان و کم درآمدها ساماندهی کند ، محرک بازار نیز خواهد بود.

وی گفت: دولت در تصمیمی که اجازه به خرید و فروش مسکن مهر گرفت می تواند از این ظرفیت80 میلیون تومانی در تهران هم استفاده کند تا واحدهای کوچک را خریداری کنند.

فرجی خواستار افزایش سقف وام شد و گفت: موقعی که بازار مسکن راکد است تأثیر منفی بر همه شغل ها می گذارد و اگر دولت با قدرت حرکت کند ، می تواند مسکن را از رکود خارج کند.

وی با طرح این سوال که چرا پول های ایران در آنتالیا و آنالیا سرمایه گذاری می شود ؟ گفت: در آنجا معادل 70 درصد قیمت مسکن را وام می دهند و اگر دولت ما هم این میزان وام پرداخت کند هیچ پولی از ایران خارج نمی شود.

مرادزاده از کارشناسان مسکن هم گفت: بعید می دانم وام 80 میلیونی در رونق بازار مسکن اثر داشته باشد چون نحوه واگذاری تسهیلات به گونه ای است که متقاضی باید یک سال سپرده گذاری کند و قشر ضعیف جامعه چنین اندوخته ای ندارد.

وی گفت: با این شیوه رونقی هم در بازار ایجاد نمی شود و 60 تا 70 درصد ارزش ملک باید تسهیلات باشد.

آذری از دیگر کارشناسان مسکن هم می گوید: پرداخت این وام در کوتاه مدت ممکن است تأثیر چندانی نداشته باشد و با توجه به مدت یک ساله انتظار که خیلی زیاد است، رونقی ایجاد نمی شود.

آذری افزود : اثر وام 80 میلیون تومانی در درازمدت خواهد بود و اینکه انتظار داشته باشیم در پنج تا 6 ماه و حتی یک سال رونق در بازار مسکن ایجاد شود ، مأیوس کننده است.

یک کارشناس مسکن در خیابان گرگان هم می گوید: اگر این وام پرداخت شود در رونق بازارمسکن بی تأثیر نخواهد بود و متقاضیان می توانند واحدهای کوچک را خرید و فروش کنند.

کارشناس دیگری در محدوده میدان هفت تیر می گوید: اگر درصد سود وام 80 میلیون تومانی کم و سال های پرداخت آن بیشتر شود در رونق بازار مسکن تأثیرگذار خواهد شد.

وی گفت: اگر وام هایی که دارند پرداخت می کنند با شرایط بهتر باشد بگونه ای که در بازپرداخت به مردم فشار وارد نشود ، قشر متوسط جامعه می توانند خرید کنند اما با توجه به شرایط وام 80 میلیونی ، رونقی در بازار ملک بوجود نمی آید.

کارشناس دیگری در همین خیابان گفت: این وام ممکن است در خرید و فروش واحدهای کوچک اثرگذار باشد اما در خرید و فروش واحدهای بزرگ بی اثر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ديني IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    2 0
    تمام اهداف دولت روحاني تقويت نظام سرمايه داري بودهاصلا بفكرمردم عادي نمي باشند
  • توسی IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    1 0
    جالب بود معلم بی مسکن
  • قلی IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    2 0
    نصیب ادمهای لب فقر که کم نیستند
  • ساده دل IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    2 0
    من وقتی اقساط این وام رو دیدم حساب کردم اگر فقط نون خالی و بنزین موتورسیکلت ام رو در ماه هزینه کنم 200 هزار تومان کم میاورم!! ممنوون از این همه تدبیر
  • lsgl IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    1 0
    قانون ها هم به نفع پولدارها تصویب میشه من باز نشسته چطور میتونم با حقوق نا چیز چنین اقساط بالائی را پرداخت کنم خوب معلومه سرمای دار میخره و حالش هم می بره و ما فقط نظاره گریم نظاره گر
  • احسان IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    دولت بایدجباب های اقتصادی ایجاد شده در ده سال گذشته را بشکند. از جمله این حباب ها, حباب شش برابری در قیمت مسکن, حباب دو و نیم برابری در قیمت اقلام مصرفی مردم وجباب در افزایش نقدینگی است. بنابراین یا قیمت مسکن باید سقوط کند یا برای شش سال آینده ثابت بماند تا قدرت خرید دهک های بی خانمان میانی و پائین جامعه با آن متناسب شود و بازار مسکن رونق یابد.
  • جهرمی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    1 0
    این وام برای نجات بانک ها از ورطه ورشکستگی تصویب شده وتنها آقازاده ها می توانند از پس اقساط نجومی آن برایند که آنها هم نیازی به این وامهایی با درصد بالا احتیاجی ندارند
  • حسین IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    0 0
    با سلام . بهترین نظر نماینده محترم دادند . فقط 6 ماه بعد آمار بگیرند از افزایش قیمت نان و بنزین و اجرای وام مسکن و... ببینند اصلا اثری مثبتی برای معیشت مردم داشته است اگر مثبت بود ادامه دهند ولی اگر کاربرد آن بضرر ملت بود جلوی آن را گرفته و به حالت اول برگردانند . از امروز 6 ماه شروع شد قرار نتیجه گیری 94/9/13 .
  • کارگر IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    به نظر من هیچگونه نقد سازنده ای به این دولت نمیشه کرد فقط باید به این دولت آگاه و با تدبیر آفرین گفت که اینچنین کمر مردم کم درآمد و کارگر را نشانه رفته است . بهتر است بگوییم خدا لعنتشان، نه، هدایتشان، نه، بی خیال هرکاری که لیاقتشونه، بکنه. یعنی 20 هزارتومن حق مسکن کارگر چقدره که این وزیر با لیاقت تصویبش نمی کنه؟ اینقدر به پیسی افتادین.