گروه اقتصادي- فرزانه غلامي - رقابت نفسگیری که بر سر آمار واردات دولتهای نهم و دهم میان مردان این دولتها و دولت تدبیر و امید شروع شده بود، سرانجام به سود دولت قبل  تمام شد.

اختلاف صدها میلیارد دلاری در آمار واردات

بازی از آنجا شروع شد که  واردات بی‌رویه و چراغ سبز نشان دادن به تحریمها از طریق باز کردن دروازه های کشور به روی کالاهای آن طرف آبی و بخصوص کالاهای ته انباری و بی کیفیت چین در طول مدیریت دولتهای نهم و دهم، بارها از زبان معاون اول و دیگر مدیران اقتصادی دولت فعلی مطرح شد. جهانگیری از واردات 720 میلیارد دلاری طی هشت سال از کشورهایی مثل چین بارها انتقاد کرد؛ عددی که رئیس دولت هم در مصاحبه اخیرش آن را تکرار کرد، اما دیری نپایید که سیل آمار و ارقام متفاوت و حتی با اختلاف 300 میلیارد دلاری از زبان مدیران دولتهای قبل روانه منابع خبری شد. یاران اقتصادی احمدی‌نژاد را در این بازی، دو یار کمکی از دولت یازدهم به پیروزی رساندند؛ بهزاد شیری، معاون طرح و برنامه و امور بین الملل گمرک  آنجا که با زدن «گل به خودی» و رد آمار واردات 720 میلیارد دلاری در گفت‌وگو با نسیم تأکید کرد، این رقم به هیچ وجه از 425 میلیارد دلار تجاوز نمی کند.

 شیری درباره کاهش 9 میلیارد دلاری واردات مواد غذایی نسبت به دولت گذشته که رئیس‌جمهور آن را اعلام کرد، گفت: صحبت کردن در خصوص واردات مواد غذایی درست نیست؛ زیرا مواد غذایی با کالاهای اساسی متفاوت است و باید دید چه مقدار کالای اساسی از جمله گندم، برنج و کنجاله سویا وارد کشور می‌شود.

یار کمکی سوم دولت قبلی،  اما رئیس اتاق مشترک ایران و امارات بود که در گفت و گو با خبرنگار ما حداکثر واردات در هشت ساله دولت احمدی‌نژاد را 600  میلیارد دلار اعلام کرد. به گفته مسعود دانشمند، بهتر است دولت آمار و ارقام صحیح را از گمرک بخواهد، اما آنچه مسلم است اینکه به طور متوسط در هشت سال دولت احمدی‌نژاد و بنا به تأیید گمرک 400 میلیارد دلار به کشور واردات صورت گرفته که اگر 15 درصد از رقم رسمی واردات را به عنوان قاچاق این به رقم اضافه کنیم، حداکثر 550 تا 600 میلیارد دلار واردات داشته ایم.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران افزود: بنا به اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 92 حدود 25 میلیارد دلار کالای قاچاق که شامل 2/17 میلیارد دلار واردات و 8/7 میلیارد دلار صادرات که عمدتاً سوخت بوده، کشف شده است که با محاسبه رقم واردات رسمی یعنی 55 میلیارد دلار کمی بیش از 70 میلیارد دلار در آن سال واردات داشته ایم و اینکه متوسط واردات در هر سال از دولت نهم و دهم 90 میلیارد دلار تخمین زده شده، اغراق است. وی در پاسخ به میرکاظمی، وزیر اسبق نفت که گفته، واردات دولت یازدهم بخصوص از چین حدود 5 درصد رشد داشته، اظهار داشت: این امر طبیعی است و در پی قطعنامه شورای امنیت مبنی بر مجاز بودن ایران به فروش نفت به چین و هند و در مقابل خرید کالاهای آنها اتفاق افتاده و امروز تراز تجاری ما با چین بشدت مثبت شده و حدود 40 میلیارد دلار پول در این کشور داریم که نتوانسته ایم وارد کشور کنیم.

 دانشمند، افزایش حضور خودروهای چینی را در بازار ایران نشان دهنده افزایش واردات از این کشور طی یکی دو سال اخیر دانست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.