نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در اندازه اختیارات فعلی استاندار و مدیران استان و در اندازه ظرفیت علمی و فهم فعالان اقتصادی از فضای امروز بازار به یک نقشه راه رسید و در آن مسیر قدم برداشت.

نقشه راه اقتصادی در استان‌های کشور تدوین شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد صبح امروز در همایش جذب سرمایه‌گذاری، اظهار داشت: باید در بخش اقتصادی به یک نقشه راهی رسید تا فعالان به این اطمینان برسند که قدم‌ها در بخش اقتصاد به درستی برداشته می‌شود.

وی گفت: نخستین درخواست بنده این است که در اندازه اختیارات فعلی استاندار و مدیران استان و در اندازه ظرفیت علمی و فهم فعالان اقتصادی از فضای امروز بازار به یک نقشه راه رسید و در آن مسیر قدم برداشت، سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که مدیران استانی در راه درست قدم بر می‌دارند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید با تنگناهای پیش روی مدیران آگاه باشند گفت: فعالان بخش خصوصی باید از توان و ظرفیت مدیران با خبر باشند تا با همکاری یکدیگر نقشه راهی بسیار موثر تدوین کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به محدویت اختیارات مدیران استان افزود: بسیاری از مشکلات سرمایه گذاران داخلی در خراسان رضوی به واسطه همین اختیارات محدود مدیران به وجود می‌آید.

ابوترابی فرد تاکید داشت: اگر در راستای افزایش اختیارات مدیران تلاش شود قطعا در آینده مدیران کارآزموده و با تجربه‌ای بر سر کار خواهند آمد که می‌توانند موقعیت‌های بسیار خوبی را برای کشور به وجود بیاورند.

وی نقش استانداران را در زمینه پیشرفت اقتصادی کشور پررنگ خواند و افزود: استانداران می‌توانند با رصد دقیق استان خود اعلام کنند که می‌توانند از چه زمینه‌هایی برای تامین هزینه‌های جاری استان درآمد کسب کنند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سال‌های گذشته انقلابی بی تجربه در کشور تحقق یافت که نمی دانست باید چگونه در برابر حربه‌های دشمن ایستادگی کند زیرا در آن زمان کشور از پشتوانه‌های علمی و عملی قابل قبولی برخوردار نبود.

ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: در زمان دولت موقت دو دستور از آن طرف آب به رئیس جمهور رسید که ضربه های بسیاری را به کشور وارد ساخت که یکی از آنها کاهش مدت سربازی به یک سال برای کاهش قدرت نظامی و دومی افزایش حقوق کارگران به منظور افزایش هزینه‌های تولید بود.

وی بیان داشت: قطعا اگر ما آن روزها تجربه امروز را داشتیم این اشتباهات فاحش را قبول نمی‌کردیم و اجازه نمی‌دادیم تا حتی یک بنگاه اقتصادی مصادره شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نگاه اقتصادی موجود در کشور گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون تنها نگاه در کشور نگاه هزینه بوده و کمتر کسی بوده است که با تفکر خلق ثروت به میدان عمل بیاید و باید گفت که تاکنون همه مدیران تنها شعارهای هزینه‌ای داده‌اند.

ابوترابی فرد تاکید داشت: نخستین گام بهبود اقتصاد تجهیز منابع و خلق ثروت و سپس در گام دوم هزینه منطقی است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرایط کنونی نیز برخی از فعالیت‌های دولت فعلی هزینه ساز و در مقابل اهداف رشد اقتصادی هستند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون هزاران میلیارد تومان بدهی برای کشور خلق شده که منابع پرداخت آن برای هیچکس مشخص نیست.

ابوترابی فرد با بیان اینکه نگاه راهبردی کشور باید نگاه خلق ثروت باشد گفت: این نگاه خلق ثروت در صورتی با موفقیت به ثمر می‌نشیند که همراه آن تولید نیز وجود داشته باشد.

وی با انتقاد از راهبرد نادرست مسئله نفت در کشور خاطرنشان کرد: تفاوت ما با برخی از کشورها این است که ما منابع عظیمی از نفت در اختیار داشته‌ایم و بسیاری از کشورها از این منابع برخوردار نبوده‌اند اما اگر امروز وضعیت ما را با همان کشورها بررسی کنیم خواهیم دید که کشور ما به واسطه راهبرد نادرست در مسئله نفت به مراتب برخی از کشورهای بدون نفت عقب تر هستیم به گونه‌ای که هم اکنون مسئله نفت برای ما تبدیل به یک مصیبت شده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید داشت: هنوز بسیاری از تصمیمات ما متاثر از رفتارهای دیروزمان است لذا برای رفع این طرز تفکر به غیر از عزم و اراده به زمان نیز احتیاج داریم.

ابوترابی فرد با اشاره به بودجه کنونی کشور خاطرنشان کرد: بودجه کشور دارای دو رکن عمومی و کلی است که از این بودجه عمومی بیش از 90 درصد برای مقوله حقوق کارمندان دولتی صرف می‌شود.

وی افزود: از بودجه کلی نیز حدود 800 هزار میلیارد تومان به عنوان بودجه شرکت‌های دولتی و حدود 200 هزار میلیارد تومان به عنوان بودجه بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تحریم‌های موجود را بزرگترین نعمت برای کشور دانست و تاکید داشت: این تحریم ها باعث می‌شود تا کشور به سوی تغییر و تحول عظیمی برود لذا اگر در این برهه زمانی تغییری در کشور حاصل نشود دیگر نباید انتظار تغییر داشت.

ابوترابی فرد تصریح کرد: امروزه غرب اراده نموده تا مشکل هسته‌ای با ایران را حل کند زیرا می داند اگر ایرانیان همواره با تحریم‌ها مواجه باشند خود راه حلی بس بسیار بزرگتر و شکوفاتر برای خودکفایی پیدا خواهند کرد.

وی بیان داشت: همگان باید بدانند که در ایران یک اقتصاد بسیار بزرگ در چهارچوب اقتصاد مقاومتی که بر شانه های مردم استوار است به وجود خواهد آمد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در راستای ایجاد اقتصاد مقاومتی در مقیاس کشوری و جهانی اقتصاد بریده از رانت نفت و دولت بریده شده از رانت نفت نیز می‌تواند کمک شایانی بکند.

ابوترابی فرد افزود: اگر بتوانیم رابطه دولت و نفت را تا حد بسیار زیادی کاهش دهیم می‌توانیم به یک ظرفیت بسیار بزرگ دست پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: باید در یک فاصله زمانی درآمدهای فروش نفت را به صندوق توسعه ملی واریز و از آن سرمایه ها برای ارائه تسهیلات به بخش خصوصی استفاده کنیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این فعالیت می‌تواند دولت را تا حد زیادی کوچک کرده و شرکت‌های دولتی را به بخش خصوصی هدایت کند.

ابوترابی فرد با بیان اینکه هم اکنون از نظر منابع ارزی مشکلی نداریم گفت: لازم است تا در عرصه اقتصادی نگاه خود را عوض کنیم.

وی با اشاره به بدهی‌های دولت به سیستم بانکی افزود: امروزه افزایش بدهی دولت به بانک‌ها و افزایش پایه پولی تنها به رشد هزینه‌ها می‌انجامد.

*زمینه برگزاری سمینارهای ملی اقتصادی در خراسان رضوی فراهم شود

محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اظهار داشت: باید تلاش شود در یک فرصت مناسب و با توجه به جایگاه استان خراسان رضوی یک سمینار با ابعاد متفاوت برگزار شود و در آن از افرادی که در عرصه اقتصادی سخنی برای گفتن دارند، استفاده شود.

وی افزود: خراسان رضوی چه بخواهیم و چه نخواهیم دارای تاثیرات ملی است زیرا در حساس ترین مرزهای سیاسی و اقتصادی قرار دارد و باید در زمینه برگزاری سمینارهای باکیفیت در آینده با همراهی استاندار خراسان رضوی اقداماتی را انجام دهیم.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تصریح کرد: توزیع صحیح منابع مالی در فعالیت‌های اقتصادی مهمترین مقوله یک فعالیت اقتصادی است.

خزاعی با بیان اینکه نیازهای استان خراسان رضوی به وضوح مشخص است گفت: استان‌هایی که نیازهای مشخصی دارند، منابع مالی مشخصی نیز در اختیار دارند اما متاسفانه هم اکنون استان‌های در کشور وجود داشته که نیازمندی‌ها و منابع آن به وضوح مشخص نیستند.

معاون وزیر اقتصاد با خطاب قرار دادن مسئولان استانی و کشوری تاکید داشت: مسئولان استانی و کشوری باید در راستای پیشبرد اقتصاد کشور نهایت تلاش خود را انجام دهند چراکه آن‌ها هدایت کنندگان اقتصاد هستند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران داخلی کشور نیازمند حفاظت هستند افزود: یکی از عوامل اصلی جذب سرمایه‌گذار خارجی ایجاد فضایی مناسب برای سرمایه‌گذار داخلی است چراکه سرمایه‌گذار خارجی ابتدا شرایط سرمایه‌گذاران داخلی را سنجیده سپس اقدام به همکاری می‌کنند.

خزاعی ادامه داد: اگر یک سرمایه گذار خارجی در کشور ما با مشکل برخورد کند، قطعاً بخشی برای شکایت و پیگیری مشکل خود دارد اما همین موضوع برای سرمایه گذاران داخلی به صورت شفاف وجود ندارد بنابراین در این زمینه ایجاد یک مکانیزم مشخص بسیار ضروری است.

معاون وزیر اقتصاد تاکید داشت: سرمایه‌گذار خارجی یک امتیاز برای کشور است اما با این حال نیز باید برای سرمایه گذار داخلی امتیازات و شرایط ویژه تری به وجود آورد.

وی با اشاره به خلاء یک مکانیزم مشخص در رابطه با حل مشکلات سرمایه گذاران داخلی خاطرنشان کرد: در بخش استانی و اداری باید مکانیزمی وجود داشته باشد تا در صورت غفلت مسئول مربوطه آن مکانیزم، کم‌کاری به وجود آمده را پوشش و مشکل سرمایه‌گذار نیز حل شود.

خزاعی تصریح کرد: اگر امروزه به نقشه نگاه کنید، خواهید دید که حوزه تاثیرگذاری ایران از مرزهای چین تا خلیج عدن ادامه دارد و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در مدت این 36 سال با انواع توطئه‌ها روبه‌رو بوده است.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: دلیل اینکه ما در این شرایط غیر نرمال ‌مدام تاکید بر اقتصاد مقاومتی را به چشم می‌بینیم، به این دلیل است که مقام معظم رهبری می‌خواهند به مردم بگویند ‌کشوری که اقتصادش متکی بر خودش باشد، قطعاً می‌تواند در تمامی زمینه‌ها موفق باشد.

وی با بیان اینکه جنگ دشمن با ما جنگ اقتصادی است، گفت: از ابتدای پیروزی انقلای اسلامی دشمن تمامی حربه‌ها از جمله جنگ تحمیلی، واقعه طبس، ترور و بمب گذاری را علیه ما انجام داده است اما هم اکنون دریافته ‌که تنها راهی که می‌تواند ما را از پای در آورد همین جنگ اقتصادی است.

خزاعی با اشاره به اینکه دشمن تحریم اقتصادی و ایجاد فشار از کانال اقتصاد را دستمایه خوبی دانسته است، افزود: دشمن با این کار به دنبال تضعیف تولید، کاهش سرمایه‌گذاری و القای ضعف به نیروی کار ما است. امروز هر قدمی که در جهت توسعه و تولید کشور برداشته شود، همانند قدم‌های رزمندگان در هشت سال جنگ تحمیلی و در راستای دفاع از میهن است.

وی افزود: قطعا سرمایه به جایی خواهد رفت که در آن‌جا امنیت داشته باشد لذا ما وظیفه داریم تا بهترین بستر را برای ایجاد امنیت به وجود بیاوریم.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در خاتمه با انتقاد از رشد واردات در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: متاسفانه رشد واردات در سال گذشته در خراسان رضوی 7 برابر شده ‌در صورتی که نرخ رشد صادرات تنها 5 درصد بوده است.

*هلدینگ‌های دولتی فضای فعالیت بخش خصوصی را سلب کرده‌اند

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: آنچه باید عنوان کرد این است که در حال حاضر جامعه در بخش اقتصادی در حال تغییر است و البته هر تغییری دارای اثرات مثبت و منفی است، در این میان کشورهایی موفق هستند که دارای ریسک پذیری بالایی باشند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: هم‌اکنون هلدینگ‌های بسیاری در کشور وجود دارند که متعلق به بخش دولتی و یا بخش‌های غیر خصوصی هستند و فضای کسب و کار را از بخش خصوصی گرفته‌اند. با توجه به شرایط کنونی اقتصاد، اقتصاد مقاومتی که بر مردمی کردن اقتصاد تاکید دارد، غیر ممکن شده است.

وی تاکید کرد: باید بررسی کرد و دید که چقدر از ریشه‌داران اقتصاد کشور هم‌اکنون باقی مانده‌اندو چه میزان از سهم اقتصاد کشور را در دست دارند، آیا بسیاری از این افراد به حاشیه رانده نشده‌اند؟

شافعی تاکید کرد: این خطر بزرگی است که برخی باور کنند ‌در صحنه فعالیت‌های اقتصادی ما نابرده رنج گنج میسر می‌شود. این بزرگترین مشکلی است که در ذهن اقتصادیون سالم ما به عنوان یک سوال مهم مطرح است که چرا برخی بدون زحمت به سرمایه‌های هنگفت می‌رسند.

وی عنوان کرد: در بخش اقتصاد کشور، نگاه بخش خصوصی در حال تغییر است و قرار است تغییر گفتمانی در راستای ایجاد رقابت به وجود بیاید. به نظر می رسد در این شرایط باید شرایط موجود که وابسته به گذشته است را ‌تغییر داد. برای این تغییرسازی نیازمند یک ائتلاف‌سازی هستیم که در این رابطه روابط دولت بخش خصوصی و دولت و بخش خصوصی و مجلس حرف اول را می‌زند.

شافعی با اشاره به اینکه باید یک شراکت مفید بین بخش خصوصی و دولت صورت بگیرد عنوان کرد: بخش خصوصی باید دارای صدایی رسا و قدرت عمل کافی برای این شراکت اقتصادی باشد.

وی تاکید کرد: برای تقویت اعتماد دو سویه بین بخش خصوصی و دولت؛ بخش خصوصی باید پویا و از شفافیت و قانون مداری و سلامت مالی برخوردار باشد.

شافعی تاکید کرد: در این رابطه بخش دولتی باید قانون مدار باشد و از تصمیمات سلیقه‌ای احراز کند، شفافیت در عملکرد و خود را شریک سالم مردم دانستن نیز از دیگر اولویت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه ما باید به سمتی برویم که دست دولت به سمت دست مردم دراز باشد، تصریح کرد: این ائتلاف سازی را به حدی باید جدی گرفت که در سال همدلی و همزبانی همه، مشکلات کشور را مشکل خود بدانند و برای رفع آن نیز نهایت تلاش خود را انجام بدهند.

شافعی گفت: امیدهای پیش روی ما سبب شده ادعا کنیم که می‌توانیم امیدوارانه تغییر پیدا کنیم. مدیران و فعالان اقتصادی باید بدانند باید این دستی که دراز شده است را بگیرند تا بتوانیم با یکدیگر تغییراتی را به وجود آورده و عملکردی پویا داشته باشیم.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: فضای کسب و کار در استان غبار آلود است و نسبت به برخی استان‌ها ضعیف‌تر هستیم در صورتی که برخی از استان‌ها که در برخی مسائل از ما جلوتر هستند نیمی از ظرفیت‌های ما را نیز ندارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.