ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق مالزی که به طور جدی خواستار برکناری نخست وزیر فعلی این کشور است، در اقدامی تازه دست به دامان رسانه های خارجی شد.

ماهاتیر برای برکناری نخست وزیر مالزی دست به دامان رسانه های خارجی شد

به گزارش ایرنا، 'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی در واکنش به مصاحبه ماهاتیر محمد، نخست وزیر اسبق مالزی و معمار مالزی نوین که به تازگی با روزنامه نیویورک تایمز انجام شده بود، این اقدام را تاسف بار خواند. 

وزیر امور خارجه مالزی با انتشار نامه ای سرگشاده به سردبیر روزنامه نیویورک تایمز، اقدام ماهاتیر محمد را با قصد تخریب مالزی و 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر فعلی دانسته و مورد انتقاد جدی قرار داد.

وی اقدامات ماهاتیر محمد را بخشی از انتقام گیری سیاسی شخصی وی عنوان کرد و افزود: اجازه دهید که نخست وزیر اسبق به انتشار دروغ و تحریف در مورد شرکت های دولتی ادامه دهد.

ماهاتیر محمد در ماه های اخیر از نقش نجیب تون رزاق در بدهی 11 میلیارد دلاری شرکت دولتی توسعه مالزی واحد موسوم به 'وان.ام.بی.دی' خبر داد و خواستار کناره گیری وی از پست نخست وزیری شد.

عنیفه امان که پیش از این متهم شده بود در سال 2008 به منظور سرنگون کردن دولت وقت 28 میلیون دلار از 'انور ابرهیم' رهبر پیشین مخالفان دولت که اکنون در زندان است دریافت کرده است در نامه سرگشاده خود آورده است که ادعاهای بی پایه و اساس ماهاتیر محمد بازار مالزی را تحت تاثیر قرار داده است. 

وزیر امور خارجه مالزی پیش از این عنوان کرده بود که انور به وی وعده داده بود در صورت سرنگون کردن دولت، یک پست ارشد به همراه مبلغ زیادی پول به وی اعطا می کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی مالزی (برناما)، وزیر امور خارجه مالزی با دروغ خواندن اتهامات مطرح شده علیه نجیب تون رزاق، نوشت: با توجه به اینکه تحقیقات در ارتباط با اتهامات مطرح در حال انجام است، اما ماهاتیر محمد منتظر مشخص شدن نتایج این تحقیقات نیست و این امر نشان می دهد وی این اتهامات را بهانه قرار داده است تا نخست وزیر را سرنگون کند.

علاوه وزیر امور خارجه مالزی، برخی دیگر از فعالان سیاسی و حقوقی این کشور نیز این اقدام ماهاتیر محمد را مورد انتقاد قرار دادند. 

'شهریر عبدالصمد' از حقوقدانان ائتلاف حاکم بر مالزی (جبهه ملی)، این اقدام نخست وزیر اسبق را در تضاد با اصول وی در دوران نخست وزیری اش دانست. 

به گفته 'شهریر عبدالصمد'، ماهاتیر در دوران نخست وزیری خود همواره درمورد گفتگو با رسانه های خارجی هشدار داده و اعلام کرده بود این رسانه ها اهداف خود را دنبال می کنند و تنها به تامین اهداف گروه های خاص می اندیشند. 

سخنان ماهاتیر محمد در حالی نجیب تون رزاق را در ماه های گذشته با چالش مواجه کرده که منازعات داخلی ائتلاف حاکم نیز به دغدغه اصلی نخست وزیر تبدیل شده است، موضوعاتی که می توانند در کنار سایر مولفه های سیاسی فعلی مالزی نقش مهمی در آینده سیاسی نخست وزیر این کشور ایفا کنند.

ماهاتیر می گوید با عملکرد نجیب امکان دارد حزب حاکم آمنو در انتخابات بعد شکست بخورد و اگر این حزب از صحنه روزگار محو شود، رهبران و اعضای این حزب نمی توانند این مطلب را که خود آنها مسبب سرنگونی حزب بوده اند انکار کنند، حزبی که برای مردم مالزی و مالایی ها کارهای زیادی انجام داده است.

وی معتقد است مخالفان دولت و ائتلاف مخالف که اکنون دارای دو دستگی است نیز در صورت پیروزی توان اداره مالزی را ندارند.

نخست وزیر اسبق مالزی در مورد شهامت انتقاد از عملکرد این حزب نیز گفته است من پیش از این به حدی از این حزب انتقاد کرده ام که تا مرز از دست دادن ریاست نیز پیش رفتم.

ماهاتیر محمد سیاستمدار کهنه کار مالزی در سال 1387 با کناره گیری از حزب حاکم آمنو که نجیب و بداوی عضو آن بودند و تشویق دیگر اعضا به ترک این حزب که خود مدت 23 سال سمت ریاست آن و نخست وزیری مالزی را برعهده داشت و به معمار مالزی نوین شهرت دارد، تلاش کرد عبدالله بداوی را برای استعفا از ریاست آمنو و نخست وزیری این کشور تحت فشار قرار دهد و موفق نیز شد.

حال نوبت نجیب تون رزاق نخست وزیر کنونی مالزی است که تحت فشار انتقادهای تیز ماهاتیر قرار گرفته و تاکید دارد نخست وزیر قانونی است و استعفا نمی دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.