قدس آنلاین-ساحل عباسی:پدیده تروریسم ریشه مفهومی در غرب دراد و در طول دوران استمار به عنوان یک مفهوم در شرق مورد استفاده قرار می گرفته است.سازمان سیاطلاعات محرکانه ارتش پاکستان و سازمان اطلاعاتی کشورهای مرتجع منطقه از جمله عربستان با فعالیت های خود موجب شکل گیری گروه القاعده و سلفی با تاسیس بش از ۲۵۰۰مدرسه مذهبی و شبه نظامی در مرزهای افغانستان و پاکستان شده اقدامات این تروریست ها روزانه صدها نفر را به کام مرگ می فرستد.ایران تروریسم خشن را محکوم می نماید.

غرب تروریسم را بر اساس منافعش تعریف میکند/گاهی ملتی آزادیخواه تروریست نامیده میشود و گروهی آدمکش،ارتش آزادیخواه/گروههای افراطی محصول سازمانهای اطلاعاتی غرب است

یکي از انتقادات اصلي و هميشگي به سياست هاي دولت آمريکا نگاه ابزاري و دوگانه اين کشور به مسئله تروريسم است. آمريکايي ها طي سالهاي اخير به وضوح نشان داده اند که تعريف دقيقي از تروريسم ندارند بلکه اين مفهوم را صرفا براي دفاع از منافع خود استفاده مي کنند. هرجا که آمريکا با ايستادگي و مقاومت روبه رو مي شود نام اين گروه ها را تروريست قرار مي دهد و اگر جايي يک گروه تروريستي کاملا فعال باشد و در جهت منافع واشنگتن حرکت کند آمريکا از اين گروه حمايت مي کند.

در واقع غرب در تلاش براي از بين بردن تروريسم در جهان نيست بلكه سعي دارد تروريستها را در راستاي منافع خود و در ذيل چتر امنيتي - اطلاعاتي غرب قرار دهد. واقعیت آن است که داعش همان داعش است و تروریست، همان تروریست، ماهیت تروریست ها تغییر نمی کند و آنچه متغیر است، رفتار دوگانه غربی ها درقبال مردم دنیاست. یک تروریست و جانی و آدمکش از نگاه غرب زمانی این صفات را می گیرد که خطری را متوجه خود آنها کند وگرنه همان جنایتکار تا زمانی که علیه ملت های دیگر به ویژه مناطقی مانند خاورمیانه که منافع غرب در آن نهفته است مرتکب جنایت شود، رزمنده و آزادیخواه و گروه های شبهه نظامی خواهان برقراری عدالت خوانده می شود. نظر کارشناسان سیاسی را در گفتگوی پیش رو در خصوص دیدگاه های ایران و استکبار جهانی درخصوص تروریسم خوب و بد بخوانید ...

***استفاده ابزاری غرب از تروریسم

حشمت الله فلاحت پیشه با عنوان اینکه تروریسم ماهیتا مقوله ای توام با شر و در هر جای دنیا محکوم است گفت : پدیده تروریسم ماهیتا در مقوله مفاهیم شر در عرصه سیاسی گنجانده می‌شود براین اساس تروریسم در هرجایی از دنیا محکوم است . باتوجه به بیانات  مقام معظم رهبری که همواره   اقدامات تروریستی را چه در  آمریکا و چه در افغانستان، پاکستان، سوریه و اقصی نقاط جهان ... محکوم می کنند تروریسم از نظر عقلی ،منطق ودین و آزادگی محکوم است ، برپایه همین استدلال ونیز سیاست اعلامی خارجه جمهوری اسلامی اقدامات تروریستی در هر نقطه از دنیا محکوم است و سخنگوی وزارت امورخارجه هم برحسب وظیفه این اقدامات تروریستی را محکوم می‌کند .

کارشناس مسائل سیاسی برخورد دوگانه با تروریسم را در اسناد بین المللی  حامیان تروریسم امری غیر قابل قبول دانسته اظهار داشت:  می توان گفت یکی از دلایلی که مفاهیم شر و منفی در دنیا ادامه می‌یابد برخورد دوگانه با این مفهوم در اسناد بین‌المللی است که تحت عنوان استانداردهای دوگانه یاد می‌شود و این برخورد دوگانه در شرایطی است که اقدامات تروریستی را درجایی از دنیا محکوم می‌کنند و برای مقابله با آن هزینه صرف می‌کنند و درجایی دیگر نه تنها این اقدامات را محکوم نمی‌کنند بلکه از این اقدامات حمایت نیز می‌کنند مصداق آن هم رفتارهای دوگانه غرب به ویژه آمریکا در مورد رفتارهای تروریستی انجام گرفته در خاورمیانه و یا کشورهای غربی است.

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه تروریسم را شیوه قدیمی دنیای غرب برای از بین بردن انسانهای آزاده و ضد استعماری یاد کرده در این باره گفت : در حال حاضر برخی کشورهای غربی از برخی از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند که دست این گروه‌ها به خون مردم بیگناه ایران آلوده است این گروه‌های تروریستی در کشورهای غربی جایگاه دارند، در کنگره آمریکا لابی دارند و به عنوان فعال سیاسی شناخته می‌شوند و برای اقدامات تروریستی خود نیز بودجه و اعتبار دریافت می‌کنند . لازم به ذکر است که پدیده تروریسم ریشه مفهومی در غرب دارد و در طول دوران استعمار به عنوان یک مفهوم در شرق مورد استفاده قرار می‌گرفته است، غربی‌ها از این مفهوم برای از بین بردن افراد آزاده و ضد استعماری استفاده می‌کردند تا استعمار ادامه یابد .

دکتر فلاحت پیشه با اشاره به اینکه تروریست ها در سازمان سیا تربیت شده و با قتل و کشتار مسلمانان  در پی تحقق اهداف آمریکا هستند گفت : گفتنی است شیوه جدید تروریسم در اواخر دهه 70 میلادی و دهه 80 شکل گرفت که در این شکل گیری سه دستگاه اطلاعاتی سیای آمریکا، سازمان اطلاعات محرمانه ارتش پاکستان و سازمان اطلاعاتی کشورهای مرتجع منطقه از جمله عربستان و با توان مالی عربستان شروع به کار کردند که ماحصل فعالیت این سازمان‌ها شکل گیری گروه القاعده و سلفی با تاسیس بیش از 2500 مدرسه مذهبی و شبه نظامی در مرزهای افغانستان و پاکستان بود که این مدارس نیروهای تربیت شده خود را که به بیش از یکصد هزار نفر می‌رسد در دنیا پراکنده کرده است این تروریست‌ها اقداماتی تروریستی در عراق و سوریه، ... انجام می‌دهند که با انجام این اقدامات تروریستی روزانه بیش از صد مسلمان در نقاط مختلف جهان کشته می‌شوند.

وی معتقد است برای خالی نبودن عریضه هر چند سال یک بار در کشورهای اروپایی کشتار کوچکی راه اندازی می شود که با تبلیغات رسانه ای از قبل تروریسم جهانی علیه مسلمانان امتیازاتی به دست آورند:  البته این تروریست‌ها که توسط افراد سازمان سیا تربیت یافته اند هرچند سال یکبار، اقدامات موردی تروریستی در کشورهای غربی انجام می‌دهد که این اقدامات، قربانیان کمی هم دارد اما با تبیلغات گسترده‌ای پوشش داده می‌شود و موج رسانه‌ای گسترده‌ای ایجاد می‌کند و در نهایت این کشورهای غربی هستند که از این اقدامات بهره می‌برند .

وی فعالیت های آزادی خواهانه و جنبش های خود اتکا را سدی در برابر اهداف استعماری امریکا دنسته معتقد است زایش تروریسم جهانی به دلیل مخالفت با این جنبش ها است  وی تاظهار داشت : فعالیت‌های تروریستی در کشورهای خاورمیانه برای ضربه زدن به جنبش‌های آزادیخواه و جنبش‌های خود اتکا در برابر قدرت‌های استعماری انجام می‌شود.

 دکتر فلاحت پیشه تروریسم خوب و بد را از نظر آمریکا اینگونه معرفی می کند : در سازمان سیای آمریکا و کمیته فرهنگی این کشور تروریسم به دو دسته خوب و بد تقسیم می‌شود؛ تروریسم خوب تروریسمی است که در قلمرو استراتژی آمریکا انجام می‌گیرد و تروریسم بد در خارج از چارچوب استراتژیک غرب صورت می‌گیرد. باتوجه به این استدلال ترور دانشمندان ایرانی که برای سربلندی سرزمین ایران تلاش می‌کنند، مباح شمرده می‌شود و دستگاه‌های اطلاعاتی غربی درانجام این ترورها با افراد این گروهک‌ها همراهی و همکاری دارند. اما در عوض انفجار در جایی مانند بوستون نمونه تروریسم بد است که باید با شدت تمام با آن برخورد شود. تا چنین دوگانگی از بین نرود امکان حل ریشه‌ای تروریسم بین‌الملل هم ممکن نیست.  

***تروریست خوب درجهت منافع

دکتر احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت می و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  معتقد است تایمن منافع غرب ارتباط مستقیمی با خوب و بد بودن تروریسم دارد :قطعا از نگاه دولتها به خصوص قدرتهای غالب تروریسم خوب و بد با منفعت آنها همانگ می شودبه نحوی که اگر تروریسم در راستای منافع آنها گام بردارد  و سلطه و سیطره آنها را بر ملل دیگر و منابع طبیعی آنها افزایش دهد این تروریسم از نوع خوب است نوع خوبی است چرا که می توانند از این تروریسم بر علیه مخالفان خود بهره برداری حداکثری نمایند. نمونه خوب غیر دولتی ان داعش است و نمونه دولتی آن رژیم جعلی اسرائیل است که رویکرد تروریستی دارد.

وی افزود: بنابراین واقعیت این است که رویکرد دولتها  بالاخص قدرتها و کلوپ جهانی تروریسم را با منافع خود می نگرند هر جا که گروه های قدرت طلب و خشونت طلب در جهت منافع آنها باشند آنها را تروریست نمی نامند اما زا آن سو  هرگاه و هر جایی که با منافع آنها سازگار نباشد آن را تروریزم خوانده و بدترین نوع واکنش را بدان نشان می دهند نمونه آن حزب الله است تفاوت نگاه آمریکا و هم پیمانانش به حزب الله و دیگر جنبش هایی که در راستای منافع مریکا به ترور می پردازند بیانگر تروریسم خوب و بد از دید قدرتهای جهانی است .حزب الله گروهی است که با فعالیت های فرهنگی،بشر دوستانه و دفاعی حمایت از مردم خود از میهن و وطن خود پاسداری می کند امانوع نگاه آمریکا و اسرائیل و..با حزب الله تروریسم بد است.

دکتر شوهانی بین منافع ایران و آمریکا تفاوتی قایل است : رویکردی  که آمریکا به اسرائیل و تحولات بحرین و یمن و سوریه دارد بسیار  متفاوت است این نگاه یعنی تامین منافع .تعریف منافع از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران با تعریف منابع غربی و استعماری کاملا متفاوت است .تعریف جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی دفاع از ملتهای مظلوم است در واقع بین نگاه ایران و غرب تناقض منافع به وجود می آید لذا در این مرحله نوع نگاه ایران به تروریسم نسبت به نوع نگاه غرب به تروریسم متفاوت می شود در حالی که اصل تروریسم و خشونت از دیدگاه دنیا محکوم و مطرود است .آمریکا تروریسم را محکوم کرده و ما هم محکوم می کنیم ولی اینکه کدام گروه های تروریستی هستند محکوم هستند این تفاوت دیدگاه ما با سلطه گران غربی است . بین دیگاه جمهوری اسلامی با دیگاه استعماری غرب تضاد وجود دارد زیرا از نگاه ما برخی گروه ها در حال دفاع از وطن هستند اما چون گروه هایی چون حزب الله وانصار الله با منافه اسرائیل و آمریکا در مبارزه هستند و برای میهن و استقلال خود مبارزه می کنند از دیدگاه آمریکا تروریسم بد تلقی می شوند .داعش و طالبان از کرات دیگر نیامده اند بلکه یان گروه های خشن و افراطی زاییده حمایت ها و سیاست های غرب است .ایا دنیا نمی داند که چه کسانی حامی طالبان ،النصره ،القاعده و هم اکنون داش هستند و تسلیحات و مواد مورد نیاز آنها را تامین می کنند آیا کشورهایی غیر از عربستان ،ترکیه،آمریکا و اسرائیل حامی خشن ترین گروه های تروریستی دنیا هستند که موجب کشتار صدها هزار نفر در سوریه ؛عراق ،یمن ،و بی خانمانی و آوارگی هزاران انسان بی گناه شد ه اند؟آیا تروریست های خوب تامین کننده منافع آمریکا نیستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس  خاطر نشان شد : ایران بر خلاف  آمریکا که از طریق تروریسم خوب به دنبال کسب منافع حداکثری خوب است ایران بر اساس دستورات دین اسلام ،ارزشهای قرآنی و قانون اساسی باید مدافع ملتهای مظلوم باشیم .نمونه آن مردم مظلوم یمن هستند که آمریکا در قبال آن چه کرده است ؟ایا ملت مظلوم یمن و فلسطین،سوریه و عراق به چنین وضعیتی محکوم هستند؟لذا واقعیت های جهانی نشان می دهد بین تروریسم خوب و بد از نگاه آمریکا و ایران تفاوتی بسیار بزرگ وجود دارد و آن حق استقلال کشورها و حاکمیت مردمی است که متاسفانه تروریسم ابزار خوبی برای از بین بردن حق اساسی مردم مظلوم بسیاری از کشورهای مسلمان در دست آمریکا و هم پیمانانش است .

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.