در توریسم تاریک مقصد سفر مکان‌‎هایی است که به لحاظ تاریخی با مرگ و تراژدی پیوند خورده‎اند. از قبرستان ارواح در شیلی با قبرهای باز گرفته تا جنگل خودکشی وحشتناکی که در ژاپن واقع است.

از قبرستان ارواح در شیلی تا جنگل خودکشی در ژاپن

جاذبه‎های توریستی سنتی مثل موزه‎ها، بناهای تاریخی یا مکان‏‌های طبیعی منحصربفرد را فراموش کنید. "توریسم تاریک" مسافران را به سوی جاذبه‎های وحشتناک و تجربه‎های تکان‌‏دهنده می‎برد. توریسم تاریک (که گاهی با عنوان "توریسم سیاه" یا "توریسم اندوه" نیز از آن یاد می‌شود) اینگونه است که مقصد سفر در آن مکان‌‎هایی است که به لحاظ تاریخی با مرگ و تراژدی پیوند خورده‎اند. از قبرستان ارواح در شیلی با قبرهای باز گرفته تا جنگل خودکشی وحشتناکی که در ژاپن واقع است.

مکان‌‏های توریستی که در زیر به شما معرفی می‎شود، شما را پشت صفحه‏‌ نمایش‌تان میخکوب خواهد کرد!

1- کشتی غرق شده کوستا کونکوردیا در ایتالیا

کشتی مسافرتی ایتالیایی، کوستا کونکوردیا، پس از آن که با یک مانع زیر دریا برخورد کرد در ایزولدل‌گیگلیو، در 13 ژانویه سال 2012 واژگون و غرق شد. گرچه این کشتی فقط در فاصله 1300 فوتی ساحل جزیره غرق شد، 32 نفر از 4000 مسافر خارجی این کشتی در سانحه جان باختند. چند ماه بعد، لاشه‌ی کشتی کوستا کونکوردیا به جاذبه‌ی توریستی شومی تبدیل شد. هزاران گردشگر هر روزه صف می‌بستند تا با قایقی به نزدیکی چند فوتی کشتی معلق در آب برسند. در سپتامبر سال 2013 کشتی به وضعی عمودی درآورده شد و در جولای سال 2014 کشتی دوباره در آب غوطه‌‏ور شد و 14 یدک‎کش آن را تا جنووا یدک کردند و بدین ترتیب کشتی آخرین سفر خویش را نیز انجام داد.

گروه سرگرمی ROZANEH

2- جنگل خودکشی در ژاپن

جنگل خودکشی که نام رسمی آن ائوکیگاهارا است، 4 مایل مربع مساحت دارد و در شمال غربی کوه فوجی در ژاپن واقع است. این جنگل که به لحاظ تاریخی با اسطوره‎های ژاپنی پیوند خورده، چنان متراکم است که کاملاً جلوی باد را می‌گیرد و به همین دلیل به شکلی استثنایی مکانی ساکت و وهمناک است. با وجود علائم هشدار دهنده زیادی که به زبان انگلیسی و ژاپنی از مردم می‎خواهد در کار خویش تجدید نظر کنند اما این جنگل بنا به دلایلی به مکانی محبوب برای خودکشی تبدیل شده است. بنا بر آمار، حدود 100 خودکشی هرساله در آن جا روی می‎دهد. با این حال، گفته شده که اجساد بی‌شماری در آن وجود دارد که سال‌های سال است کشف نشده‎اند.

گروه سرگرمی ROZANEH

3- اورادور سور گلان در فرانسه

اورادور سور گلان که در ناحیه‌ی لیموزین در مرکز غربی فرانسه واقع است، روستای کوچکی است که پایگاه وحشتناک کشتار توسط یک کمپِ Waffen-SS آلمانی در جنگ جهانی دوم بوده است. در ژوئن سال 1944، پس از آغاز عملیات نورماندی، یگ گردان آلمانی پس از آنکه شایعه شده بود یک افسر SS در منطقه زندانی شده است، اورادور سور گلان را محاصره کردند. برای مجازات دستور داده شد که ساکنان روستا در میدان روستا جمع شوند. ظاهراً برگه‎های هویت‎شان چک شده بود اما در عوض صدها نفر از آن‎ها، از جمله زنان و کودکان به شکلی وحشتناک به رگبار بسته شدند. رئیس جمهور سابق فرانسه، چالرز دی گال بعدها دستور داد که روستا هرگز بازسازی نشود، بلکه باید به عنوان موزه و یادبود همیشگی قساوتی که در طول اشغال فرانسه به دست آلمانی ها روی داد باقی بماند.

گروه سرگرمی ROZANEH

4- آسایشگاه‏‌های بابن‌هوزن، آلمان

آسایشگاه‏‌های بابن‏هوزن که در نزدیکی شهر هسته‌ی آلمان قرار دارد آسایشگاه‏‌هایی برای سربازان جنگ جهانی دوم بود. پس از جنگ، این آسایشگاه‎ها بدون استفاده شد اما آن‎چه این ساختمان‏‌ها را یک مکان توریستی تاریک می‎کند، فعالیت‏‌های غیرعادی متناوبی است که در آن روی می‎دهد. گفته می‌شود، روح سربازان آلمانی با یونیفورم‎هایشان در آن‎جا دیده شده است. مشهور است که چراغ‎ها خودشان روشن و خاموش می‏شوند، در وسط شب گاهی صدای فرمانده‌های آلمانی شنیده می‎شود که در حال فریاد کشیدند و شنیدن صدای پای کسی که دیده نمی‎‌شود نیز تجربه‌ای مشترک است.

گروه سرگرمی روزنه

5- هتل بانف اسپرینگ، آلبرتا، کانادا

شایعه شده است که هتل بانف اسپرینگ که به عنوان یکی از هتل‏‌های مجلل دارای راه آهن در سال 1888 ساخته شد، یکی از روح‌زده‌ترین مکان‌های کاناداست. نقل‎هایی هست که زنی با لباس عروس در جشن عروسی‎اش در راه‏‌پله‌ی هتل جان باخت. این حادثه وقتی روی داد که لباس عروسی زن با شمع‎هایی که راه‏‌پله را زینت داده بودند آتش گرفت. او هراسان افتاد و از پله‎ها سقوط کرد، گردنش شکست و جان باخت. بسیاری از مردم گزارش کرده‎اند که روح او را در حالی که لباس عروسی بر تن داشت دیده‎اند که گاهی در سالن باله در حال رقصیدن است. اما مشهورترین داستانی که وجود دارد درباره‌ی خانواده‌‏ای است که در اتاق 873 هتل به قتل رسیدند. درب آن اتاق از آن زمان به بعد مهر و موم شده است، اما خانواده‎ای که آن‎جا جان باختند گاهی در راهروی ورودی اتاق هنوز هم تا به امروز دیده می‏‌شوند.

گروه سرگرمی ROZANEH

6- پریپیات، اوکراین

پریپیات که در اوکراین شمالی در نزدیکی مرز بلاروس واقع است. شهری است که در آوریل سال 1986 فاجعه‌ی چرنوویل در آن روی داد. این سانحه بدترین سانحه‌ی نیروگاه‎های هسته‎‌ای در تاریخ بشر است که طی آن ذرات رادیواکتیو بسیاری در اتمسفر راه یافتند و در بیشتر شوروی غربی و اروپا پخش شدند. در طول وقوع خودِ سانحه، 31 نفر جان باختند اما آثار بلندمدت آن مثل سرطان و نقص‏‌های مادرزادی حتی تا به امروز نیز گزارش می‎شوند. گرچه حدس‎ها و تخمین‏‌های زیادی وجود دارد، اما برخی می‎گویند که میلیون‎ها نفر از مردم تحت تأثیر این فاجعه قرار گرفتند. پس از فاجعه هیچ کس نمی‌‏توانست تصور کند که آن منطقه روزی جاذبه‌ی توریستی جدید و مهییجی خواهد شد. اما وقتی اوکراین اعلام کرد که توریست‌ها اجازه دارند برای بازدید از منطقه 30 مایلی دورتا دور راکتور منفجر شده بلیط تهییه کنند آن منطقه واقعاً به یک جاذبه‌ی توریستی تبدیل شد. پریپیات که شهری متروکه است و از زمان وقوع تراژدی باقی مانده و به مجموعه‎ فیلمی درباره‌ی دوران پس از آخرالزمان می‎ماند.

www.ROZANEHONLINE.com

7- پمپئی، ایتالیا

پمپئی شهری رومی در دوران باستان بود که در نزدیکی ناپل امروزی در منطقه‌ی کامپانیای ایتالیا واقع است. این شهر در قرن هفتم یا ششم پیش از میلاد بنیانگذاری شد اما در سال 79 پس از میلاد به خاطر فوران آتشفشان کوه وزوو زیر 20 فوت خاکستر و سنگ آتشفشانی ویران شد. این شهر در زمان ویرانی شهری آباد و بسیار پیشرفته با سیستم‎های آبرسانی پیچیده و بسیاری دیگر تسهیلات شهری بود. فوران آتشفشان موجب مرگ بسیاری از جمعیت 11 هزار نفری شهر شد. این شهر در حدود 1500 سال گم شده بود اما در سال 1599 دوباره کشف شد. اشیائی که در شهر مدفون شده بودند بخوبی باقی ماندند زیرا در شرایط بدون هوا و رطوبت قرار داشتند. در طول گودبرداری، از اندودهایی برای پر کردن حفره‌های میان لایه‎های خاکستر که اجساد انسان در آن قرار داشت استفاده شد. این کار باعث شد تا وضعیت اشخاص درست در زمان مرگ‎‌شان به چشم بیایند. امروزه، پمپئی میراث فرهنگی یونسکو و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‏‌های توریستی در ایتالیا است.

روزنه آنلاین

8- قبرستان لانوریا، شیلی

لانوریا در قدیم شهر معدنی آباد و پرسودی بود اما پس از چندین ضربه‌ی سخت (از جمله بحران اقتصادی عظیم) کسب و کار در آن تنزل یافت و از بین رفت. خود شهر متروکه به قدر کافی هراس‌انگیز است اما آنچه باعث شده این شهر یکی از مکان‏‌های توریستی تاریک مهم به‌شمار آید قبرستان مرکزی آن است! شایعه شده که مردگان قبرستان لانوریا در شب برمی‌خیزند و در شهر پیاده‌روی می‌کنند. تصاویر روح ‏مانند بسیاری نیز مکرراً در عکس‎های بازدیدکنندگان دیده می‎شود. جدا از فعالیت‎های غیرعادی‌ که در این قبرستان گزارش شده، قبرهای بازی در آن وجود دارد که جسد مردگان در آن کاملاً در معرض دید است به طوریکه شما متحیر می‎مانید که چرا این‎گونه است.

www.ROZANEHONLINE.com

9- سیاه‌چال لندن، انگلستان

سیاه‏چال لندن که در سال 1974 افتتاح شد یکی از مهمترین جاذبه‎های توریستی شهر لندن است که در آن بسیاری از وقایع تاریخی خوفناک و جنایت آمیز شهر بازسازی می‌شود. در این مکان 18 نمایش، 20 بازیگر و سه گردش وجود دارد و بازدیدکننده‏ را به سفری 1000 ساله در طول تاریخ لندن می‎برد. بازدیدکنندگان، بازیگران را در قامت شنیع‎ترین شخصیت‎های تاریخ لندن می‎بینند، از جمله جکِ متجاوز که قاتلی سریالی بوده است و به خاطر قتل وحشیانه روسپیانی که در زاغه‏های شهر زندگی و کار می‎کردند مشهور است. گرچه گزارش همه‌ی بازدیدکنندگان مثبت نبوده است اما با این حال سیاه‎چال لندن همچنان یکی از مشهورترین مکان‏‌های توریستی تاریک در بریتانیا باقی مانده است.

www.ROZANEHONLINE.com

10- بلچیت، اسپانیا

بلچیت روستایی در حدود 25 مایلی جنوب شرقی زاراگوزا است، روستایی متروکه با گذشته‏‌ای تکان‌‏دهنده! در ژوئن سال 1809، نیروهای فرانسوی و اسپانیایی در شبه جزیره ایبرى جنگ ماریا در نزدیکی بلچیت را به راه انداختند. بین آگوست و سپتامبر سال 1937 جمهوری‏‌خواهان دوستدار اسپانیا و نیروهای شورشی ژنرال فرانکو در جنگ سرد اسپانیایی، نبرد بلچیت را در اطراف شهر به راه انداختند. پس از سال 1939 روستای جدید بلچیت در نزدیکی ویرانه‏‌های روستای قدیمی ساخته شد. روستای قدیمی به خاطر یادبود جنگ هنوز متروکه باقی مانده است. ویرانه‏‎های روستای قدیمی با فضای رعب‏‌آور آن یکی از جاذبه‎های توریستی محبوب شده است و به عنوان محل تصویربرداری در بسیاری از فیلم‎های سینمایی استفاده می‌شود.

گروه سرگرمی ROZANEH

11- قلعه‌ی بِرَن، رومانی

این قلعه که تقریباً در قلب رومانی واقع است دژی رازآلود است که بنا به گفته‎ها مقرِّ ولاد سوم بوده است. ولاد سوم یکی از حکمرانان ظالم در قرن 15 است. او با نام ولاد دراکولا یا ولادِ به سیخ کشنده هم مشهور است. در طول عمرش شهرت او در به سیخ کشیدن دشمنان و اعدام آن‏ها از مرزهای رومانی فرا رفت و به آلمان و دیگر نقاط اروپا رسید. نام کنت دراکولا در رُمان وحشت سبک گوتیکِ برام استوکر در سال 1897 از ولاد الهام گرفته شده است. در نتیجه، قلعه‌ی برن به یکی از مشهورترین مکان‎های توریستی برای طرفداران ژانر وحشت در تمام نقاط جهان تبدیل شد.

گروه سرگرمی ROZANEH

منبع: دالاهو

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.