هفته‌ای که گذشت در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور با اتفاق خاصی همراه نبود و بیشتر امور این حوزه به نوعی به اظهار نظرهای فردی مربوط می‌شد.

از شایعه گرانی تلفن ثابت تا ارزانی قیمت پهنای باند

به گزارش ایسنا، صحبت درباره قیمت پهنای باند از جمله بحث‌های حوزه فاوا بود که در این زمینه معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد: طی سالهای اخیر قیمت پهنای باند اینترنت نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه نسبت به گذشته ارزان‌تر نیز شده است.

محمود خسروی در گفت‌وگو با ایسنا، به ارائه توضیحاتی درباره قیمت پهنای باند پرداخت و در پاسخ به انتقاداتی که درباره قیمت پهنای باند و تفاوت قیمت پهنای باند در داخل کشور و لب مرز مطرح می‌شود، گفت: پهنای باندی که لب مرز خریداری می‌شود همانجا قابل استفاده نیست در چنین شرایطی طبیعی است اگر این پهنای باند داخل کشور شده و امور پالایش بر روی آن صورت بگیرد و مدیریت‌های لازم اعمال شود هزینه تمام شده آن متفاوت خواهد شد.

این در حالی است که در همین هفته مصطفی سیدهاشمی در آئین افتتاح 610 طرح مخابراتی استان مرکزی با بیان اینکه مخابرات زیربنا و زیرساخت کشور است، تامین اینترنت را جزو وظایف و زیرساخت‌های وزارت ارتباطات دانست و گفت: اگر بتوانیم به حوزه واردات اینترنت وارد شویم با یک سوم قیمت می‌توانیم اینترنت وارد کرده و پهنای باند را ایجاد کنیم.

رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات در عین حال به پرداخت 33 درصد از درآمد مخابرات به دولت اشاره کرد و گفت: این شرکت سال گذشته 4200 میلیارد تومان بابت مالیات و فرکانس به دولت پول پرداخت کرده است.

واگذاری بلوک مخابرات در بورس پس از شش سال

همچنین در این هفته در خبرها اینگونه عنوان شد که بعد از گذشت شش سال از عرضه بلوک 50 درصدی شرکت مخابرات، قرار است 4.7 درصد دیگر از سهام این شرکت بزرگ در بورس عرضه شده و در ترکیب سهامداری آن تغییراتی ایجاد شود و بعد از گذشت شش سال از واگذاری بلوک 50 درصدی شرکت مخابرات به شرکت توسعه اعتماد مبین به ارزش 7.8 هزار میلیارد تومان، قرار است برای اولین بار بلوک 4.7 درصدی این شرکت به فروش برسد.

عرضه این بلوک در حالی بعد از شش سال صورت می گیرد که اخیرا مدیر عامل این شرکت بزرگ تغییر کرد و اختلافات در مجمع سالانه این شرکت بالا گرفت به این ترتیب قرار است تا با فروش این بلوک، تغییراتی در ترکیب سهامداری این شرکت ایجاد شود.

شرکت پست در بدنه دولت باقی می‌ماند

معاون اجرایی رییس جمهوری نیز در این هفته بر تجربه سایر کشورهای جهان در حفظ وظایف حاکمیتی شرکت های پست و واگذاری سایر امور به بخش خصوصی تاکید کرده و متذکر شد: شرکت پست در بدنه دولت باقی می‌ماند چراکه پست می تواند مانند کشورهای توسعه یافته در کاهش ترافیک، سالم سازی محیط اداری و ارتقای بهره وری ملی بسیار تاثیر گذار باشد.

شرایط واگذاری رنج جدید شماره به اپراتورها

اما در این هفته اخباری نیز مبنی بر درخواست اپراتورها برای دریافت رنج جدید شماره منتشر شد که در این زمینه معاون سازمان تنظیم مقررات درباره این درخواستها اعلام کرد: در حال حاضر هر دو اپراتور اول درخواست دریافت رنج جدید شماره را دارند اما لازم است در ابتدا اتمام رنج قبلی شماره‌های آنها با ارائه مدارک لازم برای سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مشخص شود.

غلامرضا داداش زاده همچنین متذکر شد: پیش از این حدود 100 میلیون شماره در اختیار همراه اول و حدود 90 میلیون شماره در اختیار ایرانسل قرار گرفته است.

گرانی تلفن ثابت از شایعه تا واقعیت

همچنین در آخرین روزهای هفته‌ای که گذشت اخباری مبنی بر افزایش 100 درصدی تعرفه‌های تلفن ثابت منتشر شد که سخنگوی شرکت مخابرات ایران درباره افزایش یافتن یا نیافتن تعرفه تلفن ثابت با بیان اینکه پیش از این سناریوهای مختلفی را برای تغییر تعرفه‌ها به رگولاتوری ارسال کرده بودیم گفت: درباره سرنوشت این پیشنهادات اطلاعی نداریم که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات چه تصمیمی گرفته است.

جهانگیر اسدی - مدیرکل روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات - نیز در این باره گفت: از اساس بحث افزایش دو برابری تعرفه‌های تلفن ثابت هیچ گاه مطرح نبوده و خود وزیر ارتباطات نیز بر افزایش نهایتا 15 درصدی تعرفه‌ها تاکید داشتند.

برگزاری همایش دو روزه تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی و سفروزیر ارتباطات به چین از دیگر اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات طی هفت روز اخیر بوده است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.