خطیب جمعه تهران با بیان اینکه توافق بد را رهبر انقلاب، مردم و مذاکره کنندگان ایرانی نمی‌پذیرند، تأکید کرد: توافق خوب، توافقی است که خطوط قرمز مد نظر رهبر معظم انقلاب را رعایت کند.

مسئولین هر نقدی را تخریب ندانند/ هیچکس «توافق بد» را نمی‌پذیرد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به درپیش بودن ماه مبارک رمضان و با اشاره به روایاتی درباره شأن و منزلت این ماه گفت: رهبر معظم انقلاب، از ماه رمضان به عنوان قطعه ای از بهشت در این دنیای سوزان مادی یاد کردند.

وی تأکید کرد: همه خود را آماده کنیم تا از این ماه به بهترین شکل استفاده کنیم؛ این، بستگی به همت میهمان دارد که چگونه از این میهمانی استفاده کند. خود را در فرصت باقی مانده از ماه شعبان آماده کنیم تا با معرفت وارد ماه رمضان شویم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به موضوع «سبک زندگی» اظهار داشت: از جمله اصول سبک زندگی دینی این است که فضا، فضای حاکمیت ارزش‌های دینی شود؛ این مسئله یعنی حاکمیت دین، دو راه دارد که یک راه آن، تبیین فضایل و ارزش‌های دینی است که بهترین فصل آن نیز، ماه رمضان است که خطبا و مبلغان در میان مردم حاضر می‌شوند.

آیت‌الله خاتمی افزود: دومین راه برای حاکمیت دین در جامعه، این است که با عمل خود مردم را به دین دعوت کنیم و خودمان ارزش های دینی را به خصوص در عرصه اجتماع، تجلی ببخشیم؛ اگر سخن از راستگویی است، خودمان راستگو باشیم و اگر صحبت از عمل صالح هست، خودمان عمل صالح داشته باشیم.

وی در همین رابطه با اشاره به روایتی از زندگی امیرالمومنین (ع) و سیره ایشان در برخورد با افراد و پاسخ به شبهات تصریح کرد: در عرصه فرهنگ و درباره شبهات فرهنگی، باید به دقت عمل کرد؛ جوان، فطرت حقیقت‌طلب دارد، راه جذب او، اقناع است؛ اینطور نیست که تا جوانی سؤالی مثلا درباره «ولایت فقیه» ولو به صورت تند مطرح کرد، بگوییم تو ضد ولایت فقیه هستی و سریع و تند جواب او را بدهیم.

آیت الله خاتمی ادامه داد: حتی در عرصه مسائل اخلاقی و اجتماعی، اگر دختری بدپوشش بود، راه این است که پدر و مادر و معلم او را اقناع کنند که اگر اقناع شد، دیگر نیازی به تأکید نیست.

خطیب جمعه تهران در عین حال تأکید کرد: کار فرهنگی و اجرای قانون باید همراه با هم پیش برود تا جواب بدهد.

امام را باید با اصل «اسلام آمریکایی در برابر اسلام ناب محمدی» شناخت

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه و در خطبه دوم، با اشاره به درگذشت آیت‌الله آصفی نماینده رهبر معظم انقلاب در نجف اشرف و با یادآوری جایگاه فقهی و علمی ایشان اظهار داشت: حدود ۲۰۰ جلد کتاب علمی غیرتکراری از ایشان به یادگار مانده است؛ او زندگی بسیار ساده و زاهدانه ای نیز داشت و با وجود آنکه نمایندگی رهبر انقلاب را در نجف برعهده داشت، حاضر نشد منزلش را تعمیر کنند.  

وی همچنین با اشاره به درگذشت آیت‌الله امینیان امام جمعه آستان اشرفیه و نماینده مردم استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری، یاد و خاطره آن عالم بزرگوار را گرامی داشت.

آیت‌الله خاتمی در ادامه، با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: مقام معظم رهبری دو سخنرانی کلیدی و راهبردی دارند؛ نخست، سخنرانی اول سال ایشان در جوار حضرت ثامن‌الحجج (ع) است و دیگری، سخنان ایشان در حرم امام در ۱۴ خرداد است؛ البته همه رهنمودهای ایشان مهم است، اما این دو سخنرانی، مهمتر است.

وی ادامه داد: ایشان در حرم امام به موضوع مهم «تحریف امام» پرداختند و هشدار دادند که تحریف امام، تحریف صراط مستقیم است که اگر از این راه عمداً یا سهواً فاصله بگیریم، سیلی می‌خوریم.

آیتالله خاتمی افزود: امام را باید با اصول تعریف شده و با اسلام ناب محمدی در برابر اسلام آمریکایی شناخت؛ امام را باید با اعتقاد و اراده مردم و حمایت از محرومان و نفرت از خوی اشرافی‌گری شناخت، امام را باید به عنوان قهرمان ایستادگی در برابر زورگویان جهانی شناخت.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: امام را باید با تأکید بر استقلال ملی و نفرت از استکبار به ویژه آمریکا شناخت؛ امام آن بزرگی بود که تا آخر عمر خود، با نفرت از آمریکا و شیطان بزرگ دانستن آن از دنیا رفت.

وی گفت: برخی نزدیکان امام می گویند که ما نامه نوشتیم به امام که تا زنده‌اید مشکل ما با آمریکا را حل کنید؛ می پرسیم نامه به امام رسید یا خیر؟ می گویند: نه!

آیت الله خاتمی اظهار داشت: نمی‌شود که نامه به امام نرسیده باشد! امام این مسئله را حل نکرد؛ معنی این مسئله این است که امام، تا لحظه آخر عمر خود آمریکا را شیطان بزرگ می‌دید و شعار «مرگ بر آمریکا» را شعار حق می‌دانست.

خطیب جمعه تهران همچنین با تأکید بر لزوم توجه رسانه ها به سخنان رهبر انقلاب و در ۱۴ خرداد و اصول تببین شده توسط ایشان گفت: جا دارد رسانه های مکتوب و غیرمکتوب به این سخنرانی رهبر انقلاب بپردازند؛ یکی از اصول مهم در اندیشه امام که آقا به آن نپرداختند که شائبه «دعوت به خود» نباشد، اصل «ولایت فقیه» است که امام نیز می‌فرمود، پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند.

لزوم پرهیز از تخریب مذاکره‌کنندگان

وی در ادامه با اشاره به موضوع هسته‌ای و مذاکرات ایران و غرب، به ذکر چند نکته پرداخت و اظهار داشت: نکته اول در این رابطه این است که این مسئله، یک مسئله حساس سیاسی است و همه به خود حق اظهارنظر می‌دهند و حقشان هم هست و این از برکات انقلاب است؛ اما دو مسئله را همه باید رعایت کنند، نخست اینکه منتقدان توجه داشته باشند که مذاکره‌کنندگان هسته ای فرزندان این ملت هستند؛ آنها را زیرسوال نبرند و متهم به خیانت نکنند، آنها رزمندگان خط مقدم جبهه دیپلماسی هستند که باید حمایت شوند تا موفق شوند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به نکته دوم در این زمینه گفت: مسئولین هم اسم هر نقدی و اسم هر تجمعی را تخریب نگذارند؛ چه بسا تجمع‌های قانونمند، مشت مذاکره‌کنندگان ما را محکم‌تر می‌کند؛ اینطور نیست که یک صدا در جامعه باشد.

امام جمعه موقت پایتخت با تأکید بر اینکه در تجمع‌ها مذاکره کنندگان تضعیف نشوند، تصریح کرد: این تجمع‌ها قدرت چانه‌زنی مذاکره کنندگان ما را بیشتر خواهد کرد.

۶ شاخص «توافق خوب»

وی افزود: از زمانی که مردم شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» را سر داده‌اند، مردم و مسئولان همدل و همزبان بوده‌اند، بنابراین دشمنان کور خوانده اند که بخواهند در این زمینه میان مردم تفرقه ایجاد کنند و ملت و دولت هم تحت زعامت امام خامنه ای این مسئله را پیش خواهند برد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه توافق بد را رهبر انقلاب و مردم و مذاکره کنندگان ایرانی نمی پذیرند، تأکید کرد: توافق خوب، توافقی است که خطوط قرمز مد نظر آقا (رهبر معظم انقلاب) را رعایت کند که در این رابطه، ۶ خط قرمز در مذاکرات وجود دارد.

آیت الله خاتمی با اشاره به این ۶ خط قرمز عنوان کرد: نخستین خط قرمز، این است که همزمان با توافق، همه تحریم ها باید یکجا لغو شود، نه تعلیق. دوم، مذاکره زیر شبح تهدید، تخریب مذاکرات است و مذاکره کنندگان اجازه ندارند مذاکره را زیر شبح تهدید ادامه دهند. سوم، باید همه دستاوردهای هسته ای حفظ شود. چهارم، هیچگونه بازرسی مطلقا از مرکز نظامی و بازجویی ازدانشمندان ما نباید صورت بگیرد. پنجم، تعهدات باید برگشت‌پذیر باشد؛ همانطور که آنها دنبال راستی‌آزمایی هستند، ما نیز باید بتوانیم راستی‌آزمایی کنیم و ششم، مذاکره فقط در عرصه مسائل هسته ای است؛ در هیچ عرصه دیگری از جمله ارتباط با آمریکا، مذاکره‌ای وجود ندارد و نامشروع است.

مجلس شاخص‌های توافق خوب را تبدیل به قانون کند

وی با بیان اینکه این‌ها رهنمودهای مقام معظم رهبری است، تأکید کرد: از مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنیم که این موارد را تبدیل به قانون کنند که دشمنان ملت ایران به کلی مأیوس شوند که ملت ایران را به تسلیم وادار کنند.

امام جمعه تهران همچنین با اشاره به ادبیات آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته ای گفت: ادبیات آمریکا از ابتدای مذاکرات تاکنون، به جای تکریم، ادبیات تهدید و تحقیر مانند فرعون ها بوده است که تهدید و تحقیر می کنند تا سلطه خود را محقق کنند.

آیت الله خاتمی اظهار داشت: دوره تهدید گذشته است؛ ایران، به فضل خداوند نه فقط قدرت منطقه ای که قدرت جهانی است؛ در تمام عرصه‌ها در جهان نقش و قدرت ایران تعیین‌کننده است؛ در عرصه سوریه، نماینده سازمان ملل می‌گوید ایران اگر نباشد، مشکل سوریه حل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ایران اسلامی یک تفاوت با قدرتهای جهانی دارد که پشتوانه آنها سلاح و دلار و یورو و آدم‌کشی است، اما پشتوانه قدرت ایران اسلامی، دل های علاقمند و عاشق است.

اگر آمریکایی‌ها شیطنت کنند، ما فرزند عاشوراییم

خطیب جمعه تهران همچنین با تأکید بر اینکه نباید همه چیز را به رفع تحریم ها گره زد، گفت: ما از ابتدای انقلاب با فراز و نشیب، مواجه با تحریم بوده ایم اما با عزت زندگی کرده ایم و زندگی خواهیم کرد؛ برخی ها چنین القاء می‌کنند که اگر تحریم‌ها لغو نشود، به بحران برمی‌خوریم.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: البته اگر توافق نشود، اوباما به بحران برمی‌خورد؛ چون با ایران‌هراسی که ایجاد کرده، می‌خواهد قهرمان آمریکا شود. او برای پیروزی دوباره حزب دموکرات نیاز به این توفق دارد، هرچند پشت پرده هر دو حزب در آمریکا، صهیونیست‌ها هستند.

وی ادامه داد: فرهنگ مقاومت در برابر زیاده‌خواهی های استکبار، فرهنگی قرآنی است؛ هیچ تردید نداشته باشیم که این فرهنگ است که به داد ما می‌رسد. مذاکره کنندگان ما مذاکره خود را ادامه دهند و ما نیز آنها را تقویت می‌کنیم و اثبات می کنیم که پای قول‌های خود هستیم، اما به آمریکا و دیگر قدرت‌ها اعلام می‌کنیم که ما مرد مقاومتیم و اگر بخواهید شیطنت کنید، ما فرزند عاشورا و «هیهات من الذله» هستیم.

حزب حاکم ترکیه از خون‌های بر زمین ریخته شده سیلی خورد

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به انتخابات پارلمانی ترکیه و شکست حزب حاکم گفت: این سیلی که حزب حاکم خورد، سیلی خون‌های مظلومی بود که توسط داعش بر زمین ریخته شده بود؛ امیدواریم که حاکمان ترکیه، صدای این سیلی را بشنوند.

آیت الله خاتمی افزود: حزبی که ۱۳ سال نبض حکومت را به دست داشت، حاکمیتش افول کرد؛ البته مردم ترکیه مورد احترامند و ۸۶ درصد آنها پای صندوق حاضر شدند.

۹۵ درصد قبایل یمن با انصارالله هستند

وی همچنین با نثار سلام بر شهیدان یمن و با بیان اینکه این امت پیروز مثل سرو قد کشیده اند، خاطرنشان کرد: در آغاز هجوم عربستان به یمن، ۴۵ درصد خاک یمن به دست انصارالله و ارتش ملی بود، اما الان ۸۵ درصد به دست آنهاست؛ در آغاز ۵۵ درصد قبایل یمن با نیروهای متحد ملی و مردمی بوده‌اند، اما الان ۹۵ درصد با این نیروها هستند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر پیروزی نهایی مردم یمن تصریح کرد: عربستان سعودی به عنوان یک رژیم سفاک و کودک‌کش در تاریخ ثبت خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.