مشاور رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: امام خمینی(ره) از همان روشی که در انقلاب و جنگ بهره گرفته و پیروز شد، در مورد حمایت از فلسطین نیز استفاده کرد. در حقیقت این روش مقاومت و به صحنه آوردن مردم است.

«فلسطین»نماد مظلومیت درتاریخ/راهکارامام برای پیروزی مقاومت

حسین شیخ الاسلام، مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بیانات مقام معظم رهبری درباره سیاست های جمهوری اسلامی ایران در قبال فلسطین، گفت: زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید ساختاری ضد استکبار، اسرائیل و ظلم ایجاد و به این ترتیب تغییر اساسی در سیاست خارجی اتفاق افتاد.

 وی با اشاره به اینکه انقلاب ایران بر پایه اعتقادات و مردم استوار بود، اظهار داشت: امام (ره) سمبل و  ترجمان اعتقادات و رأی مردم بود. امام خمینی نسبت به فلسطین یک دیدگاه اعتقادی داشتند نه سیاسی.

شیخ الاسلام با اشاره به پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، اظهار داشت: ملت ایران در همان روز سفارت اسرائیل را گرفتند و این سفارت تبدیل به سفارت فلسطین شد. در حقیقت مردم تنها چند ساعت بعد جهت خود را نشان دادند و شعار امروز ایران، فردا فلسطین را سر دادند. ۱۰ روز بعد یعنی اواخر اسفند آقای عرفات به تهران سفر کرد و حاج احمد آقا سفارت فلسطین را به عرفات اهدا کرد.

حمایت ایران از قدس اعتقادی است

وی با بیان اینکه دین اسلام و قرآن کریم بر ظلم ستیری تأکید داشته اند، ادامه داد: مظلوم تر از مردم فلسطین وجود ندارد. اسرائیلی ها خانه آنها را گرفته اند و به آنها زور می گویند، این نمونه بارز ظلم است که در قالب حمایت از مستضعفان در قانون ما متجلی شد.

سفیر اسبق ایران در سوریه با اشاره به آیاتی از قرآن در سوره اسراء بیان کرد: حضرت رسول اکرم(ص) از مسجد الاقصی به معراج می رود و در حقیقت اتصال زمین و آسمان در آنجا برقرار می شود و بر همین اساس آن مسجد و اطراف آن در فلسطین مبارک است و این دیدگاه اعتقادی ما مسلمانان است.

وی در ادامه به روند اتفاقات پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: اولین حرکت امام در این عرصه  بعد از انقلاب در مرداد ماه ۱۳۵۸ بود که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس اعلام کردند که در آن زمان مردم با شعار مرگ بر اسرائیل، آمریکا و شوروی به خیابان آمدند. بعد از این جریان نیز در آبان ۱۳۵۸ لانه جاسوسی تسخیر می شود و جهت ضد استکباری و آمریکایی انقلاب ایران کاملا روشن می شود.

شیخ الاسلام با اشاره به حادثه طبس در اردیبهشت ۱۳۵۹ و پس از آن حمله صدام به ایران در شهریور همان سال، بیان کرد: با پیروزی انقلاب در حقیقت در ایران دو جبهه شاه پرست ها که طرفدار آمریکا و اسرائیل بودند و جبهه امام و اسلام در ایران شکل می گیرد که جبهه دوم به مباره با اشغالگری و سلطه گری و توسعه طلبی بر می خیزد و عملا این دو جبهه در مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

فلسطینی ها، مقاومت را از انقلاب ایران یاد گرفتند

وی به اصطلاح امام(ره) در مورد آمریکا که آن را «شیطان بزرگ» خطاب می کرد اشاره کرد و گفت: امام بی دلیل این واژه را به کار نبردند. بعد از این سخن امام همه کسانی که در جهان می خواستند برای آزادی بجنگند حتی مارکسیست ها و کمونیست ها و حتی در آمریکا در کنار انقلاب ایران قرار گرفتند. همه این گروه ها قبول داشتند که ظلمی که در تاریخ  سمبل جنایت و ظلم خواهد بود از سوی اسرائیل و در فلسطین اتفاق افتاده است.

گفتگو با حسین شیخ الاسلام

قائم مقام اسبق وزارت امورخارجه کشورمان بیان کرد: در واقع امام در کنار همه آزادیخواهان جهان و پابرهنه ها قرار گرفت.

شیخ‌الاسلام گفت: این خط کشی در همه جای دنیا انجام شد و سمبل برای همه فلسطین بود و امام(ره) با همین روشی که در انقلاب و جنگ پیروز شد، در مورد حمایت از فلسطین نیز از همان روش استفاده کرد. در حقیقت این روش، مقاومت و به صحنه آوردن مردم است که در حج به عنوان مراسم برائت راه اندازی شد و تازه بعد از چند سال بود که سعودی ها فهمیدند مفهوم این مراسم چیست و کشتار سال ۶۶ را انجام دادند. البته برای جلوگیری از این روش دیر شده بود و مردم فلسطین مقاومت را یاد گرفته بودند.

وی افزود: در شهر رام الله فلسطین، شیخ عبدالعزیز برای چهلم شهدای مکه مراسمی برگزار کرد و این مراسم که ضد خاندان سعودی بود، تبدیل به تظاهرات شد. البته اسرائیلی ها در ابتدا وارد این جریان نشدند؛ چراکه گمان می کنند دعوای داخلی بین مسلمانان است و آنها نیتشان همین است.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه تصریح کرد: درسال ۱۹۸۲ در حالی که تازه حزب الله شکل می گیرد، بیروت اشغال می شود، انگلیس، فرانسه، آمریکا و ایتالیا به بیروت نیرو می آورند و حزب‌الله عملیات خود را شروع می کند و به این ترتیب در سال ۲۰۰۰ کوچکترین کشور عربی با مقاومت مردم خود، لبنان را آزاد می‌کند که این بزرگترین افتخار جهان عرب است.

شیخ الاسلام ادامه داد: به این ترتیب استکبار خود را در مقابل رشد اسلام و خط امام(ره) ضعیف می بیند و اسرائیل که پرچم استکبار در منطقه است، دچار ضعف شدید می شود.

حمایت از حزب الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی فلسطین در یک راستا است

وی گفت: حمایت و پشتیبانی ما از حزب الله به همان شکل در حمایت و پشتیبانی از جهاد اسلامی و حماس ادامه پیدا کرد. حماس، اخوان المسلمین فلسطین بودند که در سال ۲۰۰۵ بر اثر انتفاضه غزه آزاد می شود و مقاومت امکان فعالیت در غزه را می یابد.

این کارشناس مسائل منطقه در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: اولین ملتی که ندای روز قدس حضرت امام(ره) را شنید، ملت مصر بود که به آن لبیک گفت و در سال ۱۹۸۰ به خیابانها آمدند ولی متاسفانه توسط دولت خود سرکوب شدند. در سال ۲۰۰۶ اسرائیلی ها احساس کردند روش حضرت امام(ره) موثر بوده است. در پی آن نیز جنگ ۳۳ روزه شکل می گیرد تا حزب الله را خلع سلاح کنند، از سال ۲۰۰۵حسنی مبارک خبیث و اسرائیل، غزه را محاصره می کنند و در سال ۲۰۰۸ بار دیگر غزه محاصره شده را زیر آتش خود می گیرند، اما ملت فلسطین، مقاومت را یاد گرفته و با صبر و بردباری همانطور که امروز یمنی ها ایستادگی می کنند، ایستادگی می کند.

شیخ الاسلام ادامه داد: شروع بیداری اسلامی نیز از همین جا است که از یک حرکت کوچک در تونس آغاز می شود و این درگیری از همان زمان بین جبهه مقاومت و پایداری و جبهه استکبار صهیونیستی ادامه دارد. آنها معتقد هستند که مقاومت یک اژدها است که سر آن در ایران، دم در لبنان است و کمرش در سوریه و زمانی که نتوانستند با سر و دم اژدها مقابله کنند، به سراغ کمرش یعنی سوریه رفتند تا بتوانند اتصال مقاومت با منبع اصلی را قطع کنند.

فتنه منطقه ای برای خارج کردن فلسطین از اولویت جهان اسلام 

وی با بیان اینکه برنامه های جبهه شیطانی از سوی آمریکا و بویژه انگلیس طراحی شده است، اظهار داشت: عربستان هزینه‌ها را تامین می کند، طالبان و القاعده را تولید می کند، القاعده در جنگ آمریکا داعش را تولید می کند که در ابتدا نام دولت اسلامی عراق و بعد شام را داشت. هدف سوریه است و روش درگیری آنها طایفه ای و مذهبی است که به منظور تقسیم قدرت در جهان اسلام شکل می گیرد.

مشاور بین الملل رئیس مجلس گفت: ما شعار وحدت اسلامی سر می دهیم و قصد آنها نیز ایجاد کشورهای کُرد، مارونی و... است که به این ترتیب وحدتی را که ما به دنبال آن هستیم، از بین ببرند.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه اضافه کرد: از نظر اعتقادی همه جهان اسلام حول محور فلسطین هستند و از نظر سیاسی می توان اسلام را حول محور وحدت دانست و اینکه فلسطین، مقاومت و اسلام با دموکراسی و مردم سالاری همخوانی دارد ولی استکبار و شاهنشاهی هیچ همخوانی با دموکراسی ندارد.

گفتگو با حسین شیخ الاسلام

شیخ الاسلام گفت: آمریکا دروغ بزرگی می گوید و به هیچ وجه به دنبال دموکراسی در منطقه نیست. آمریکایی ها به حکومت های شاهنشاهی نزدیک هستند. آنها دموکراسی نوپای مصر را ساقط کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دولت جدید و در سال های اخیر سیاست ایران در قبال فلسطین و مقاومت دچار ضعف شده است، اظهار داشت: به هیچ وجه اینطور نیست. یک اشتباهاتی در صحنه فلسطین صورت گرفته که مقام معظم رهبری نیز به آنها اشاره داشتند.

حماس در حوادث اخیر منطقه واقعا اشتباه کرد

سفیر اسبق ایران در سوریه افزود: در فتنه ای که در منطقه ایجاد کردند خیلی ها نتوانستند خوب بفهمند که چه جنایتی اتفاق می افتد و علی رغم مسائل راهبردی خود اشتباه کردند. یکی از آن گروه هایی که اشتباه کرد، حماس بود.

شیخ الاسلام گفت: ما به حماس آموزش دادیم، آنها را تربیت کردیم، به آنها اسلحه دادیم تا از این اسلحه بر علیه اسرائیل استفاده کنند اما حماس واقعا اشتباه کرد، حماس عهد شکنی کرد و خلاف تعهداتش به ما عمل کرد، آنها آزاد بودند و هستند که هر موضعی که صلاح می دانند بگیرند و مسئولیت آنرا بپذیرند، ولی حق نداشتند خلاف تعهداتشان به ما در مسائل نظامی عمل کنند. متاسفانه در القصیر (منطقه ای در سوریه) اعضای حماس علیه حزب الله جنگدیدند. البته رهبری حماس بعد از این اتفاق به ما گقت که متاسفانه تصمیمات فردی بوده است و سازمانی نیست.

مشاور بین الملل رئیس مجلس تاکید کرد: بعضی ها متاسفانه درست نتوانستند جبهه ضد اسرائیل را تشخیص دهند. یکی از آنها نیز اخوان المسلمین در مصر بودند. مقام معظم رهبری بعد از جریانات بیداری اسلامی در مصر دو بار با مردم این کشور صحبت کردند. یکبار در خطبه عربی ۱۴ بهمن ماه ۱۳۸۹ که هشت ماده را به مردم مصر گوشزد کردند که تا حدودی ملت مصر به آنها پایبند بود و در ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ که اخوان بر سر کار آمدند، یکبار دیگر با اخوان المسلمین صحبت کردند.

وی بیان کرد: آنها هر کاری را که آقا فرمودند، بالعکس انجام دادند و یکی از مهمترین مباحث انحراف در مصر از آنجایی بود که با اسرائیل ساده لوحانه برخورد کردند. مردم مصر سفارت اسرائیل را تسخیر کردند و پرچم فلسطین و مصر را بالا بردند، اما بعد با آرزوی پیروزی برای امت اسلامی از سوی محمد مرسی به آنجا سفیر فرستاده شد. اخوان المسلمین خط آمریکا را گرفت.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه تاکید کرد: اینکه حضرت آقا می فرمایند از فلسطین دست برنمی داریم و این علی رغم برخی نارضایتی ها است، به این دلیل مطرح می شود که بحث فلسطین برای ما عقیدتی و محور مسائل جهان اسلام است. متاسفانه در دو برهه ای که بحران اتفاق افتاده است، فلسطین از اولویت جهان اسلام خارج شده و همه در حال جنگ با یکدیگر هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.