قدس انلاین: استاندار خراسان رضوی گفت: امروز کشور تاجیکستان به عنوان مهم ترین کشور هدف خراسان رضوی برای صدور کالاهای تولیدی محسوب می شود، چرا که این کشور در زمینه های گوناگون به ویژه کشاورزی، فنی مهندسی و فراوری، پذیرای تولیدات فعالان اقتصادی خراسان است.

صادرات کالای بی کیفیت به ضرر اقتصاد خراسان است!/ تغییرات ارزش پولی کشورهای همسایه نباید تاثیری بر صادرات داشته باشد

به گزارش قدس انلاین، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی ظهر امروز در دومین جلسه کار گروه توسعه صادرات خراسان با اشاره به دستاوردهای سفر تاجیکستان گفت: شرایط اقتصادی کشورهای همسایه و به ویژه تاجیکستان به گونه ای است که می توان بازار تولیدات آن ها را از آن خود کرد. چنانکه با صادرات کالاهای مورد نیاز به کشورهای هدف در حوزه صادرات، تا حد بسیار زیادی می توان موجبات رونق اقتصادی خراسان را فراهم آورد.

وی افزود: البته در این راستا می بایست بازرگانان و صادرکنندگان کالا به صورت ویژه، با جدیدترین قوانین این کشورها آشنایی داشته باشند. چرا که در صورت عدم آگاهی از مقررات تجاری کشورهای همسایه، احتمال ضرر و زیانِ فراوانی برای آنان رقم خواهد خورد.

وی ضمن اشاره به ضعف هایی در حوزه صادرات خراسان رضوی اذعان داشت: متاسفانه امروزه شاهد ناهماهنگی هایی در حوزه صادرات می باشیم که این خود معضلی قابل تامل است. از این رو باید برای رفع این ضعف شورایی در قالب نظارت مامور این موضوع باشد تا از ناهماهنگی های بیشتر جلوگیری گردد.

استاندار خراسان رضوی همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ضعف هایی که امروزه به عنوان عاملی بسیار مهم در جهت ضعیف عمل کردن در راستای در دست گرفتن بازارهای سایر کشورهای همسایه محسوب می شود، صادرات کالاهای بی کیفیت به کشورهای هدف است.

وی در این باره تشریح کرد: متاسفانه گاه شاهد این موضوع هستیم که تولید کننده ایرانی برای بدست آوردن سودی مقطعی به ارسال کالاهای بی کیفیت و گاه تاریخ گذشته به سوی کشورهای هدف می پردازد. این امر در بلند مدت باعث این امر شده است تا دید متقاضیان نسبت به کالای ایرانی عوض شده و به صورت مشهودی کالاهای صادراتی بازار خود را از دست داده و از چرخه رقابت با سایر تولید کنندگان خارج شود.

رشیدیان بیان داشت: امروز کشور تاجیکستان به عنوان مهم ترین کشور هدف خراسان رضوی برای صدور کالاهای تولیدی محسوب می شود. چرا که این کشور در زمینه های گوناگون به ویژه کشاورزی، فنی مهندسی و فراوری، پذیرای تولیدات فعالان اقتصادی خراسان است.

وی همچنین با اشاره به افزایش صادرات خراسان رضوی به مرز 5/2 میلیارد تومان بیان داشت: در بحث تولیدات و صادرات کالا، تغییراتی ارزش پولی کشورهای همسایه نباید تاثیر چندانی بر افزایش و یا کاهش صادرات داشته باشد. از این رو بهتر است تجار به بحث تجارت مرکب توجه ویژه ای نمایند. همچنین می باید بر روی صادرات کالاهایی که ارزش افزوده بیشتری به همراه دارد، سرمایه گذاری نمود.

رشیدیان ضمن اشاره به فراهم آوردن تسهیلاتی برای صادرکنندگان اظهار داشت: در راستای تحقق هدفِ افزایش صادرات، کاهشِ زمان ترخیص کالاهای وارد و صادر شده می بایست در دستور کار قرار گیرد. بر این اساس باید زمان ترخیص کالاهای وارداتی از 36 ساعت به 24 ساعت و مدت زمان ترخیص کالاهای صادراتی از 17 ساعت به 13 ساعت کاهش یابد.

وی همچنین ضمن توجه ویژه به بازارچه های مرزی و فعال بودن آن ها افزود: یکی از اموری که باید بدان توجه داشت، صادر نمودنِ تولیدات بومی است. از این رو باید با توجهی ویژه به محصولاتی همچون مرغ و تخم مرغ، با برنامه ریزیِ مناسب، به افزایش صدور این گونه از کالاها و متعاقبا حمایت از تولیدکنندگان آنها پرداخت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.