قدس آنلاین - معاون ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی گفت:4 هزارو 16 نیرو در مقطع ابتدایی ،کمبود نیرو داریم اما برای جبران این کسری نیرو، جذب نیروی جدید نخواهیم داشت .

دفتر فکر و مطالعات استراتژیک حوزه ابتدایی تشکیل می شود/مقطع ابتدایی خراسان رضوی با کمبود ۴ هزارو ۱۶ نیرو/جذب نیروی جدید نخواهیم داشت !

به گزارش قدس آنلاین ابوالحسن حقیقی، معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش  خراسان رضوی که چند وقتیست از ریاست ناحیه 7 به این سمت منصوب شده، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارما گفت: مقدمات ایجاد دفتر فکر و مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک حوزه ابتدایی به زودی آغاز به کار می کند.

حقیقی گفت: توجه ویژه به همکاران مقطع ابتدایی، اعم از مدیران، اولیاء و معاونان ازاولویت های کاری من می باشد.

وی با بیان اینکه مجموعه برنامه های عملیاتی سال تحصیلی 94 و 95  در حال جمع بندی نهایی است گفت: این برنامه، پس از تدوین کامل به ادارات، رفته و سپس ادارات براساس منطقه و شهر و شهرستان ، برنامه بومی خود را تدوین می کنند.

معاون ابتدایی گفت: هر مدرسه متناسب با شاخص های ارسالی اداره کل آموزش و پرورش،برنامه خود را تدوین می کند.

حقیقی افزود: مدیران مدارس ما،نقش کلیدی  و محوری را در مدارس ایفا می نمایند که نقش اصلی آنها رهبری آموزشی است.

وی معلمان را اصلی ترین محور تحول و توسعه معرفی کرد و گفت: با همدلی و نوآوری و خلاقیتی که دارند، تلاش می کنند تا شاخص هایی که برای تحول اهداف برنامه عملیاتی دیده شده، به خوبی اجرایی کنند.

معاون ابتدایی درباره تشکیل اتاق فکر برای اولین بار در آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در اتاق فکر و مطالعه و برنامه ریزی، سیاستهایی دیده شده که ازاولیاء متخصصین دوره ابتدایی، روسای ادارات با تخصص دوره ابتدایی و معاونت های گذشته این معاونت و اساتید حوزه و دانشگاه و معلمان جوان  با تخصص و علاقمند درکنار مدیران با تجربه موفق و پیشکسوتان با سابقه دوره ابتدایی مشارکت داشته باشند.

وی افزود: برای این اتاق فکر، کمیته ها یی را تعریف کردیم که به محتوای کتابهای درسی مقطع ابتدایی بپردازند و مباحث دوره ابتدایی ،آسیب شناسی شوند.

حقیقی اولین سیاست کاری خود را در این جایگاه، کیفیت بخشی به فعالیتهای درون مدرسه ای عنوان کرد و گفت: با پرهیز از شتاب زدگی و شعارزدگی به کیفیت فعالیتها توجه می کنم، چون حوزه ابتدایی از حوزه هایی است که اگر کمیت را بالا ببریم، ممکنست کیفیت فدا شود.

وی افزود: با تامل وصبر و مطالعه، به این حوزه وارد می شویم و هر طرح و برنامه از سایر دستگاهها به معاونت ابتدایی پیشنهاد می شود، با مطالعه و دقت بیشتراجرایی کنیم تا آسیبی نداشته باشیم.

معاون ابتدایی ، تقویت کمیته تولید محتوای آموزشی، کیفیت بخشی به فعالیت های حوزه ابتدایی را با راه اندازی نظام تضمین کیفیت در آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: تدوین سند تحول و توسعه با رویکرد توسعه خلاقیت و نوآوری در حوزه ابتدایی به کمک دفتر مطالعات استراتژیک ابتدایی از مهمترین برنامه های من است.

کمبود نیرو در مقطع ابتدایی

حقیقی با بیان اینکه در معاونت ابتدایی 4 هزارو 16 نیرو در مقطع ابتدایی ،کمبود نیرو داریم گفت: از این تعداد حدود 150 نفر به صورت سرباز معلم جذب این معاونت می شوند و 3 هزارو 866 نفر بازهم کمبود نیرو خواهیم داشت.

وی  افزود: با هماهنگی کمیته برنامه ریزی درحال جمع بندی آمارنهایی نیروها هستیم و با توجه به اینکه بخشی از معلمان بازنشسته و کمیسیونی هستند، درنظرداریم، برای جبران کسری نیرو تفاهم نامه ای را با تهران در این زمینه به امضاء برسانیم.

معاون ابتدایی گفت : برای جبران این کسری نیرو، جذب نیروی جدید نخواهیم داشت و با جابجایی نیروها از متوسطه اول به متوسطه دوم و به مقطع ابتدایی و به کارگیری دوباره نیروهای بازنشسته، روند آموزش را درمدارس ابتدایی ادامه خواهیم داد.

حقیقی از کسری 5 هزارنیرو در کشور خبرداد و افزود: نیاز کل استان با تدابیر آموزش و پرورش استان و هماهنگی های انجام شده با به کارگیری بازنشستگان  و معلمان حق التدریس و استفاده از معلمان مقاطع دیگر و بسته حمایتی وزارت برطرف می شود.

وی در توضیح این بسته حمایتی گفت: به مدارس غیرانتفاعی ، دانش آموزمی دهیم که صندلی مدارس با دانش آموزان ما پر بشود و هزینه این دانش آموزان را دولت پرداخت می کند.

معاون ابتدایی درباره پایگاههای سنجش نوآموزان گفت:آغاز به کاررسمی پایگاهها از 16 خرداد بوده و در هرپایگاه  با همکاری اداره آموزش و پرورش استثنایی ، روزانه 40 نوآموز را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهند.

وی با بیان اینکه 23 پایگاه سنجش در سطح استان خراسان رضوی، بیش از هزارو 500 دانش آموزرا مورد ارزیابی قرار می دهند، گفت: ثبت نام مدارس شاهد در مقطع ابتدایی،برای اولین بار امسال از طریق سامانه saja.medu.ir انجام می شود.

حقیقی درادامه از تغییرات قطعی کتابهای درسی پایه پنجم در مقطع ابتدایی خبر داد و گفت: در سال تحصیلی 94و 95 ، کتابهای ریاضی، مطالعات اجتماعی و فناوری تغییراتی بوجود آمده که تابستان امسال، دوره های آموزشی این کتب جدید التالیف را برای معلمان برگزار می کنیم و احتمالا بقیه کتابهای پایه پنجم نیز تغییر می کند.

 وی با بیان اینکه امسال کسری کتاب نداریم، درپایان گفت: از 41 عنوان کتابهای دوره ابتدایی، 30 عنوان به استان رسیده است و کتابهای تازه تالیف دوره پنجم نیز به مرور به استان می رسد و کتابهایی که به ادارات آمده،تقسیم می شود  و در نیمه دوم شهریور در اختیارمدارس قرار می گیرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.