قدس آنلاین -ایلام: دستگاه حسگر زیستی با سرعت و دقت بالا در تشخیص ناچیز مصرف مواد مخدر در ایلام ساخته شد.

ساخت دستگاه حسگر زیستی تشخیص اعتیاد در ایلام

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، محقق ایلامی و رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه ایلام در این رابطه با بیان اینکه دستگاه حسگر زیستی با سرعت و دقت بالا حداقل میزان مصرف مواد مخدر خصوصاً کوکائین را تشخیص می دهد، گفت: کوکائین یکی از اعتیادآورترین و خطرناکترین مواد سوءمصرفی است که مقدار بیش از حد آن می‌تواند موجب بروز مشکلات قلبی، تنفسی و حتی منجر به مرگ افراد شود.

محمود روشنی با اشاره به اینکه هدف این پروژه طراحی حسگری بسیار حساس و گزینش پذیر برای اندازه‌گیری و تشخیص کوکائین است، اظهارداشت: با توجه به اهمیت شناسایی کوکائین، نیاز به یک روش ساده و گزینش‌پذیر است که در مدت زمان کوتاهی بتواند مقدار این ماده را در نمونه‌های سرم خون انسانی به راحتی اندازه‌گیری کند.

وی به تجهیزات گرانقیمت در روش های مرسوم تشخیص کوکائین با استفاده از دستگاه های HPLC، GC و ... اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در این روش‌ها، آماده‌سازی و تهیه‌ نمونه، وقت گیر و پیچیده بوده و زمان زیادی برای اندازه‌گیری نیاز است و همچنین ممکن است فرد معتاد از عوامل بلاک کننده استفاده کرده باشد که تشخیص کوکائین را غیرممکن می کند.

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه ایلام به هزینه اندک آماده سازی و نمونه گیری از افراد با ساخت این دستگاه اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل گزینش پذیری بسیار بالای حسگر، چنانچه فرد معتاد مقدار بسیار کمی کوکائین مصرف کرده باشد و بخواهد با روش‌های غیرمعمول اثر مصرف را بلاک کند، به کمک این کیت تشخیصی نمی‌تواند مصرف خود را کتمان کند.

محمود روشنی با اشاره به اینکه این کیت تشخیصی هیچگونه اثر جانبی نداشته و با داشتن یک قطره از سرم خون فرد معتاد، تشخیص به راحتی انجام می شود، یادآور شد: به کمک کیت تشخیصی، معتادین و مصرف کنندگان کوکائین به راحتی تشخیص داده خواهند شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.