واقعیت اینست که در دوران دولت‌های نهم و دهم، در عین حال که در ظاهر به رسانه‌ها آزادی طرح مطالب داده می‌شد اما فضائی ساخته شده بود که صدای رسانه‌ها تحت الشعاع صداهای قوی‌تر که همان تبلیغات فریبکارانه بود قرار گیرد.

روزنامه جمهوری:ادعای پاکدست بودن دولت‌های نهم و دهم، افسانه‌ای بیش نبود

جمهوری اسلامی در سرمقاله امورز خود با عنوان "این دو رکن را حمایت کنید" نوشت:بازداشت دومین معاون رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم هر چند با واکنش عجیب احمدی‌نژاد مواجه شد و او تلاش کرد حمید بقائی معاون بازداشت شده خود را بگونه‌ای معرفی کند که گوئی خود را وقف خدمت به ملت ایران کرده بود! ولی این اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه یکبار دیگر نشان داد ادعای پاکدست بودن دولت‌های نهم و دهم، افسانه‌ای بیش نبود. این واقعیت تلخ را مطبوعات و دلسوزان، همواره در تمام سال‌های آن دو دولت اعلام می‌کردند ولی گوش شنوائی وجود نداشت.
اکنون که بسیاری از مسائل پشت پرده دولت‌های نهم و دهم آشکار شده و افکار عمومی با واقعیت‌های تلخ آن دوره هشت ساله آشنا شده است، توجه دادن به سه نکته مهم را ضروری می‌دانیم.
اولین نکته اینست که بدون گرفتار شدن در دام تعصبات جناحی و گرایش‌های سیاسی، تمام دلسوزان کشور و نظام جمهوری اسلامی برای روشن ساختن زوایای تاریک و هنوز افشا نشده آلودگی‌های دولت‌های نهم و دهم تلاش کنند. این روزها سخنان زیادی از فروش نفت توسط افراد و جریان‌هائی خارج از وزارت نفت در دولت‌های نهم و دهم و عدم بازگشت پول نفت‌های فروخته شده گفته می‌شود که قطعاً پیگیری آن برای کشور اهمیت زیادی دارد. سئوال‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که پول این نفت‌ها چرا به خزانه برنگشته؟ پول فروش نفت‌ها در دولت‌های نهم و دهم که رقم بالائی بوده صرف چه کارهائی شده؟ پاسخ اعتراضات دیوان محاسبات که در دولت‌های نهم و دهم آمارها و ارقام زیادی از گم شدن پول‌ها می‌داد، چرا هنوز داده نشده؟ و به آنهمه مفاسد که در آن دوره 8 ساله صورت گرفته چرا رسیدگی نشده است؟
به این سئوال فقط درصورتی جواب داده خواهد شد که نورافکن بازرسی‌های دقیق به زوایای عملکرد دولت‌های نهم و دهم نورافشانی کند و تاریکی‌ها و ابهامات را برطرف نماید. هیچ توقع و انتظاری برای اتهام وارد کردن به دولت‌های نهم و دهم وجود ندارد بلکه آنچه مورد انتظار است اینست که واقعیت‌ها روشن شود و به مقتضای تخلفاتی که صورت گرفته با متخلفین برخورد گردد.
دومین نکته اینست که تجربه تلخ عدم اعتنا به اعتراضات و افشاگری‌های رسانه‌ها در دوران دولت‌های نهم و دهم، درس عبرتی برای از هم اکنون به بعد شود و مسئولان برای مطالب رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مکتوب اعتبار بیشتری قائل شوند. اگر انتقادها و افشاگری‌های مستند به آمار و ارقام که در دوران دولت‌های نهم و دهم توسط رسانه‌ها، اعم از مکتوب و فضای مجازی، صورت گرفت، از آرشیوها بیرون کشیده و بازنگری شوند، قطعاً مشخص خواهد شد که آنچه امروز به تدریج در قالب رسیدگی‌های قضائی در مورد تخلفات دولت‌های نهم و دهم اعلام می‌شود و عناصر اصلی آن دولت‌ها یکی پس از دیگری مورد تعقیب قانونی و بازداشت قرار می‌گیرند، همان مطالبی را به اثبات می‌رساند که در آن زمان توسط رسانه‌ها افشا می‌شد ولی متاسفانه مورد اعتنا قرار نمی‌گرفت. در دوران دولت‌های نهم و دهم، عده‌ای با غوغاهای تبلیغاتی، اصلی کردن مسائل فرعی و متهم ساختن دلسوزان به دشمنی و عناد با دولت چنان فضائی ایجاد می‌کردند که زمینه‌ای برای شنیده شدن صدای واقعیت‌های تلخ وجود نداشت و حتی افرادی که علیرغم فشارها و مضایق، این واقعیت‌های تلخ را مطرح می‌کردند، متهم و یا از گردونه خارج می‌شدند.
واقعیت اینست که در دوران دولت‌های نهم و دهم، در عین حال که در ظاهر به رسانه‌ها آزادی طرح مطالب داده می‌شد اما فضائی ساخته شده بود که صدای رسانه‌ها تحت الشعاع صداهای قوی‌تر که همان تبلیغات فریبکارانه بود قرار گیرد. رسانه ملی نیز برای خود هیچ رسالتی در زمینه انتقاد از آن دولت‌ها به ویژه در مسائل اقتصادی و تخلفات و آلودگی‌های مالی قائل نبود. اکنون دوران شنیده نشدن صدای رسانه‌ها سپری شده و باید تلاش زیادی برای هرچه بیشتر به گوش رسیدن این صدا که صدای مردم است به عمل آید تا رسانه‌ها نقش موثر خود را در پاک نگهداشتن دولت‌ها ایفا نمایند.
و سومین نکته اینست که همه باید به قوه قضائیه برای برخورد با متخلفان کمک نمایند تا بتواند رسالت مهم خود را به انجام برساند. قوه قضائیه علاوه بر کمک به حمایت عمومی نیز نیاز دارد. واقعیت اینست که عملکرد 8 ساله دولت‌های نهم و دهم، آلودگی‌های زیادی در جامعه پدید آورده است. برطرف ساختن این آلودگی‌ها به تلاش زیاد قوه قضائیه نیاز دارد و این قوه درصورتی می‌تواند این مهم را به سرانجام برساند که از کمک‌ها و حمایت‌های همه‌جانبه برخوردار باشد.
تردیدی نیست که اگر رسانه‌ها و قوه قضائیه با همدیگر در عرصه مبارزه با مفاسد همکاری نمایند، این عرصه قطعاً فتح خواهد شد. بدین ترتیب، انتظار اینست که این دو رکن حمایت شوند تا هرچه سریع‌تر ریشه مفاسد خشکانده شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریم آبائی IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    23 8
    سلام. اختلاسها همیشه بوده ومربوط به دولت خاصی نیست .اما تفاوت جرأت ورود به برخورد با این موضوع باعث شده تا برخورد بهتر وقاقانونی تری با افراد دولت نهم ودهم بشود چون نفرات این دولت مستقل تر از نفرات دولت های دیگر بودند.
  • علی IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    31 1
    با خون شهدا بازی میشود افرادی پاک ودرست کار زمان انقلاب دیگر وجود خارجی ندارند فقط فساد است وفساد
  • ریزبین IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    13 8
    کدام ادعای ما افسانه نیست که ادعای پاک بودن دولت نهم یازدهم افسانه نباشد ؟.ادعاهای ما احساسی و شعاری و متعصبانه و متحجرانه و بدور از واقعیت و غیر علمی حداقل در شیوه برخورد با چالشهای روبرو می باشد .
  • آرش IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    28 12
    خدا وکیلی زنده باد کارکنان و مدیریت روزنامه جمهوری اسلامی که حرف دل ملت را زدید . زنده باد
  • محمد IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    30 2
    اون موقع كه بايد جلوي اين فساد ها رو مي گرفتند كاري انجام ندادند الان كه پولا اين ملت حيف ميل كردن نوش دارو بد از مرگ سهراب ، مملكت رو نابود كردن وخيلي تواين دوره صاحب ثروت افسانه اي شدندو جوانو نابودشدند
  • عادل IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    13 42
    به كوري چشم شما حقانيت احمدي نژاد روزبه روز بر مردم اشكارتر شده ومي شود ومطوئن باشيد خائنان در اينده رسوا مي شوند،ننگ ونفرين بر كساني كه بخاطر منافع شخصي وحزبي شان براي فريب مردم واقعيت ها را كاملا" وارونه جلوه مي دهند..
  • جوادي IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    9 26
    منهاي اشتباهات بزرگ شخص آقاي احمدي نژاد ، جاي تاسف فراوان است كه روز نامه اي ارزشي ، تخلفات چند نفر را به همه دولتي كه مشمول همه گونه افراد است ، منتسب نمايد . اين با آموزه هاي ديني ما منافات دارد . اين تاسف زماني بيشتر مي شود كه بدانيم اتهام زننده خود از مبلغين فرهنك ديني است . آيا دنياي ديگران بيشتر از آخرت خودمان ارزش دارد ؟
  • سيد هادي IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    14 31
    من مطمئنم در دوره خاتمي و رفسنجاني چندين يراير اين مواردي كه در دوره احمدي نژاد اعلام شد اختلاس و گندكاري به بار آمده ولي چون اين كارها يا خود اين كساني كه الان در قدرت هستند و يا آقازاده ها بودند صدايش در نمي آمد و خودشان مشغول دزدي بودند ولي بقايي و رحيمي و امثال اينها كه از قشر مردم هستند و بالاخره از 70 ميليون ايراني هايي كه به هيچ قدرتي وصل نيستند 10 تا كه بايد بد در بياد ولي شما ببينيد كدام مسئول فرزندش پاك و سالم است يكي به من نام ببريد
  • عربی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    12 18
    اگه جمهوری اسلامی بی طرف بود باید درمورد محکومیت مهدی هاشمی هم از قوه قضائیه تشکر میکرد وگرنه فاتحه اعتبارش خوندس
  • محمد IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    7 38
    دوست عزیز بااین حرفها نمی توانی چهره اقای احمدی نژادراخراب کنی امروز اگر مردم ایران از امثال شما اگاه تر نباشند مطمن باش که نااگاه تر نیستندانها خیلی خوب میدانند چه کسی به انها خدمت میکند وچه کسی فقط شعار خدمت را میدهدقوه قضائیه هم معصوم نیست که هرچه بگوید کاملا درست باشد
  • عباس IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    12 25
    چراسایت های به ظاهر اصلاح طلب فتنه گر .سانسورچی مانند مهاجري ها درمقابل حکم مهدی هاشمی لال شده اند .حتی نظرات همراه با خوشحالی وشعف مردم ازحکم حداقلی را منتشر نمی کنند.چون در بخور وبخورها با او شريك بوده اند مي ترسند مهدي بابا لوشان بده
  • سلیمان IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    12 26
    حالم بهم خورد .حداقل از آزادی این دولت (مثلا تدبیر و امید)حرف نزنید بلکه بگوئید دولت دیکتاتورها نه حقوقدانها!!!!وای از روزی که بنام یوم تبلی الاسرائر در قرآن آمده
  • عليرضا IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    31 8
    آقاي احمدي نژاد صدمه بزرگي به انقلاب اسلامي وارد كردند، تا آنجا كه فرياد مراجع تقليد نيز بلند شد، ترويج خرافه گري از طرف شخص ايشان، خانه نشيني به خاطر مخالفت با تصميم مقام معظم رهبري كه خود بزرگترين اشتباه شخص ايشان بود، كسي كه ار دائره ولايت فقه خارج شود پشيزي ارزش نخواهد داشت و همچون بني صدر سرنوشت سياسي و مديريتيش تمام شده محسوب ميشود،مگر ايشان از بهشتي و مطهري و رجايي و باهنر فضيلت بيشتري داشتند ؟ آنها حتي لحظه از دايره ولايت خارج نشدند ، اما آقاي احمدي نژاد با رفتارهاي سطحي باعث سر افكندگي نظام شدند
  • سعید IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    25 11
    من یک جوان تحصیل کرده هم از رشته های فنی مهندسی هم در رشته ی علوم سیاسی از قشر ضعیف جامعه هستم. دوران احمدی نژاد ما را به فلاکت رساند . من با برنامه ریزی توانسته بودم کاسه ماست سر سفره بیارم با کارهای این بشر پاکدست کرد کاسه ماست ما قطع شد توانسته بودم با هزار برنامه ریزی مایع دستشویی برای یهداشت خانه تدارک ببینم بعد از قلدرمعابی های این بشر اون هم قطع شد و نتوانستم. نگذارید امثال ایشان با توهم بر مسند مهم مملکتی بنشینند. مملکت با برنامه ریزی و بدور از توهم ساخته می شود.
  • حامی دکتر IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    12 29
    خوشم میاد که روز به روز محبوبیت احمدی نژاد بین مردم بیشتر میشه.حالا هی شما چرت و پرت بنویسین.
  • مهدی IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    13 26
    جالبه الان که باز موقع انتخابات شده و محبوبیت اقای احمدی نژاد زیاد باز شروع به تخریب چهره میکنید بخشی ازاون پولها صرف ساخت و ساز شهرهاو مسکن مهر و وامهای بانکی شد الان چی نه از پروژهها خبری نه از مسکن مهر نه از وام بانکی به مردم همه میره تو جیب اقا زاده ها و غیره بعد تو کشورهای اروپایی خرج میشه متاسفم برا شماها که خوب همراهانی با اقازاده ها هستید از ماست که بر ماست
  • وحید IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    27 6
    ماه هیچ وقت پشت ابر نمی ماند خدا را شکر دولتی که ادعای داشتن پاکترین افراد در طول تاریخ را داشت کم کم و نفر به نفر به پشت میله های زندان می افتند و فسادشان گوش کهکشان ها را هم کر کرده است دولت عدالت = دولت فساد تحجر بی بندوباری بددهنی بچه بازی و ...
  • محمود IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    22 5
    دست مسئولان قضایی درد نکند که با افراد سودجویی که از موقعیت قانونی خود سوءاستفاده میکنند برخورد میکند
  • بیننده IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    10 22
    چرا قوه قضاییه ومقننه مجریه وزوزنامه های انها بسیج شده اند دردولت نهم ودهم من کارندارم احمدی نزاد تخلف کرده یانه جای سوال در اینجاست شماکه اینقدر جدی هستید چرا دولتهای قبل ودولت کنونی رسیدگی نمی شود
  • کامی IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    2 12
    متاسفم برای اینگونه نظرات بیهوده واقعا شما چی فکر کردین یعنی اینقدر مردم را ساده و بی سواد فرض کردین فکر میکنین با این حرفها میتوانیین تمام خدمتهای احمدی نژاد را پایمال کنید و گندهای دولت یازدهم را بپوشانین در ضمن اگز نوک سوزنی اقای احمدی نژاد مشکلی داشت مطمعن باشید اینقدر دشمن داره که سریع با مدرک تمام دنیا را مطلع میکردن حالا سوال من از شما اینه همین اقایانی که زمان ریس جمهوری اقای احمدی نژاد میگفتن ایشان بلد نیست مملکت داری بکنه و باعث شده دلا از مرز 3 هزارتومان بگذره چرا خودشون که قدرت بدستشون اومد دوباره دلار گرانتر شد فقط فرقشون اینه اقای احمدی نژاد پولهارو به مردم میداد و خرج مملکت میکرد ولی الان .....؟
  • دلشکسته IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    1 13
    راستی شما چرااینقدر به دولت قبل می تازین شما کاروزندگی و نون ونمکتون شده تحقیر وبزرگنمایی کاستی دولت قبل
  • محسن IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    10 1
    چرا سازمان بازرسی وقوه قضاییه اینقدر دیر وار صحنه وعمل میشوند آیا این نشانه بی اطلا عبی خبری آنها است که این عذر بدتر از گناه است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!نمایندگان مجلس کجا هستند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟آنها که نفس کارشان نظارت است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!در خبری خواندم دریکی از کشورهای اروپایی غربی خانمی از سطوح بالای سیاسی برای دخترش از هزینه دولتی بلییط هواپیما خریداری کرده بود مورد باز خواست وجریمه قرار گرفته بود
  • ناشناس IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    3 22
    ناشناس سلام،روزنامه جمهوری اسلامی حداقل از کلمه اسلامی خود شرم کن وتهمت به پاک ترین وبهترین رئیس جمهورکشورمان نزنیدانشاءا...دوره بعدی خودشان پاسخ گویی خواهند نمود از خدا بترسید وانقدر از مسئولان زحمت کش کشورمان بد گویی نکنید همه مسئولان کشور خادمین وزحمتکشان ملتند درود برهمه شان،واونهایی هم که اختلاس کردند کور دلانی چون شمایند. مردمهمه بلوغ سیاسی دارند وخوب می دانند کی خوب است وکی بد پس لطفا برای آبادی کشور تلاش کنید نه برای خرابی مسئولین زحمتکش.
  • محمد IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    15 3
    مرحبا به روزنامه جمهوری اسلامی از اول انقلاب تاکنون رنگ عوض نکرده وحق میگوید کجایند اونهایی که گریبان چاک میکردند برای احمدی نژاد حالا حالاها مشخص شدن فسادهای دیگرشون مونده
  • بیگی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    4 12
    رسانه عزیز زیر کاه مانده،اینها به چه درد ما میخوره گذشتهها گذشته الانا بچسب که مطمئنم بعد از دولت آقای روحانی هم میای میگی آی مردم پول نفت رو چیکارش کردن معاوناشون چیکاره بودن و ازین حرفا،برای دولت فعلی چی داری بگی یعنی همشون صراط المستقیمن یا....
  • ناشناس IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    17 2
    بیشترین حامی احمدینزاد اقا بود//////
  • حسام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    2 11
    ازکجامعلوم شما راست میگوئید ودر صدد پوشاندن بعض مسائل نیستید؟
  • رباص IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    4 18
    سلام به خواننده این مطلب من نمیدونم تنها جائی که یه حد اقل از پول این مملکت مسقیما به دست همه مردم میرسه و هر کسی خودش اونو مدیریت میکنه همین یارنه است چرا این دولت کمر همت بسته این یه قطره رو از دهن مردم بگیره برام قابل درک نیست.
  • حسینی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    8 28
    روزانه محترم جمهوری اسلامی تو حامی فتنه گران بودی وهستی از شما انتظار بیشتر ازاین نباید داشته باشیم.
  • ایرانی IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    2 0
    تمامی افراد دولت نهم و دهم باید محاکمه بشن. دروغگویی و تمسخر اعتقادات بخصوص مهدویت.
  • علی IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    2 0
    فرداست که احمدی نژاد اعلام کنه که این معاونین پاکدستش رو امام زمان بهش معرفی کرده! نعوذ بالله
  • احمدی نژاد IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    1 0
    البته من با نظر اقای احمدی نژاد موافقم ایشان در قیاس با زمین خواری انجام شده و فساد دیگران اینها افتابه دزد بیشتر نیستند
  • دکتر علی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    2 0
    کی بشه گند خود احمدی نژاد هم در بياد. کشور رو بدبخت کرد رفت . یه نگاه به افزایش قیمتها یا ممنوعيت صادرات برخی اقلام برای کاهش قیمت ها داشته باشیم بد نيست. یه گوشه کوچيکشه
  • یه شهروند IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    1 0
    اختلاس ودزدی که رو شده تحصیل که دستکاری شده بخدافتنه واقعی همین ها بودند ازخدا بترسید وطرفدارحق باشید تا ایرانمان وانقلابمان سالم تربه فرزندانمان بسپریم
  • بهرام بینا IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    2 0
    مگر شک داشتین که ادعای پاکترین دولت از سور آقای احمدی نژاد درست بوده؟این همه اختلاس که رو شده و بازداشت رحیمی و محکوم شدن اش بعه دادگاه فرا خواندن مرتضوی و حالا هم بقایی و خود احمدی نژاد هم که تا بحال تن به رفتن به دادگاه نداده است همه اینها نشان از دولتی واقعا نامتعادل بوده است و صداقتی در رفتار و گفتارشان نبوده است. همه رسانه ها هم بایداطلاع رسانی کنند تا باز عده ای گول اینها را برای انتخابات نخورند!
  • فرزاد IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 2
    رای ما رای احمدی نژاد است اگر دزدی هم کرده باشد . لاقل چها رتا فقیر سیر کرده چهار تا بدبخت خانه دار شدند و....
  • معلم IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    1 0
    موافقم