قدس آنلاین -ایلام - وحید صدر – غلامرضا محمدمرادی: عصر روز چهار شنبه گذشته آتش سوزی گسترده در چند نقطه مختلف استان ایلام، جنگل های عروس زاگرس را با بحرانی جدید روبرو کرد.

امکانات ایلام؛ بازنده بزرگ در مقابل «آتش»!/احداث یک پایگاه هوایی اطفاء حریق برای زاگرس ضروری است

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، آتش سوزی قریب به 48 ساعت ادامه داشت و علی رغم تلاش چشمگیر مردم و مسئولان، سطح وسیعی از جنگل های ایلام به تلی از خاکستر تبدیل شد و درختان بسیاری در آتش سوختند.

مردم ایلام که تنها تفرجگاه خود «جنگل» را در حال نابودی می دیدند دست به کار شدند و با امکانات اولیه و وسایل نقلیه شخصی خود، به یاری جنگل شتافتند و سرانجام عصر روز جمعه موفق به مهار آتش سوزی گردیدند.

کوه های «شلم»، «بانگنجاب»، «کوه های اطراف شهر ایوان»، «مله پنجاب» و «سیاه کوه» در روزهای گذشته دچار حریق شده و زیان های جبران ناپذیری بر عرصه های طبیعی استان وارد گردید.

آنچه که در این خصوص حائز اهمیت است، مشارکت چشمگیر مردم با وجود حداقل امکانات در مهار آتش سوزی بود و متأسفانه استان ایلام که همواره با کمبود امکانات مواجه است این بار هم «حریق» کمبود امکانات را بسیار جلوه داد و در این مواقع که وجود بالگرد یا هواپیمایی از سازمان آتش نشانی برای مهار آتش، بدلیل صعب العبور بودن مناطق دچار حریق شده، ضروری جلوه می کرد، فقر امکانات سبب از بین رفتن میراث کهن زمین در این مناطق گردید و درختانی کهن در آتش «فقر امکانات» سوختند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در ایلام  با بیان اینکه هنوز میزان خسارات وارده در قریب به 40 هکتار از عرصه های آسیب دیده، مشخص نشده است، می گوید: بیشترین میزان حریق در مناطق جنگلی در منطقه «شلم» به وقوع پیوست که با همکاری مردم خوشبختانه عصر روز جمعه این آتش سوزی به طور کامل مهار گردید.

خیراله آذرکردار با اشاره به اینکه آتش سوزی از عصر چهارشنبه آغاز و عصر جمعه مهار گردید، اظهار می دارد: این آتش سوزی چند بار به فواصل زمانی مختلف مهار و متأسفانه بعد از چند ساعت مجدداً شعله ور می گردید.

وی با اشاره به اینکه در این آتش سوزی بیشتر گیاهان مرتعی و درختان خشکیده از سال های گذشته دچار حریق شدند، می افزاید: خوشبختانه درختانی که دچار خشکیدگی نشده، کمتر گرفتار آتش شده و عمده مشکل وجود درختان خشکیده در مناطق جنگلی بوده که باعث گسترش آتش در این مناطق گردیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام عامل انسانی را علت اصلی این حادثه می داند و خاطرنشان می سازد: از همه مردم عزیز خواهشمندیم که در هنگام مراجعت به مناطق جنگلی و در هنگام روشن کردن آتش جانب احتیاط را رعایت کرده و در هنگام بازگشت از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل نموده تا شاهد وقوع این حوادث تلخ و جبران ناپذیر نباشیم.

خیراله آذرکردار به کمبود امکانات اطفاء حریق در استان اشاره می کند و بیان می دارد: بسیاری از افرادی که برای کمک به اطفاء حریق آمده بودند با کمبود امکانات مواجه شده و با تجهیزات بسیار اولیه اقدام به اطفاء حریق می کردند.

وی با اشاره به اینکه یک فلش پک که گنجایش 20 لیتر آب و دیگر امکانات لازم برای اطفاء حریق را دارد، از وسایل بسیار مناسب برای مواقع بحران است که متأسفانه استان با کمبود این وسایل مواجه است، تصریح می کند: در چند سال اخیر، تأمین اعتبار جهت خرید بالگرد یا هواپیمای آتش نشان از دغدغه های مسئولین استانی بوده است که امیدواریم با تلاش مسئولین کشوری و استانی این امر مهم محقق شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام احداث یک پایگاه هوایی اطفاء حریق در یکی از استان های زاگرس نشین (ایلام، کرمانشاه، لرستان و کردستان) را بسیار ضروری می داند و تأکید می کند: این مهم می تواند با تلاش نمایندگان استان های زاگرس نشین در مجلس شورای اسلامی محقق شود و مطمئناً احداث یک پایگاه هوایی مجهز به بالگرد یا هواپیمای آتش نشان در مواقع بحران می تواند راهکار مناسبی برای حل اینگونه مشکلات باشد.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام نیز در گفتگو با قدس آنلاین  با بیان اینکه متأسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون 14 مورد آتش سوزی در عرصه های حفاظت شده محیط زیست استان به وقوع پیوسته و خسارات جبران ناپذیری بر پیکره حیات وحش استان وارد ساخته است، می گوید: با همکاری و همراهی مردم و دستگاه های امدادرسان این تعداد حریق در مراتع و جنگل های استان به خوبی مهار و از گسترش آن به دیگر عرصه ها جلوگیری شده است.

مازیار سلیمان نژاد با اشاره به اینکه وجود پایگاه هوایی اطفاء حریق، یکی از ضروریات برای جنگل ها و مراتع استان ایلام است، می افزاید: اگر امکانات اطفاء حریق در استان مهیا بود، بدون شک در همان ساعات اولیه آتش مهار و خسارات ناشی از آن به حداقل می رسید.

وی با بیان اینکه هنوز میزان دقیقی از تلفات جانداران این زیست بوم ها ارزیابی نشده است، اظهار می دارد: بر اساس اطلاعات و آمار اولیه بیش از 33 هکتار از اراضی استان بر اثر این آتش سوزی ها دچار آسیب جدی شده است.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام جنگل ها و مراتع را متعلق به همه آحاد جامعه می داند و بیان می دارد: از همه مردم و همشهریان عزیز می خواهیم که در هنگام مراجعه به طبیعت و روشن کردن آتش، احتیاط کرده و مراقب باشند تا آتش به مراتع سرایت نکرده و چنین آتش سوزی های گسترده ای در عرصه های جنگلی اتفاق نیافتد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.