گروه میهن- ایلام/ وحید صدر- غلامرضا محمدمرادی  - مردم شهر ايلام در كمال ناباوري، سوختن سوزناك جنگلهاي انبوه كوه هدايتگر طلوع خورشيد “شلم” را به نظاره نشستند و با آه و افسوس خبر تأسفبار آن را به همديگر مخابره مي‌كردند و ياري مي‌طلبيدند.

 دُردانه عروس زاگرس در آتش سوخت!

شعله هاي آتش زوزه‌کشان جنگلها و مراتع منطقه را درنورديده بود و گروه‌هاي مختلف مردمي و مسؤولان استان براي مقابله با اين ويرانگر بي رحم بسيج شده بودند.

آري! همگي براي مقابله با اين شعله ها سر از پاي نمي‌شناختند و همه آمده بودند تا از مرگ دردانه عروس زاگرس جلوگیری کنند و پير و جوان هر آنچه در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و براي مقابله با آتش و نجات «شلم» راهي كارزار شدند.

هرچند گستردگي آتش غير قابل وصف و باورنكردني بود و ده‌ها هكتار از اين عرصه‌هاي زيبا را خاكستر نمود، اما گروه گروه به جمعيت كمك رسان و نيروهاي خودجوش مردمي افزوده شد و با وجود كوهستاني و سخت گذر بودن منطقه، شعله هاي آتش در برابر اراده پولادين ايلاميان باغيرت رنگ باخت و چاره‌اي جز تسليم نداشت و به خوبي مهار شد.

 

 امکانات ایلام؛ بازنده بزرگ در برابر «آتش»!

آتش سوزی حدود 48 ساعت ادامه داشت و باوجود تلاش چشمگیر مردم و مسؤولان، سطح وسیعی از جنگلهای ایلام به تلی از خاکستر تبدیل شد و درختان بسیاری در آتش سوخت.

کوه های «شلم»، «بانگنجاب»، «کوه‌های اطراف شهر ایوان»، «مله پنجاب» و «سیاه کوه» در روزهای گذشته دچار حریق شده و زیانهای جبران ناپذیری برعرصه های طبیعی استان بویژه درختان ارزشمند بلوط وارد گردید.

آنچه در این خصوص حایز اهمیت است، مشارکت چشمگیر مردم با وجود حداقل امکانات در مهار آتش سوزی بود و متأسفانه استان ایلام که همواره با کمبود امکانات مواجه است این بار هم «حریق» کمبود امکانات را بسیار جلوه داد و در این مواقع که وجود بالگرد یا هواپیمایی از سازمان آتش نشانی برای مهار آتش، به دلیل صعب العبور بودن مناطق دچار حریق شده، ضروری می‌نمود، فقر امکانات سبب از بین رفتن میراث کهن زمین در این مناطق گردید و درختانی کهن در آتش «فقر امکانات» سوختند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ما با بیان اینکه هنوز میزان خسارات وارده به 40 هکتار از عرصه های آسیب دیده مشخص نشده، می‌گوید: بیشترین میزان حریق در مناطق جنگلی در منطقه «شلم» به وقوع پیوست که با همکاری مردم خوشبختانه عصر روز جمعه این آتش سوزی به طور کامل مهار گردید.

خیرا... آذرکردار با اشاره به اینکه در این آتش سوزی بیشتر گیاهان مرتعی و درختان خشکیده از سالهای گذشته دچار حریق شدند، می‌افزاید: خوشبختانه درختانی که دچار خشکیدگی نشده، کمتر گرفتار آتش شده و عمده مشکل وجود درختان خشکیده در مناطق جنگلی بوده که سبب گسترش آتش در این مناطق گردیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام، عامل انسانی را علت اصلی این حادثه می‌داند و خاطرنشان می‌سازد: از همه مردم عزیز خواهشمندیم هنگام مراجعت به مناطق جنگلی و روشن کردن آتش جانب احتیاط را رعایت کرده و هنگام بازگشت از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل نموده تا شاهد بروز این حوادث تلخ و جبران ناپذیر نباشیم.

آذرکردار به کمبود امکانات مهار حریق در استان اشاره می‌کند و بیان می‌دارد: بسیاری از افرادی که برای کمک به اطفای حریق آمده بودند با کمبود امکانات مواجه شده و با تجهیزات بسیار اولیه اقدام به اطفای حریق می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه یک فلش پک که گنجایش 20 لیتر آب و دیگر امکانات لازم برای اطفای حریق را دارد، از وسایل بسیار مناسب برای مواقع بحران است که متأسفانه استان با کمبود این وسایل مواجه است، تصریح می‌کند: در چند سال اخیر، تأمین اعتبار برای خرید بالگرد یا هواپیمای آتش نشان از دغدغه های مسؤولان استانی بوده است که امیدواریم با تلاش مسؤولان کشوری و استانی این امر مهم محقق شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام احداث یک پایگاه هوایی اطفای حریق را  در یکی از استانهای زاگرس نشین (ایلام، کرمانشاه، لرستان و کردستان) بسیار ضروری می‌داند و تأکید می‌کند: این مهم می‌تواند با تلاش نمایندگان استانهای زاگرس نشین در مجلس شورای اسلامی محقق شود و بی‌تردید احداث یک پایگاه هوایی مجهز به بالگرد یا هواپیمای آتش نشان در مواقع بحران می‌تواند راهکار مناسبی برای حل این گونه مشکلات باشد.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه متأسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون 14مورد آتش سوزی در عرصه های حفاظت شده محیط زیست استان ایلام به وقوع پیوسته و خسارتهای جبران ناپذیری بر پیکره حیات وحش وارد ساخته است، می‌گوید: با همکاری و همراهی مردم و دستگاه های امدادرسان این حریق‌ها در مراتع و جنگلهای استان مهار و از گسترش آن به دیگر عرصه ها جلوگیری شده است.

مازیار سلیمان نژاد با بیان اینکه هنوز میزان دقیقی از تلفات جانداران این زیست بومها ارزیابی نشده است، اظهار می‌دارد: بر اساس اطلاعات و آمار اولیه بیش از 33 هکتار از اراضی استان بر اثر این آتش سوزی ها دچار آسیب جدی شده است.

 

 تقدیر از مردم

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با صدور پیامی از حضور پرشور و آگاهانه مردم شریف و طبیعت دوست ایلام در کمک به مهار آتش سوزی در جنگلهای منطقه شلم تقدیر و سپاسگزاری کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.