قدس انلاین – سعید کوشافر: کاهش تورمی که در دولت قبل به بیش از ۳۰درصد رسیده بود و هر روز نیز رکوردهای تازه تری را تجربه میکرد حاصل سیاستهای اقتصادی دولت دهم بود ، سیاستهایی که بر هیچ پایه علمی استوار نبودو باعث شد تا نتیجه اش تورمی شود که گلوی معیشت مردم را میفشرد.

مهارگرانی به قیمت رکود یعنی انتقال مشکل اقتصاد کشور/ انبارهای کارخانه ها پرشده اما مردم پولی برای خرید ندارند/افزایش قدرت خرید با مصرف گرایی تفاوت دارد

درست به همین دلیل بود که دکتر روحانی پس از پیروزی درانتخابات متخصص مهار تورم را به وزارت برگزید تا این تورم افسارگسیخته را مهار کند اما واقعیت این است که این تنها تورم نبود که اقتصاد کشورمان را ازار میدادو رکود نیز بلای دیگری بود که گلوی تولید را گرفته ومیفشرد.

بنا به نظر کارشناسان برای کاهش رکود باید اندکی سرکیسه تورم را شل کردو برای مقابله با تورم مجبورید که رکود را به تولید تزریق کنی و این همان راهکاری بود که وزیر دولت یازدهم درپیش گرفت و اکنون پس از دوسال اگرچه تورم کاهش یافته اما دیگر رمقی برای تولید نمانده واین رکود دارد اخرین نفسهای تولید راهم میگیرد.

حال برای مقابله با این رکود باید نقدینگی تزریق شود و این درحالی است که تزریق نقدینگی یعنی افزایش تورم و برباد دادن هرانچه دولت دراین دوسال اندوخته است .

***تورم به قیمت رکود کنترل شد

دراین حال رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت شتاب تورم را به قیمت رکود کنترل کرد، اظهار داشت: کشور نه تنها از رکود خارج نشده، بلکه رکود روز به روز گسترش می یابد.

ارسلان فتحی پور با بیان اینکه دولت شدت تورم را کنترل کرده و نتوانسته نرخ تورم را کاهش دهد، گفت: شتاب تورم به قیمت رکود کنترل شده است و رکود امروز در زندگی مردم ملموس است.

نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم توانایی ادامه این گونه زندگی را ندارند، اظهار داشت: تمام بازارهای کشور راکدند و در اقصی نقاط کشور علی الخصوص مناطق محروم این رکود کاملا مشهود است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کارگران فصلی به خاطر تعطیلی پروژه های عمرانی هیچ درآمدی ندارند و در نتیجه قدرت خریدشان کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه کشور هنوز از حالت رکود خارج نشده است، اظهار داشت: رکود روز به روز در کشور گسترش می‌یابد.

فتحی پور با انتقاد از عدم اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، گفت: متاسفانه همه منتظر نتیجه مذاکرات هسته ای هستند و پروژه های عمرانی و ساخت و سازها متوقف شده است و کسی رغبت نمی کند کار کند.

نماینده مردم کلیبر تصریح کرد: کارخانه های ذوب آهن و سیمان دچار مشکلات اساسی هستند، زیرا انبارهایشان از تولید اشباع شده است و تقاضایی برای اجناسشان وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید هر چه سریعتر سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کند، اظهار داشت: سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکنون اجرا نشده است، دولت در اولین قدم باید قوانین مزاحم را ملغی کند که تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

***فعالان اقتصادی شاهد رکود در معاملات

دراین حال یک عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه فعالان بخش های مختلف شاهد رکود در معاملات هستند،گفت: دولت باید فرض را براین بگذارد که رکود همچنان وجود داشته و به همین منظور نیز رفع موانع تولید،بهبود فضای کسب و کار و اجرای واقعی سیاست های اصل 44 را در اولویت قرار دهد.

حمیدرضا فولادگر درگفت وگو با خانه ملت،با بیان اینکه مشاهده علائم خروج از رکود را باید از مردم سوال کرد،گفت:اکنون اگر به فعالان اقتصادی مراجعه کنیم، همچنان معتقدند که رکود بر فضای اقتصاد حاکم بوده و آمار و ارقام منتشر شده با واقعیت‌های موجود تفاوت دارند.

نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی افزود:درحال حاضر فعالان بخش‌های مختلف از قبیل صنعت، معدن، کشاورزی، حمل و نقل و سایر بخش‌ها شاهد رکود در معاملات هستند و این موضوع یک واقعیت است که نمی توان آن را انکار کرد.

وی در واکنش به ادعای برخی مسئولان مبنی بر حرکت اقتصاد به سمت خروج از رکود نیز عنوان کرد: این ادعا براساس آمار مطرح می شود که این آمار اصولا براساس رشد سالیانه است. بطورمثال برای بدست آوردن آمار، اگر سه فصل متوالی تولید ناخالص ملی افزایش یافته باشد،اعلام می شود که کشور از رکود خارج شده است.

به گفته این نماینده مردم درمجلس نهم، آمار منتشر شده براساس رشد تولید برخی شرکت‌های دولتی و شبه دولتی بوده و اگر فعالیت‌های نفتی و پتروشیمی‌ها را با سال 91 مقایسه کنیم،آمارها بیانگر رشد است،اما این رشد را نمی توان در بدنه بازار و بنگاه‌های کوچک و متوسط احساس کرد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: دولت همچنان باید در راستای خروج از رکود تلاش کند و آمارهای کلی با آنچه که در بازار رخ می دهد،متفاوت است.

نماینده مردم اصفهان درمجلس عنوان کرد:دولت باید فرض را براین بگذارد که رکود همچنان وجود داشته و به همین منظور نیز باید رفع موانع تولید،بهبود فضای کسب و کار و اجرای واقعی سیاست‌های اصل 44 را در اولویت قرار دهد.

**ضرورت تسریع در کاهش نرخ رکود تورمی

درهمین خصوص سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با انتقاد از کاهش قدرت خرید مردم در نتیجه بروز بحران اقتصادی در کشور، گفت: دولت باید برنامه منسجمی برای کاهش پله ای تورم و مقابله با رکود ارایه کند.

غلامرضا کاتب با انتقاد از کاهش قدرت خرید مردم در نتیجه بروز بحران اقتصادی در کشور،گفت: کاهش نرخ تورم با استفاده ازسیاست‌های پولی و مالی تنها راه توانمندسازی مالی مردم است.

نماینده مردم گرمسار درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به رکود تورمی موجود در اقتصاد کشور،افزود: کاهش قدرت خرید مردم نشان بارز از پررنگ شدن مشکلات اقتصادی کشور داشته که باید با درنظرگرفتن سیاست‌های منسجم ،بهبود آن ازسوی دولت پیگیری شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص اینکه گرانی و کاهش قدرت خرید مردم باید علاج شود،تصریح کرد: تلاش دولت در زمینه کاهش تورم تاکنون مثبت بوده و از این پس نیز با نظارت بر بازار و قیمت های آن باید دنبال شود.

کاتب با بیان اینکه دولت باید با درنظرگرفتن راهکارهای کارآمد در تلاش برای افزایش قدرت خرید مردم باشد،تصریح کرد: درپیش گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارهای غلبه بر رکود تورمی و رشد قدرت خرید مردم است.

این نماینده مردم درمجلس نهم،با بیان اینکه رشد قدرت خرید مردم نباید با مصرف گرایی در جامعه اشتباه شود، افزود:درحال حاضر نتیجه مشهود کنترل تورم رشد توان مالی مردم برای تامین مایحتاج ضروری است.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،یکی از راهکارهای کاهش تورم را مقابله با بی انظباطی‌های مالی خواند و تصریح کرد: دولت باید برنامه منسجمی برای کاهش پله ای تورم و مقابله با رکود ارایه کند.

**فعالیت دولت کمتر ازحد انتظار

همچنین یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، ایجاد شغل را پاشنه آشیل افزایش قدرت خرید مردم دانست و گفت: زمانی که دولت در زمینه ایجاد شغل عملکرد مناسبی داشته باشد،علاوه بر افزایش قدرت خرید جامعه، رکود نیز به مرور محو خواهد شد.

عزت‌الله یوسفیان ملا ،درخصوص عملکرد دولت در خروج از رکود،گفت: دولت دراین زمینه حرکت مناسبی را آغاز کرده،اما نمی توان آن را مکفی دانست و انتظار مردم از دولت بیش از این است.

نماینده مردم آمل و لاریجان درمجلس شورای اسلامی افزود: اقدامات صورت گرفته ازسوی دولت قابل قبول و درحد نیاز نیست،اما همین که حرکتی آغاز شده می توان آن را مثبت ارزیابی کرد.

وی در واکنش به سخنان معاون اول رییس جمهور که اعلام کرده قدرت خرید مردم افزایش یافته است،نیز تصریح کرد: اکنون شاهد آن هستیم که تنها قدرت خرید اقشار مرفه افزایش یافته است، بطور مثال شخصی که توان خرید خودروی یک میلیارد تومانی را در گذشته داشت،اکنون می تواند یک خودروی 2 میلیاردی را خرید کند،اما قدرت خرید عمده مردم کاهش یافته است.

یوسفیان ملا به صحبت های شهردار تهران که به تازگی اعلام کرده 10 درصد مردم تهران به نان شب محتاج اند اشاره کرد و افزود: حال با این وضعیت مشخص است که مردم حاشیه استان‌های مرزنشین وضعیت به مراتب بدتری را تجربه می کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص راهکارهای افزایش قدرت خرید مردم نیز عنوان کرد: توزیع عادلانه ثروت،جلوگیری از رانت و ایجاد اشتغال مطلوب، به افزایش قدرت خرید مردم منتهی می شود.

به گفته وی؛زمانی که دولت درزمینه ایجاد شغل عملکرد مناسبی داشته باشد،علاوه برافزایش قدرت خرید جامعه، رکود نیز به مرور محو خواهد شد،لذا انتظار مردم و نمایندگان مجلس از دولت،ایجاد شغل و رفع معضل بیکاری است.

عضوکمیسیون برنامه،بودجه ومحاسبات مجلس گفت:دولت درحد نیاز شغل ایجاد نکرده که با راه اندازی واحدهای تولیدی بخشی از جامعه مشغول به کار خواهند شد،اما دولت باید در مشاغل دولتی به فکر جذب نیرو باشد.

نماینده مردم آمل و لاریجان درمجلس تصریح کرد:دولت وعده داده بود که نشستن روی صندلی دانشگاه را به نشستن روی صندلی شغلی تبدیل کند،لذا اگر برخی رشته‌های دانشگاهی به اشتغال دانشجو منتهی نمی شود، باید آنها را تعطیل کرد.

***اقتصاد مقاومتی برای خروج از رکود

درهمین حال رییس بسیج سازندگی کشور گفت: استفاده از ظرفیت های اقتصاد مقاومتی لازمه پویایی و خروج از اقتصاد تورمی درکشور است.

ابراهیم عزیزی با اشاره به اینکه رکود تورمی کشور را دچار مشکل کرده است، افزود: رفع رکود تورمی مستلزم تزریق نقدینگی است هرچند تزریق نقدینگی صرف تورم زا است.

وی تزریق کمترین میزان نقدینگی و استفاده ازسرمایه های خرد مردم را بهترین مولفه برای خروج از رکود تورمی برشمرد .

رییس بسیج سازندگی کشور ورود مردم به چرخه ی اقتصادی کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: اصلی ترین دلیل برای انتخاب تاکتیک اقتصاد مقاومتی از سوی نظام اسلامی حضور مردم و رونق بازار اقتصادی با حداقل میزان آورده از محل منابع خرد و جمع آوری شده از سوی آنان است

وی از اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از مولفه های مورد توجه رهبری برای گذر از مشکلات اقتصادی موجود نام برد و تاکید کرد: حضور در عرصه اقتصاد مقاومتی نه به عنوان یک رفتار بلکه به عنوان یک اعتقاد از سوی مسوولین مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اگر اراده مردم در عرصه اقتصاد مقاومتی هدایت شود شاهد تحقق فتح الفتوح های بسیاری در عرصه اقتصادی همانند فتح الفتوح های دوران هشت سال دفاع مقدس خواهیم بود.

رییس بسیج سازندگی کشور بر بهره گیری از ظرفیت های مغفول و رها شده تاکید و تصریح کرد:جلوگیری از شوک ها و تهدیدهای احتمالی از مهمترین مولفه ها در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.