قدس آنلاین- تبریز: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: دولت در اوج کمبود منابع دو هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه تخصیص داده است و اکنون وظیفه دستگاه‌های اجرایی است که این کار را عملیاتی کنند.

اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه / وضعیت آب از حالت بحرانی عبور کرده است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز, عیسی کلانتری در جلسه شورای فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه در تبریز، اظهار داشت: رئیس جمهور دستور داده است که بودجه دریاچه ارومیه در اولویت اول باشد و سازمان مدیریت نیز بودجه پیشنهادی ستاد احیا را بدون تغییر تصویب کرده است.


وی گفت: دیدگاه استراتژیک دولت یازدهم به این نتیجه رسیده است که دریاچه ارومیه باید احیا شود و این به خاطر این نیست که دولت دریاچه ارومیه را خیلی دوست دارد، بلکه دولت می‌داند که اگر امروز در این زمینه هزینه نکند شاید در سال‌های آینده با هزاران میلیارد دلار نیز نمی‌تواند عواقب آن را جبران کند.

کلانتری با بیان این که در اجرای برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه با مشکلات زیادی مواجه هستیم، افزود: دستگاه‌های اجرایی ما عادت کرده‌اند که پول خرج کنند و گزارش کار بدهند، در حالی که امروز بیشتر کار نرم‌افزاری و مسایل اجتماعی است.

وی گفت: امروز دستاورد ما پول خرج کردن نیست، بلکه باید ببینیم از نتیجه تلاش ما چه مقدار آب وارد دریاچه شده است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه آماری از میزان برداشت آب در کشور ارایه کرد و گفت: در حال حاضر یکصد میلیارد متر مکعب از آب‌های سطحی و زیرزمینی کشور برداشت می‌شود، در حالی که توان تجدیدپذیری منابع آب کشور پایین‌تر از 85 میلیارد متر مکعب است.

وی افزود: وضعیت آب در کشور از حالت بحرانی هم گذشته و این آمار به مفهوم این است که نسل موجود و نسل آینده در معرض خطر جدی هستند.

کلانتری با تاکید بر این که همه باید منافع ملی را در نظر بگیریم، گفت: تصمیمات باید هم به نفع دریاچه باشد هم به نفع مصالح ملی؛ امروز موجودیت نسل آینده در خطر است و باید جلوی آن را بگیریم.

وی با بیان این که وضعیت آب در منطقه وخیم‌تر از وضعیت دریاچه ارومیه است، گفت: موضوع دریاچه مهم است، اما آن‌چه به آن اهمیت داده عامل بی‌آبی است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین خطاب به فرمانداران استان که در این جلسه حضور داشتند، گفت: فرمانداران و بخشداران حلقه اتصال دولت با مردم هستند و امروز باید مردم را با خود همراه کنیم.

وی تاکید کرد: امکان کاهش مصرف آب کشاورزی وجود دارد و فرمانداران و بخشداران باید پیگیر این قضیه باشند که بخش کشاورزی با فناوری نوین اداره شود.

کلانتری همچنین از اختصاص 200 میلیارد تومان اعتبار برای خرید حقابه‌های اضافی و جبران خسارت کشاورزان در حوضه دریاچه ارومیه خبر داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.