کنکور اگر برای نظام آموزشی کشور آب نداشته قطعاً برای مؤسسات ریز و درشت کنکور نان داشته است. ...

مهره ماری که  فقط بعضی ها دارند

همان مؤسساتی که کنکور را گره کوری می‌دانند که انگار تنها با دستان اغواگر آنها باز خواهد شد.مگر نه اینکه  امروز در عصر تشویش بقای ناشران با سابقه، پایین کشیدن کرکره کتابفروشی ها و عرضه آثار هزار نسخه ای، باز هم انتشار شمارگان بالای کتابهای تست و کمک آموزشی است که آبروی بازار نشر را می‌خرد، تا آنجا که ناچاریم روزی مدیر یک مؤسسه انتشار کتابهای کنکور را پدر کتاب و کارآفرین ملی بخوانیم و یا آنقدر کارشناس تست تربیت کنیم تا پس از گذشت 44 سال نان اینگونه مؤسسات و دیگر صاحبان در سایه این بازار در غیاب نقش نظارتی نهاد رسمی آموزش و پرورش همچنان در روغن بماند. در بیان نتیجه این تراکنش معنادار همین بس که می‌گویند بر اساس بررسی‌های کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، گردش مالی مؤسسات آمادگی کنکور در سال ۷هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود حال آنکه مجموع گردش مالی وزارت آموزش و پرورش آنهم با ۱۲میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم چیزی حدود ۱۱هزار میلیارد تومان است!

امروز دیگر تنها کتاب‌هایی که هر نوبت تیراژشان 10 هزار عدد و در طول یک سال بیش از 10 بار تجدید چاپ می‌شوند کتاب‌های کنکوری هستند، کتاب‌های انتشاراتی چون گاج، قلم‌چی، گل واژه، الگو، خیلی سبز و انتشارات دیگر. هر روز یک کتاب جدید، یک فلش کارت جدید، یک کتاب جمع‌بندی جدید، یک آموزش تست‌زنی جدید منتشر می‌کنند و هر داوطلب کنکور بیش از یک بار برای خرید جذب فروشگاه‌های اینترنتی مجهز و فروشگاه‌های بسیار بزرگ چند نبش انتشاراتی‌ها در خیابان می‌شود. جالب آنکه بدانید تنها یک عنوان کتاب یکی از همین مؤسسات حداقل 25 میلیارد فروش می‌کند.

اینکه چرا گرداندن چرخ مهارت های ذهنی دانش آموزان بر عهده اینگونه مؤسسات سپرده می‌شود و نظام رسمی تعلیم و تربیت بخش عمده ای از بار تکلیفی اش را با اعطای مجوز به اینگونه مؤسسات می‌سپارد پرسشی است که یافتن پاسخ آن چندان هم دشوار نیست.

در اینگونه مؤسسات کدام نکته ناگفته قرار است آموزش داده شود که زبان مدارس و آموزشگاههای رسمی ما در بیان آن الکن مانده است. مگر نه آنکه می‌توان با اصلاح شیوه های تدریس، ایجاد میل به مطالعه دروس برای همیشه مطالب را در ذهن دانش آموزان نهادینه ساخت.این چه مهره ماری است که در کیسه مؤسسات مجاز و غیر مجاز کنکور یافت می‌شود اما در جیب برنامه ریزان بزرگترین وزارتخانه کشور نیست؟

ساده انگاری است اگر گمان کنیم رونویسی، کپی برداری، تغییر صفحات و از آن مهمتر تغییر قیمت پشت جلد کتاب های کمک آموزشی و دایر کردن مؤسسات کنکور در عین حیات نظام تعلیم و تربیت، هویت بخشیدن به جامعه نشر و حفظ اعتبار و آبروی چند ساله آن و البته پر کردن جای حلقه مفقوده کیفیت در مدارس و آموزشگاههای کشور است. در عین تمام آنچه گفته شد و برغم آنکه مسؤولان سنجش آموزش کشور از خرد کردن شیشه عمر غولِ فربه کنکور در یکی دو سال آینده خبر می‌دهند تمامی شواهد حاکی از آن است که خطِ تولید تست مؤسسات کنکور به دلیل ادامه ضربِ همان سکه های منسوخ آموزشی در بانک اطلاعاتِ دانش آموزان در مدارس کشور همچنان بدون دغدغه به کار خود ادامه خواهد داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.