گروه اقتصادی- خوش قلم - شاید اعلان پرداخت تسهیلات وام 80، 60 و 40 میلیونی با ابلاغ دولت، بارقه امیدی در دل متقاضیان خرید خانه انداختن،  ...

 بانکها برای پرداخت وام مسکن بهانه تراشی می‌کنند

اما در واقع ساز و کارهایی که بانکها برای پرداخت آن در نظر گرفته اند، دستیابی به چنین تسهیلاتی را با مشکل مواجه کرده است.

شواهد نشان می‌دهد، دریافت این تسهیلات کار چندان ساده ای نیست و باید متقاضیان از خوان‌های متعددی عبور کنند تا شاید بتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

با این حال اگر متقاضی بتواند به این تسهیلات دست یابد، فقط توانسته با دریافت آن، بخشی از قیمت یک منزل مسکونی را تأمین کند و عملاً این تسهیلات گره گشا نیست و خرید خانه همچنان رؤیایی دست نیافتنی است.

این در حالی است که برخی بانکها این روزها به بهانه‌های مختلف نسبت به پرداخت آن به متقاضیان از خود مقاومت نشان می‌دهند و سبب نگرانی متقاضیان شده است.

 

 برقراری شرایط سخت برای متقاضیان

در این خصوص عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با میزان می‌گوید: در حال حاضر وام 80 میلیون تومانی برای مسکن در نظر گرفته شده که فرد وام گیرنده باید 160 میلیون تومان به بانک بازگرداند.

ابراهیم نکو می‌افزاید: چنین تصمیمی از سوی مسؤولان بانکی بسیار اشتباه و غیرمنطقی است و انتظار ما این بود که تصمیمی منطقی تر از سوی مسؤولان اتخاذ شود.

وی می‌افزاید: انتظارات پیش روی جامعه با چنین تصمیمی با مشکل جدی روبرو خواهد شد و امیدواریم چنین تصمیماتی به صورت منطقی تر و سنجش تمام زوایا همراه باشد.

 

 متقاضیان توانایی دریافت چنین وامهایی را ندارند

وی تصریح می‌کند: وام مسکن تفاوتی نمی‌کند 80 میلیون یا 100 میلیون تومان باشد؛ زیرا متقاضیان وام به قدری توانایی ندارند که بتوانند چنین وامهایی را برای خرید مسکن دریافت کنند.

وی می‌گوید: از سوی دیگر فردی که متقاضی وام مسکن است، باید دوندگی بسیار زیادی داشته باشد و از سوی دیگر ضامن‌ها نیز جرأت ضامن شدن برای وام 80 میلیون تومانی را نخواهند داشت.

 

 اعطای وام، گرانی مسکن را در پی دارد

وی پیش بینی می‌کند: وام مسکن 80 میلیون تومانی سبب افزایش قیمت مسکن در
 آینده ای نزدیک ‌شود و یکی دیگر از پیامدهای وام مسکن 80 میلیون تومانی کاهش قدرت خرید شهروندان جویای مسکن است.

وی اظهار می‌دارد: در آینده شاهد افزایش چالشهای جدی در حوزه مسکن خواهیم بود، بنابراین وام مسکن 80 میلیون تومانی باید با توجه به سنجش تمام زوایا اعطا شود.

 

 

 با این تسهیلات، موضوع خانه دار شدن منتفی است

در همین زمینه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید می‌کند، امکان خرید مسکن با وام 80، 60 و 40 میلیون تومانی فراهم نیست و تنها با این میزان پول، مردم می‌توانند به صورت مشارکتی خانه دار شوند.

ارسلان فتحی پور به ایسنا می‌گوید: با وضعیت فعلی، مردم نمی‌توانند با 80 میلیون تومان خانه بخرند. بر این اساس با قاطعیت می‌توان گفت، با این میزان پول موضوع خانه دارشدن مردم منتفی است و مشکل مسکن برطرف نمی‌شود.

وی تصریح می‌کند:‌باید تسهیلات مناسب به سازنده مسکن و خریدار خانه بدهند تا ضمن افزایش ساخت و ساز مردم نیز بتوانند از نعمت خانه دار شدن بهره مند شوند.

 

 بانکها؛ فعلاً امکان پرداخت نداریم

در همین حال با وجود گذشت چند روز از ابلاغ مصوبه وام 60 میلیونی مسکن به بانکها، شعبه‌ها هنوز دستورالعملی در این زمینه نداشته و مشتریان خود را با «صبر کنید» و یا اینکه «فعلا امکان پرداخت نداریم» بدرقه می‌کنند.

ایسنا می‌افزاید: تصویب وام 60 میلیون تومانی برای خرید و ساخت مسکن در جلسه ماه گذشته شورای پول و اعتبار ظاهراً می‌توانست خبر خوشایندی برای متقاضیان خرید و حتی ساخت واحدهای مسکونی که منتظر افزایش مبلغ وام بودند باشد، اما در ادامه برخی مسایل درباره  آن، شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم زده است.

همان طور که پیش‌بینی می‌شد، بانکهای تجاری که مسؤول پرداخت وام 60 میلیونی هستند با توجه به حجم وام و سود 21 درصد برای بازپرداخت که نیازمند منابع قابل توجهی است، هنوز تمایلی برای پرداخت نشان نمی‌دهند.

 

 پرداخت وام با چنین سودی به صرفه نیست

از سوی دیگر رؤسای شعبه‌های برخی بانکها نیز عنوان می‌کنند، پرداخت چنین وامی با سود 21 درصد برای بانکهای تجاری به صرفه نیست، آن هم در شرایطی که نمی‌توان دوره زمانی بالایی برای بازپرداخت آن متصور بود و اقساط ماهیانه انطباق چندانی با سایر وامهای مسکن نداشته و مشتری را نیز تا حدی منصرف می‌کند.

 

 برای دریافت وام همچنان صبر کنید

با وجود این، اغلب شعبه‌های بانکها اعلام می‌کنند، هنوز دستورالعملی دریافت نکرده‌اند و به زودی هم نمی‌توانند در این باره پاسخگوی مشتریان خود باشند؛ زیرا باید دفاتر مرکزی آنها سازوکار پرداخت این تسهیلات و نحوه بازگشت آن از سوی گیرنده را تعیین و منابع آن تامین مالی شود؛ زیرا در شرایط فعلی که بانکها با محدودیت منابع مواجهند براحتی نمی‌توانند منابع لازم چنین تسهیلاتی را تامین کنند. بنابراین فعلاً باید برای پرداخت وام صبر کرد.

 

 هنوز سازوکاری تعیین نشده

این در حالی است که شورای پول و اعتبار با وجود تصویب وام 60 میلیونی مسکن و آزادسازی بانکهای تجاری برای پرداخت آن، تاکنون هیچ گونه سازوکاری را تعیین نکرده و آن را بر عهده بانکها گذاشت.

 

 مشکل همچنان باقی است

با این حال به نظر می‌رسد، با توجه به فراهم کردن شرایط سخت دریافت تسهیلات برای متقاضیان مسکن و مقاومت برخی از بانکها برای پرداخت چنین تسهیلاتی آن هم به بهانه‌های مختلف از جمله به صرفه نبودن، امید خانه دار شدن متقاضیان مسکن را به این زودی‌ها محقق نخواهد کرد و مشکل همچنان باقی خواهد ماند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
    1 0
    کجای کاری باید ۱۳میلیون تومن اوراق بخری وام میشه ۳۰درصد در صد. با هزار دنگ وفنگ وخرج محظر ۶۵میلیون دستشونو میگیره وباید۱۷۰میلیون پس بده